Mădălina Uceanu, Senior HR Adsivor la Career Advisor şi Ioana Marcu, HR Director la Orange România au dezvoltat problema implicaţiilor Social Media în HR şi pe cea a recrutării prin Social Media, în cadrul conferinţei "Legal Issues in Social Media".

Mădălina Uceanu a declarat că atât angajaţii unei companii, cât şi potenţialii angajaţi sunt supuşi unei monitorizări informale, iar consecinţele, fie ele pozitive sau negative, depind de filtrul personal al celui care monitorizează. Nu se pune totuşi problema încălcării intimităţii, iar procesul nu este unul de o stricteţe implacabilă, însă măsurile au drept scop menţinerea unei imagini impecabile a companiei aflate în discuţie.

Social Media este utilă în 4 mari sectoare ale HR-ului, potrivit Mădălinei Uceanu, respectiv Recrutare şi Research, Cultură Organizaţională, Comunicare şi Networking, Brand de Angajator. Atunci când un angajat publică online numele companiei la care lucrează, acesta îşi asumă responsabilitatea de a nu aduce prejudicii imaginii acesteia şi de a nu furniza date confidenţiale cu privire la activitatea acesteia. Un status precum: "Îmi urăsc job-ul!", ar lovi inevitabil la nivelul brand-ului de angajator, de pildă.

În ceea ce priveşte recrutarea prin Social Media, Ioana Marcu de la Orange a dezvoltat problema riscurilor şi a oportunităţilor ce se ivesc.

Atunci când o companie este activă în Social Media se confruntă cu riscuri precum furtul de identitate virtuală, lipsa de control asupra viralelor, aşteptările ridicate privind rezultatele, teama, sincopele în comunicare şi tendinţa de a subestima influenţa unor persoane.

Oportunităţile sunt şi acestea numeroase. Atunci când o companie este activă în Social Media, mobilizează cu uşurinţă audienţa, angajându-i pe utilizatori în conversaţii. Mai mult, Social Media asigură expunere şi vizibilitate, transparenţă, descurajează zvonurile şi ce este cu adevărat important, atrage şi validează candidaţi, deci potenţiali angajaţi.

Alexandru Negrea, Social Media Manager BCR, a vorbit despre pericolele pe care le ascunde Facebook pentru companii. Potrivit acestuia, Social Media stă pe umerii bloggerilor, jurnaliştilor şi bineînţeles, pe umerii utilizatorilor de Internet. Vocea acestora este mai puternică în mediul online, în consecinţă aceştia sunt mai critici sub anonimat.

Pericolele cele mai mari cu care o companie se confruntă în Social Media sunt încălcarea clauzelor de confidenţialitate şi daunele reputaţionale. Un status precum: "Cât de în neregulă este că mă gândesc să-mi lichidez şeful?" (caz real), deşi sunt amuzante pentru utilizatori, aduc prejudicii uriaşe reputaţiei unei companii.

În situaţii de asemenea natură, extrem de importantă este viteza de reacţie, crucială în Social Media.  

Soluţiile propuse de Alexandru Negrea sunt: întocmirea de Social Media Policy pentru angajaţi, numirea unui Social Media Manager şi garantarea unui suport live sau semi-live al companiei.