Ancheta se va axa pe produsele de consum din ecosistemul Internetului Lucrurilor, căutând să descopere detalii despre modul în care astfel de dispozitive colectează și monetizează datele primite în schimbul utilizării lor. Vestager a menționat că asistenții de voce, inclusiv Siri Apple, Alexa Amazon și Google Assistant vor fi examinați ca parte a anchetei.

„Una dintre problemele principale aici sunt datele. Asistența vocală și dispozitivele inteligente pot colecta cantități mari de date despre obiceiurile noastre”, a declarat jurnaliștilor joi. „Există riscul ca firmele să folosească în mod incorect aceste date pe care le colectează prin astfel de dispozitive, pentru a-și consolida poziția pe piață.” „S-ar putea chiar să folosească incorect cunoștințele despre modul în care accesăm serviciile, pentru a intra pe piața acestor servicii și a domina”, a adăugat ea.

Ancheta va cerceta, de asemenea, electrocasnicele inteligente și tehnologiile portabile pentru a observa dacă datele colectate ca parte a utilizării lor oferă companiilor un avantaj nedrept pe piață.

„Problema este concurența pe piețele digitale care poate fi fragilă, odată ce companiile mari fac abuzuri de putere”, a menționat Vestager, adăugând că astfel de situații pot duce la scăderea pieței, situație în care o companie obține profituri semnificative din monopol și din cota de piață, creând un mediu necompetitiv pentru alte firme. „Am văzut că acest lucru s-a întâmplat și înainte. Dacă nu acționăm la timp, există riscul grav ca acest lucru să se întâmple din nou, cu Internetul Lucrurilor”, a precizat directorul competiției UE, potrivit EURACTIV.

Anchetele pe sectoare sunt lansate atunci când Comisia apreciază că distorsiunile pieței pot apărea ca urmare a unor practici neloiale care ar putea încălca regulile UE în privința concurenței. În cadrul investigației, Comisia va solicita feedback de la 400 de companii din Europa, Asia și America, pentru a înțelege ce fac firmele cu datele preluate în schimbul utilizării produselor lor.

O întrebare-cheie pe care Comisia trebuie să o abordeze este, de asemenea, măsura în care aceste dispozitive sunt interoperabile, menținând condiții de concurență echitabile pentru noile companii de pe piață.

Un nou instrument competitiv

În contextul general, la începutul acestui an, Comisia a anunțat că va dezvălui un nou instrument competitiv „potrivit erei digitale” înainte de sfârșitul anului 2020. Instrumentul va fi conceput pentru a atenua riscurile structurale ale piețelor, precum și pentru a interveni în situațiile în care o piață este aproape de colaps.

Comisia prevede că instrumentul ar impune remedii structurale pentru dezechilibrele competitive, dar nu se va pronunța asupra încălcării acestora și nu va emite amenzi.

În timp ce Departamentul pentru Concurenţă al Comisiei identifică noul instrument drept un instrument cu scop general, este probabil ca aplicarea să fie mai evidentă în economia platformei – piețele digitale care prezintă multe dintre caracteristici, precum „economii extreme din punct de vedere al mărimii și al scopului, efecte puternice ale rețelei, prețuri de zero și dependența de date ”pe care Comisia ar dori să le abordeze.

Vestager a menționat în luna mai că instrumentul va avea un rol important în pachetul de reformare al UE care va încerca să reglementeze ecosistemul online.