In numarul din 30 martie, Capital atragea atentia asupra vidului legislativ in care Ministerul Finantelor a lasat aplicarea TVA, prin anularea Normelor specifice (HG nr. 512/ 1998). Publicata in Monitorul Oficial din 15 martie a.c., Ordonanta de urgenta nr. 17/2000 privind taxa pe valoare adaugata intra in vigoare in aceeasi zi. De aplicat, am inteles ca se aplica, dar cum? Este greu de spus, cata vreme Ministerul Finantelor inca nu a emis nici un fel de proceduri. Daca pentru operatiunile simple, de vanzare-cumparare, prevederile Ordonantei sunt suficiente, ne spun consultantii, pentru o serie de activitati, aplicarea TVA ramane in ceata. “Majoritatea firmelor opereaza in virtutea vechii metodologii, care, in esenta, nu este contrazisa de recenta Ordonanta. Probleme pot aparea in domeniul exportului de bunuri, intrucat reglementarile actuale stabilesc cota zero, dar nu precizeaza si documentele justificative necesare. TVA aplicat importului de servicii este, de asemenea, intr-un con de umbra, la fel ca si procedura de determinare a cotei pro-rata, in cazul firmelor care deruleaza atat operatiuni scutite de TVA, cat si operatiuni impozabile”, precizeaza Mihaela Mitroi, senior manager al departamentului Taxe, PricewaterhouseCoopers. Impozitarea este cu dus-intors si in cazul prestarilor de servicii de catre firme internationale, intrucat regulile de teritorialitate (care stabilesc cum sunt impuse bunurile sau serviciile pe teritoriul unu stat) lipsesc. “Prestarile de servicii sunt impozabile in Romania cand locul prestarii se considera a fi in Romania, in conformitate cu criteriile de teritorialitate stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta” – sta precizat in OUG nr. 17/2000.
Pe langa exportatori si constructorii de locuinte, si alte companii sunt afectate de vidul legislativ. Investitorii in zonele libere sau defavorizate, confectionerii de uniforme scolare sau articole de imbracaminte pentru copii de varsta mica, dar si liber-profesionistii notari sau avocati se gasesc, practic, in imposibilitate de a depunde decontul de TVA. Activitatile lor presupun unele operatiuni scutite de TVA (ceea ce inseamna ca taxa poate fi dedusa din venitul impozabil), altele impozabile. Cum trebuie procedat?
Trebuie sa apara Normele de aplicare pentru a raspunde la aceasta problema. Acestea sunt promise de mai bine de trei saptamani, cand reprezentantii Ministerului Finantelor precizau ca mai “este nevoie doar de cateva avize, cum ar fi cel al Ministerului Justitiei”, pentru a intra in dezbaterea Guvernului. Desi prezentata ca “o chestiune de zile”, adoptarea Normelor s-a prelungit vreme de cateva saptamani.
Platile TVA sunt riscante
Cei care datoreaza TVA statului, dar nu pot vira banii din cauza ambiguitatii legii au doua variante: fie intarzie cu depunerea decontului pana la aparitia Normelor (data dificil de precizat cu exactitate), fie depun decontul la timp, dar pe riscul lor. Care ar fi efectele, intr-un caz sau in altul? Daca optati pentru prima varianta (nu ne intelegeti gresit, nici o alegere nu este de recomandat!), fiecare zi de intarziere costa firma o majorare de 0,3% pe zi. Nedepunerea in termen a declaratiei de impunere (in cazul de fata a decontului de TVA) va mai costa firma 10% din valoarea taxei ce urmeaza a fi virata, in plus fata de penalizarea de 0,3% pe zi.
Pe de alta parte, daca ati depus decontul, dar nu ati calculat corect suma (neavand baza de calcul), penalizarile se aplica la diferenta. Totul este ca organul de control fiscal sa nu exagereze si sa va considere gestul rea-intentie, pentru ca atunci avem de-a face direct cu prevederile Legii evaziunii fiscale. Dar pana acolo este drum lung, ar spune unii, presarat cu penalizari de intarziere importante, vor sustine altii. Hartuirea firmelor bine intentionate, care vor sa fie la zi cu taxele, ar putea avea ca efect razgandirea lor, cu privire la bunele intentii initiale. Este un aspect la care autoritatilor nu le-ar sta rau rau sa reflecteze.