Cumpărătorii americani de vehicule diesel poluante ale grupului german Volkswagen au primit despăgubiri în valoare cumulată de 9,8 miliarde de dolari, a anunţat luni Comisia Federală pentru Comerţ (FTC) a Statelor Unite.

Astfel, Volkswagen a convenit să răscumpere sau să repare peste 550.000 de vehicule diesel poluante, după ce în 2015 a recunoscut că a folosit un soft ilegal pentru a trișa la testele de poluare.

Programarea frauduloasă a motoarelor diesel

Potrivit raportului final al FTC, peste 86% dintre americanii care au participat la acordurile cu VW au solicitat să îşi returneze automobilele în cadrul unui program de buyback sau să încheie mai devreme contractele de leasing, în loc să le repare, informează news.ro.

Volkswagen a plătit peste 9,5 de miliarde de dolari consumatorilor americani, în timp ce compania Robert Bosch, furnizoare de componente pentru vehiculele VW, a plătit peste 300 de milioane de dolari.

Scandalul Volkswagen a început la 18 septembrie 2015, când Agenția pentru Protecția Mediului a Statelor Unite (EPA) a avertizat producătorul de autoturisme Volkswagen cu privire la programarea frauduloasă a motoarelor diesel TDI produse în intervalul 2009-2015.

Acestea respectau normele de poluare în materie de oxizi de azot (NOx) doar în condiții de laborator, ele depășind de până la 35 de ori limita legală în condiții normale de exploatare. EPA consideră acest tip de programare ilegal, iar VW a admis caracterul fraudulos al practicii.

Investigații multiple la nivel mondial

Circa 11 milioane de mașini sunt afectate la nivel mondial, inclusiv peste 500.000 în Statele Unite.

Volkswagen a devenit ținta unor investigații multiple la nivel mondial, iar prețul acțiunilor companiei a scăzut semnificativ în urma scandalului. Șeful concernului Volkswagen Group, Martin Winterkorn, a demisionat, iar numeroși manageri din vârful ierarhiei Volkswagen au fost suspendați.

Scandalul a atras atenția asupra cotelor ridicate de poluare ale autovehiculelor cu motor diesel vândute de numeroși producători auto, care în condiții de exploatare normală tind să depășească normele legale de poluare în materie de oxizi de azot.

Un studiu realizat de ICCT și ADAC a identificat cele mai mari discrepanțe la Volvo, Renault, Jeep, Hyundai, PSA (Citroen, Peugeot) și Fiat. Criticii au sugerat că producătorii care folosesc motoare controlate de computere sunt întotdeauna predispuși să încalce legea, o alternativă propusă fiind eliberarea acestor programe în domeniul public.