Consiliul Concurenţei a sancţionat 13 agenţii de turim şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) cu amenzi în valoare totală de 11.419.539.35 lei (aproximativ 2,45 milioane euro) pentru coordonarea comportamentului pe piaţa comercializării produselor turistice prin agenţii de turism.

„Această ancheată a Consiliului Concurenţei s-a bazat pe o analiză a unei corespondenţe între touroperatori şi nimic altceva. Principiile de concurenţă în comunitatea europeană au la bază efectul pe piaţă al acţiunor firmelor verificate. În România nu s-a analizat acest aspect şi pot să va spun cu tărie că acele emailuri nu au perturbat piaţa turistică în niciun caz, nu au afectat tarifele sau preţurile pachetelor de servicii”, a declarat Alin Burcea, proprietarul Paralela 45, pentru Capital.

Din cele 13 agenţii, Christian Tour este singurul operator de turism care nu a fost sancționat de către Consiliului Concurenței, la finalul investigației privind înțelegeri între competitori pentru a ține prețul vacanțelor ridicat

„Christian Tour, cel mai mare turoperator român, nu a fost sancționat de către Consiliul Concurenței în cadrul investigației finalizate în luna decembrie 2018 privind piața serviciilor de turism. Agenția de turism a fost promotorul unei concurențe reale, prin prețuri accesibile oricui și a refuzat să se ralieze înțelegerilor privind prețurile cu agențiile concurente, în dezavantajul turistului. Christian Tour a fost cel care a dat startul unei abordări comerciale orientate spre client, fapt pentru care a fost blamat și atacat de către unii dintre concurenți, care s-au coalizat în încercarea de pune capăt practicii prețurilor accesibile promovate de către Christian Tour”, arată compania într-un comunicat.

Turoperatorul a primit imunitate la amendă după începerea investigației datorită cooperării cu Consiliul Concurenței în cadrul anchetei, care a ținut cont și de comportamentul corect constant al Christian Tour pe piață.

“După declanșarea investigației, decizia luată de conducerea Christian Tour a fost aceea de a colabora total și transparent cu reprezentanții Consiliului Concurenței pentru aflarea adevărului și în spiritul respectării legii. Ancheta în domeniul turismului scoate la lumină detalii privind modul în care unele mari agenții turoperatoare din țara noastră s-au înțeles nu doar asupra prețului vacanțelor, ci și în privința unei strategii comune împotriva competitorilor care practicau prețuri mai mici la pachetele turistice, așa cum este Christian Tour”, a declarat Marius Pandel, unul dintre acționarii Christian Tour.

 

Corespondența pe e-mail dintre reprezentanții agențiilor de turism, adunată de investigatori într-un raport voluminos, de câteva sute de pagini, arată, între altele, modul în care principalii actori din piața de turism stabileau prețurile la vacanțele cu avion charter, precum și strategia lor de a împiedica agenția Christian Tour să opereze chartere în anumite destinații. 

“Christian Tour și-a început activitatea în urmă cu aproape 22 de ani prin a vinde vacanțe celor cu bani puțini, deși în acele vremuri prețurile erau mari și puțini își permiteau să călătorească în străinătate. Pentru că a creat oferte de vacanțe foarte ieftine, începând de la 1 euro, Christian Tour a fost reclamat la Consiliul Concurenței. Însă, exact genul acesta de politici de marketing dovedește clar că noi nu ne-am înțeles cu nimeni pentru a stabili prețurile, ci am fost permanent contra curentului. Așteptăm ziua în care vor fi atacate și companiile aeriene care au promoții la biletele de avion la 9,99 euro”, subliniază Marius Pandel.

Investigația Consiliului Concurenței a început după ce în atenția instituției a ajuns o înregistrare video publicată pe Youtube și făcută la o întâlnire a agențiilor organizată la Predeal în 2013, unde unul dintre vorbitori a îndemnat direct la stabilirea unui preț minim al vacanțelor și la coordonarea comportamentelor pe piață, în defavoarea clienților.

