serviciului sau al produsului cu pricina nu s-a parafat un contract. si la magazin, atunci cand cumperi un frigider, un ceas, un CD player, o bicicleta ori chiar o banala pereche de pantofi, semnezi un contract cu vanzatorul – arhicunoscuta „garantie”. Intelegeri mai mult sau mai putin scrise se incheie si atunci cand iti repari masina, iti dai haina la curatat sau iti renovezi casa. Ca sa nu mai vorbim de relatiile cu bancile ori societatile de asigurari, unde fiecare pas se face semnand teancuri de hartii.Doar ca, fie ca e vorba de cateva randuri de clauze, fie ca acestea acopera pagini intregi scrise cu litere mici, cei mai multi dintre noi nu ne obosim sa le citim. Ce sa mai vorbim de consultarea unui specialist. Ne punem numele in josul foii si gata, urmand sa descoperim ulterior (si de obicei prea tarziu) ce capcane ascunde actul cu pricina. „Consumatorul roman nu este obisnuit sa reclame clauzele abuzive din contracte, asa cum nu este obisnuit sa se informeze inainte de a se folosi de un bun sau de un serviciu, si de aceea este de multe ori pacalit”, explica Laura Pascu, PR manager al Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor (APC).Acest reflex pagubos, cu radacini in deceniile de monopol de stat, este intretinut cu grija de furnizorii de servicii si produse. In primul rand, ei utilizeaza contracte standard si clientul nu are practic nici o posibilitate de a negocia vreuna din clauze. Apoi, institutiile evita pe cat se poate situatiile in care consumatorul are timp sa lectureze cu atentie contractul. In cele mai multe cazuri, nici vorba de posibilitatea de a-l lua acasa si a-l studia in liniste ori a-l supune opiniei unui specialist. Se folosesc apoi formulari alambicate, termeni de specialitate si diverse trucuri (de exemplu, clauze trecute cu litere mici, in subsol, pentru a-ti trece pofta de a le citi). Iar omisiunea mentionarii unor anumite situatii posibile lasa furnizorului libertatea de a actiona cum vrea in acele cazuri. Cat despre drepturile si obligatiile clientului, orice contract va contine un numar infinit mai mare de clauze din cea de-a doua categorie.

PATRU PASI PENTRU A EVITA CAPCANELE CONTRACTELOR
· Cititi cu atentie documentul inainte de a-l semna, chiar daca e foarte stufos.
· Daca nu intelegeti ceva, cereti explicatii angajatilor institutiei respective.
· Daca in joc este o suma mare de bani, apelati si la opinia unui specialist.
· In caz ca descoperiti prevederi care vi se par abuzive, puteti reclama la OPC.