de strabatut distante considerabile intre un sediu si altul. Daca ai si nenorocul sa nimeresti, spre exemplu, la Electrica, in zi de contestare a taxei radio-TV, te poti dedica in intregime cozilor de acolo si poti renunta definitiv la ideea de a mai ajunge sa platesti si factura la alt furnizor. si acolo este, nu-i asa, un program, care la o ora a amiezii trebuie sa se mai si inchida. Cum poti scapa de tot cosmarul? Daca ai card bancar, te opresti la un bancomat in oras. Nu toate facturile pot fi, insa, achitate astfel, nu in toate orasele si nici la ATM-urile oricarei banci. Mai simplu, iei facturile cu tine in ziua cand iti faci cumparaturile la hipermarket, le pui in cos sau carucior printre celelalte produse si dupa ce ai trecut de casierie totul este rezolvat. Plata poate fi facuta si in numerar, si prin intermediul cardurilor bancare. Deocamdata, solutia functioneaza doar in imaginatie. De anul viitor, insa, va fi perfect posibila pentru cateva facturi.Primii furnizori de utilitati care vor introduce aceasta solutie de plata sunt RomTelecom si Electrica. Cele doua companii au facut un prim pas pentru punerea ei in practica. Pe facturile de telefon si energie electrica au fost inscrise coduri de bare care pot fi citite de scanere, asemeni celor de pe produsele din magazine. „Deocamdata, factura cu codul de bare poate fi platita la banca. Am incheiat conventii cu bancile comerciale, iar acestea au achizitionat scanere pentru ghisee. Pana la sfarsitul anului, insa, vrem sa facem acelasi lucru si cu cateva complexe comerciale mari”, spune directorul adjunct comercial al RomTelecom, Corina Zaharia.In cazul Electrica, factura va putea fi platita la comercianti pana cel tarziu in luna iunie a anului viitor, ne-a declarat directorul general al companiei, Lucian Boghiu. „Ne pregatim sa incheiem contracte cu marii angrosisti si cu hipermarketurile, asa cum sunt spre exemplu Cora sau Gima”, spune Boghiu.
O singura piedica: separarea incasarilor
Motivul pentru care aceasta solutie de plata nu a fost pusa pana acum in aplicare este faptul ca nu a fost stabilita inca modalitatea de diferentiere a incasarilor. „Trebuie clarificat modul in care sumele platite pentru cumparaturile din magazinul respectiv vor fi separate de cele achitate in contul facturii”, precizeaza Lucian Boghiu. La casieria magazinului, cumparatorului i se va elibera un bon fiscal pentru produsele achizitionate si un altul pentru banii platiti pentru consumul de energie sau pentru telefonia fixa. Comerciantul va trebui sa vireze furnizorului de utilitati sumele incasate in contul acestuia, transmitand totodata informatiile legate de plata si retinand, bineinteles, un comision pentru toate aceste servicii. Pentru compania de energie sau telefonie avantajul externalizarii unei parti a activitatii de incasare va fi posibilitatea reducerii costurilor aferente. „Chiar daca marilor complexe comerciale le va fi platit un comision, acesta va fi mai putin costisitor decat cativa angajati in plus la casieriile noastre. Oamenii de acolo pot fi redirectionati catre vanzari si servicii”, spune directorul adjunct comercial al RomTelecom. Aproape 10% din clientii companiei platesc in momentul de fata facturile la terti, procentul urmand sa creasca dupa ce va fi pusa in aplicare si plata la comercianti. Situatia este valabila si in cazul Electrica, conducerea companiei sperand ca astfel isi va reduce costurile pe partea de incasare.