Nu lasă loc de interpretări: „Până în 2015, intenţionăm să creştem ponderea veniturilor din extern de la 30%, cât este în prezent, la 50% din cifra de afaceri“ (Liviu Drăgan, directorul general al TotalSoft), „În ultimii doi ani, vânzările internaţionale au avut o creştere medie anuală de peste 25%“ (Irina Socol, preşedintele şi directorul general al Siveco). „Suntem mulţumiţi să ne încadrăm în zona de 70%-80% în ceea ce priveşte încasările externe“, sintetizează şi Alexandru Lăpuşan, CEO Zitec, natura veniturilor companiei.

E limpede atât pentru iniţiaţi, cât şi pentru profani că piaţa românească a devenit prea mică pentru producătorii locali de software şi servicii IT, care găsesc oportunităţi de creştere a afacerilor prin extinderea vânzărilor cât mai departe de casă. Miza exportului se reflectă şi în cifrele generale: exporturile româneşti de software şi servicii IT au crescut cu 10% în 2010, la aproximativ 500 milioane euro.

În loc de notă de subsol: chiar dacă are o pondere deocamdată mică, sectorul software şi servicii e cel mai dinamic segment al industriei IT&C (împărţită în trei mari categorii: telecomunicaţii, software şi servicii IT, hardware şi electronică – n.r.), cu creşteri ale veniturilor, producţiei şi valorii adăugate de peste 20% în întreaga perioadă din 2000 până în 2008, spun cercetările Institutului pentru Tehnică de Calcul (ITC).

A urmat un 2009 de scădere cu 12,8%, până la o cifră de afaceri a sectorului de 2,19 mld. euro, dar anul trecut s-a recuperat din decalaj – software-ul şi serviciile IT au urcat cu 9,3%, la 2,39 mld. euro, arată aceleaşi date. Astfel, contribuţia din software şi servicii la PIB (ponderea în totalul valorii adăugate brute pe întreaga economie) a crescut uşor, până la 0,93%, potrivit unei analize a lui Mircea Vuici, consultant şi analist de piaţă la ITC.

În căutarea creşterilor viitoare

Cu aceste cifre în faţă, specialiştii susţin că România are performanţe mult sub posibilităţi în exportul de software şi servicii IT; suntem încă în fazele incipiente ale dezvoltării de produse la export, deşi soluţiile IT exportate, azi, ni se par multe în comparaţie cu ceea ce eram obişnuiţi (prin anii ’90 se ştia de BitDefender, antivirusul pus pe piaţă de Softwin, care a şi devenit, între timp, cel mai vândut produs IT românesc în lume).

În opinia lui Eugen Schwab-Cheşaru, directorul general pentru Europa Centrală şi de Est al companiei de consultanţă Pierre Audoin Consultants (PAC), exportul de software, generat în special prin outsourcing, va continua să crească, însă acest lucru se va datora în special contextului economic general.
„Având în vedere dimensiunile reduse şi evoluţia dezamăgitoare a pieţei locale de software şi servicii IT, companiile se uită în mod natural către alte pieţe pe care pot găsi clienţi şi segmente care să le permită creşterea viitoare“, explică Eugen Chesaru.

De pildă, TotalSoft, compania fondată de Liviu Drăgan acum 16 ani și deținută acum în proporție de 80% de fondul de investiţii grec Global Finance în urma achiziţiei din 2005, şi-a făcut planuri îndrăzneţe de extindere: după Bulgaria, Grecia, Serbia şi Qatar, anul acesta urmează noi reprezentanţe în Polonia şi Turcia. Desigur, povestea companiei cu o cifră de afaceri de circa 22,4 mil. euro în 2010 nu se oprește aici. Până în 2015 urmează alte ţări unde TotalSoft vrea să îşi facă simţită prezenţa, printre care Germania, Franţa sau Marea Britanie.

„Proiectele mari şi interesante sunt în zona vestică a Europei“, spune Liviu Drăgan, directorul general al TotalSoft. Veniturile obţinute de TotalSoft provin în proporţie de 50% din vânzarea Charisma Business Suite (un sistem informatic integrat de management al resurselor companiei), restul fiind generate de celelalte linii de business pe care compania le are în portofoliu. De notat şi faptul că 30%-40% din veniturile Siveco reprezintă proiecte derulate la nivel internaţional. Concret, vânzările din 32 de ţări din lume au generat anul trecut 20 din cele 60 de milioane de euro, cât a fost cifra de afaceri a companiei. „Vrem un echilibru prudent între sursele de venituri (din export şi de pe piaţa locală; din domeniul privat şi cel public; din proiecte foarte mari, mari şi medii) pentru a minimiza riscurile care ar putea apărea ca urmare a concentrării pe un anumit segment“, explică Irina Socol, preşedintele şi directorul general al Siveco, strategia companiei de software şi servicii IT.

Expansiunea internaţională a companiei va continua cu zona Golfului, nordul Africii şi zona Comunităţii Statelor Independente. Un portofoliu mult mai mare de clienţi şi extinderea proiectelor în cât mai multe regiuni este şi ambiţia producătorul de software Zitec, o companie mai mică, cu afaceri de circa un milion de euro, dar care lucrează deja pentru clienţi din SUA, Grecia, Cipru, Canada, UK, Elveţia sau Egipt. „Aproximativ 80% din cifra de afaceri Zitec provine din pieţele externe“, spune Alexandru Lăpuşan, CEO Zitec. Veniturile Zitec, care provin aproape integral din dezvoltarea de aplicaţii software personalizate, ar urma să crească în 2011 cu 20%-25%, comparativ cu anul trecut.

Adunând şi trăgând linie, oportunită­ţile pentru companiile româneşti de software şi servicii – indiferent de mărimea lor-, continuă să crească, pe măsură ce economia globală este din ce în ce mai mult guvernată de tehnologie. Atenţie, însă: la orizontul a trei-cinci ani – conchide Eugen Schwab-Cheşaru -, principalul impediment în creşterea industriei locale de software şi servicii va fi reprezentat de „insuficienţa resurselor bine pregătite“.

Atât în România, cât şi în alte
pieţe nesaturate se continuă tendinţa de consolidare.

Liviu Drăgan, director general TotalSoft

550
mil. euro este valoarea estimată a exporturilor de software şi servicii IT în 2011, de către Valerica Dragomir, director executiv al ANIS