Aceasta este prima investigaţie declanşată de Consiliul Concurenţei în urma unor informaţii primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe Platforma avertizorilor de concurenţă.

Autoritatea de concurenţă a constatat că, în perioada iunie 2013-septembrie 2016, 13 agenţii de turism și-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor produselor/pachetelor turistice comercializate.

„Astfel, agenţiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, preţul de vânzare către clienți pentru produsele turistice şi/sau pachetele de servicii turistice comercializate (ex.: bilete de avion în zborurile tip charter – atât ca produs turistic individual, cât și ca o componentă dintr-un pachet de servicii turistice). De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoționale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuităţi clienţilor şi şi-au împărțit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creșterii prețului de vânzare”, arată un comunicat al autorităţii de concurenţă.

 

Amenzile au fost aplicate astfel:

  1.         Aerotravel S.R.L.                                          400.754,46 lei (aprox. 86.003 euro);
  2.         Air Fla S.R.L.                                                     9.618,91 lei (aprox. 2.064euro);
  3.         Corali Holidays S.R.L.                                       6.644,12 lei (aprox. 1.426 euro);
  4.         Eximtur S.R.L.                                              685.116,14 lei (aprox. 147.027 euro);
  5.         Fibula Air Travel S.R.L.                                   88.310,64 lei (aprox. 18.952 euro);
  6.         Happy Tour S.R.L.                                        519.597,56 lei (aprox. 111.506 euro);
  7.         Nova Travel S.R.L.                                       124.616,00 lei (aprox. 26.743 euro);
  8.         Paralela 45 Turism S.R.L.                          1.723.737,00 lei (aprox. 369.917 euro);
  9.         Prestige Tours International S.R.L.           2.139.282,82 lei (aprox. 459.093 euro);

 

  1.     Prompt Service Travel Company S.R.L.       186.084,73 lei (aprox. 39.934 euro);
  2.   Rezeda World Travel S.R.L.                              28.780,08 lei (aprox. 6.176 euro);
  3.   Tez Tour S.R.L.                                                  55.930,00 lei (aprox. 12.003 euro);
  4.   Touring Europabus Romania S.R.L.            5.397.762,87 lei (aprox. 1.158.368 euro).

Christian’76 Tour S.R.L. a aplicat la programul de clemenţă, oferind dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale, şi a primit imunitate la amendă.

 

„Companiile Aerotravel, Eximtur, Fibula Air Travel, Nova Travel, Paralela 45 Turism, Prompt Service Travel Company, Rezeda World Travel, Tez Tour, Touring Europabus Romania au recunoscut participarea la practica anticoncurenţială şi au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii”, precizează reprezentanţii autorităţii.

Investigația va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurențial al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române Tarom SA, respectiv facilitarea săvârşirii faptei anticoncurenţiale.

În cadrul aceleiaşi investigaţii, Consiliul Concurenţei a sancţionat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice și/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienţilor reduceri sub forma cedărilor unei părţi din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.

ANAT şi-a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%.

Totodată, Consiliul Concurenţei a impus ANAT obligaţia de a organiza şi derula acţiuni de instruire pentru agenţiile membre şi angajaţii acestora, pentru a cunoaște reglementările din domeniul concurenței şi, astfel, să poată identifica posibile practici anticoncurențiale.

În acelaşi timp, autoritatea de concurenţă a solicitat îmbunătăţirea cadrului de reglementare prin corecta şi completa transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate (Directiva UE 2302/2015), astfel încât să fie protejaţi atât turiştii, cât şi operatorii din domeniu. Consiliul Concurenţei consideră că este foarte important să fie acoperit complet riscul turistului, iar, la acest mecanism de despăgubire/de garanţii, agenţiile de turism trebuie să participe proporţional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client. Garanțiile agențiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de călătorie, ci pot funcționa distinct sau asociat cu scrisori de garanție bancară, polițe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite.

 

Te-ar putea interesa și: