UPDATE: Poziția oficială a Engie România

În legătură cu materialul apărut, despre furnizarea de gaze naturale și energie electrică către un client juridic din domeniul HoReCa, facem următoarele precizări:

Cu privire la solicitarea unui client persoană juridică din industria HoReCa pentru o ofertă de energie electrică și gaze naturale, la un preț fix, garantat timp de 12 luni în perioada septembrie 2022 – august 2023, ENGIE Romania precizează că, pentru respectiva locație, clientul nu avea un contract în derulare cu ENGIE Romania, ci cu un alt furnizor. Astfel, ENGIE Romania nu a notificat în niciun fel acest client, ci a răspuns negativ la o solicitare de ofertă, deoarece contextul actual de piață nu permite întrunirea criteriilor solicitantului.

Știrea inițială:

Unul dintre cei mai mari furnizori de gaze și energie electrică din România, compania Engie, nu a putut emite un aviz pozitiv solicitării unui client HoReCa de a semna un contract de aprovizionare timp de un an cu un preț fix grantat pe întreaga perioadă a acestuia.

Ionuț Șandor, managerul hotelului „Orizont” din Predeal a afirmat că a primit o notificare din partea furnizorul Engie precum că compania nu va mai putea furniza gaze începând cu 1 noiembrie, deşi contractul era în derulare și nu urma să expire, informează Agerpres.

Cum a explicat Engie România situația creată

În același timp, reprezentanţii Engie au arătat că respectivul client a cerut un preţ fix pentru o perioadă de un an, ceea ce compania nu poate asigura.

„Referitor la solicitarea clientului persoană juridică din domeniul HoReCa, aceasta viza o ofertă de energie electrică şi gaze naturale, la un preţ fix, garantat timp de 12 luni în perioada septembrie 2022 – august 2023.

Pe fondul volatilităţii ridicate a preţurilor de achiziţie, atât la energie electrică, cât şi la gaze naturale, precum şi al unui deficit de volume disponibile în vederea achiziţiei, Engie România nu a putut prezenta către clientul respectiv o ofertă care să întrunească condiţiile specificate de solicitant”, a declarat Engie.

Reprezentanții companiei au explicat că măsurile sunt valabile pentru toți clienții, pe măsură ce contractele aflate în derulare urmează să expire.

Statul a stabilit un plafon de preţ pentru decontarea sprijinului acordat consumatorilor de energie electrică

Furnizorii de energie au avertizat că vor exista probleme în piaţă cu aprovizionarea și asigurarea continuității de alimentare. Acest lucru se explică prin faptul că statul a stabilit un plafon de preţ pentru decontarea sprijinului acordat consumatorilor de energie electrică (1.300 de lei pe MWh) sub preţul pieţei şi sub costul achitat de furnizori.

În plus, există întârzieri de mai multe luni în decontarea diferenţei dintre preţul real al energiei şi cel din factura consumatorilor, ceea ce creează probleme financiare companiilor.

„Cu toată responsabilitatea, ne simţim datori să atragem atenţia asupra riscului ca, în situaţia foarte probabilă în care unii furnizori de energie electrică vor ajunge în imposibilitatea de a-şi îndeplini obligaţiile de serviciu public, mecanismele specifice de furnizor de ultimă instanţă să nu mai funcţioneze efectiv şi eficient”, se arăta într-un comunicat al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie, ACUE, la începutul acestei luni.

De asemenea, furnizorii de energie au semnalat că preluarea unui portofoliu mai mare de clienți nu va fi posibilă pentru că lipsa de lichiditate nu o va permite achiziţii suplimentare de energie electrică, la preţurile actuale de pe piaţa angro.