Un expert în domeniul auto, Matas Buzelis de la carVertical, sugerează că furtul de vehicule este frecvent în toată Europa, iar cumpărătorii ar trebui să își ia măsuri de precauție atunci când achiziționează o mașină la mâna a doua.

Din Belgia în România: autoritățile au câteva enigme de rezolvat

Deputatul PSD susținea că a cumpărat Audi A6 în 2015 de la un bărbat din județul Galați – el ar fi fost al doilea proprietar al acestui vehicul în România. Timp de 8 ani, Șlincu a folosit mașina fără probleme, până când, recent, a fost oprit la graniță la întoarcerea din Republica Moldova.

Se pare că, în 2016, autoritățile belgiene au anunțat mașina ca fiind furată, iar de atunci aceasta a fost considerată dispărută. Ancheta este încă în desfășurare, prin urmare nu este clar cum a ajuns vehiculul în România sau cum a fost posibil să conducă o mașină furată timp de atâția ani.

Potrivit unei cercetări din 2019 a Eurostat, aproape 700.000 de mașini sunt furate anual în Uniunea Europeană. Belgia este una dintre țările în care furtul de mașini este foarte răspândit, cu 132 de vehicule furate la 100.000 de locuitori.

De-a lungul anilor, România a înregistrat o scădere a furturilor de mașini: de la 2.028 în 2016 la 1.448 în 2021. Cu toate acestea, sunt cifre mari, ceea ce sugerează că șansele de a primi o mașină furată sunt încă mari.

Adevăratul cost al neefectuării schimbului de date despre vehiculele furate

Mașinile furate sunt adesea aduse în altă țară, deoarece guvernele nu fac schimb de date despre vehicule. Potrivit lui Matas Buzelis, expert în domeniul auto la carVertical, mașinile furate sunt de obicei dezasamblate și vândute pentru piese. Cu toate acestea, nu este cazul în povestea menționată mai sus.

„Hoții de mașini încearcă adesea să facă o vânzare rapidă înainte ca un vehicul să fie anunțată dispariția. Schimbul de date despre furt între diferite instituții din diferite țări poate dura mult timp, iar cumpărătorii ar trebui să fie precauți atunci când dau mâna cu vânzătorul”, spune Buzelis.

În cazul în care autoritățile detectează că mașina este furată, cumpărătorul poate pierde nu numai acel vehicul, ci și toți banii pe care i-a plătit pentru el. Este cazul Audi-ului lui Dan Șlincu, care acum este luat de poliție.

Cumpărătorii trebuie să ia măsuri suplimentare pentru a evita mașinile furate

Acest caz particular a scos la iveală o problemă semnificativă – este posibil ca instituțiile să nu dispună de toate datele referitoare la vehicule, deoarece acestea trebuie procesate și trecute prin diverse sisteme și baze de date.

„Atunci când un nou proprietar încearcă să înmatriculeze o mașină furată, de obicei, acesta este momentul în care vehiculul respectiv este identificat ca fiind dispărut și poliția este implicată. Cu toate acestea, nu a fost cazul. Această poveste oferă, de asemenea, o lecție valoroasă pentru alți cumpărători: nu ar trebui să aibă încredere în vânzători fără minte și să ia măsuri pentru a se proteja prin inspectarea amănunțită a unei mașini, inclusiv prin verificarea VIN-ului. Se pare că, dacă cumpărătorii nu verifică singuri istoricul unei mașini, nimeni nu o va face”, explică Buzelis.

În lumea complexă a vehiculelor furate, un fapt rămâne de necontestat: impactul acestor infracțiuni depășește cu mult pierderile materiale. Aceasta servește drept o reamintire dură a faptului că comunitățile noastre nu sunt imune la furturile de mașini, subliniind necesitatea unei vigilențe constante și a unor măsuri de securitate inovatoare.

Cum să evitați să cumpărați un vehicul furat

Potrivit lui Buzelis, atunci când cumpără o mașină de ocazie de la un dealer sau de la un vânzător privat, cumpărătorii ar trebui să pună cât mai multe întrebări despre trecutul vehiculului. Vânzătorii autentici ar trebui să fie capabili să ofere informații detaliate.

Este important să se verifice dacă o mașină aparține de fapt proprietarului, verificând documentele de înmatriculare, înregistrările de întreținere și actele de asigurare. Cumpărătorii ar trebui să verifice, de asemenea, dacă un număr VIN din documente corespunde cu cele de pe caroseria unui vehicul. Un VIN este ștampilat în mai multe locuri pe o mașină și toate acestea ar trebui să corespundă.

Diferite platforme pentru istoricul vehiculelor permit utilizatorilor să introducă VIN-ul unei mașini și să verifice istoricul acesteia, inclusiv înregistrările de furt. Aceste informații sunt colectate de la agențiile de aplicare a legii, companiile de asigurări, atelierele auto și alte instituții din mai multe țări.

Deteriorările fizice pot însemna, de asemenea, că o mașină a fost furată, prin urmare, cumpărătorii ar trebui să inspecteze cu atenție încuietorile ușilor și alte părți ale caroseriei unui vehicul.