Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) precizează că nu există nicio situație în care un ofertant, fie român, fie străin, din Uniunea Europeană sau din afara acesteia, să fi fost împiedicat să depună oferte. Această afirmație este confirmată printr-o notificare emisă de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR).

CNAIR publică dovezi în scandalul legat de licitațiile PNRR

CNAIR a explicat că, în urma identificării unor necorelări între platforma SEAP/SICAP și platforma JOUE/TED, a solicitat sprijinul ADR pe 18 septembrie 2023 pentru a găsi soluții de sincronizare a informațiilor. ADR a răspuns pe 21 septembrie 2023, precizând că formularele standard utilizate în JOUE/TED nu prevăd publicarea stărilor intermediare, precum suspendările, și că aceste informații sunt disponibile pe platforma publică SEAP/SICAP. Toate anunțurile publicate în JOUE/TED conțin linkuri care redirecționează ofertanții către SEAP/SICAP, unde sunt afișate detaliile complete, inclusiv eventualele suspendări.

„În ultimele două zile o serie de persoane încearcă să acrediteze ideea că infrastructura rutieră pierde bani din PNRR și din cauza unor erori, voite sau nu, în licitarea contractelor de către CNAIR, ca urmare a “nepublicării anumitor erate, respectiv cele privind suspendarea unor licitații, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – JOUE”. Aceste alegații sunt total neadevărate! Acest lucru poate fi probat cu documente pe care le vom prezenta în continuare: Ținând cont de identificarea unor necorelări între platforma SEAP/SICAP și platforma JOUE/TED privind posibilitatea tehică de modificare a statusurilor procedurilor de achiziție publică la nivelul JOUE, CNAIR a prezentat situația Autorității pentru Digitalizarea României (ADR) în data de 18 septembrie 2023, solicitând consiliere pentru identificarea unei modalități efective de corelare a informațiilor dintre SEAP/SICAP și JOUE/TED”, a transmis CNAIR într-o postare realizată pe Facebook.

Nu există nicio situație care să fi afectat dreptul ofertanților de a participa la proceduri

Prin notificarea emisă de ADR pe 28 septembrie 2023, operatorul SEAP/SICAP a confirmat că nu există nicio situație care să fi afectat dreptul ofertanților de a participa la proceduri. De asemenea, notificarea reamintește că ofertanții trebuie să se înregistreze în SEAP/SICAP înainte de termenul-limită pentru depunerea ofertelor, conform legislației în vigoare. În plus, platforma JOUE oferă instrucțiuni clare pentru participarea la procedurile de achiziție.

„Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a transmis CNAIR, în data de 21 septembrie 2023 o adresă prin care specifică faptul că:

– la nivelul anunțului din JOUE/TED nu se publică starile intermediare, adică suspendările, deoarece formularul standard european nu conține câmpuri sau secțiuni dedicate acestor informații;
– starea de suspendare poate fi vizualizată pe partea publică a SEAP/SICAP pentru procedura respectivă;
– toate anunțurile publicate în JOUE/TED conțin un link care redirecționează automat ofertanții spre partea publică a SEAP/SICAP unde sunt prezentate inclusiv informațiile privind eventuala suspendare a procedurilor (Anexa 1).

Prin notificarea ADR din data de 28 septembrie 2023, operatorul SEAP/SICAP confirmă că nu există nicio situație în care un eventual ofertant român sau străin (din UE sau din afara spațiului UE) ar fi putut fi vătămat în vreun fel în intenția de a depune oferte”, a informat instituția.

CNAIR, autostrada
SURSA FOTO: Facebook

Numărul mare de oferte depuse demonstrează că toți participanții interesați au avut acces la informațiile necesare

Numărul mare de oferte depuse, inclusiv de către antreprenori străini, demonstrează că toți participanții interesați au avut acces la informațiile necesare. Ulterior, la solicitarea CNAIR, ADR a transmis informațiile tuturor autorităților contractante printr-o notificare publicată pe SEAP/SICAP pe 28 septembrie 2023.

„Notificarea spune clar că în conformitate cu prevederile legale, pentru a participa la o procedură, ofertanții trebuie să parcurgă procesul de înregistrare în SEAP/SICAP, înainte de termenul limită pentru depunerea ofertelor. Chiar JOUE precizează pe platforma sa, modalitatea în care doritorii pot participa la o procedură de licitație. Practic, multitudinea de oferte pentru fiecare contract din partea unor antreprenori străini arată clar posibilitate că toți cei care au dorit au putut avea acces la informații despre condițiile procedurilor de atribuire”, a explicat instituția.

Ca urmare a eforturilor României pentru corelarea bazelor de date, în 4 decembrie 2023 s-a realizat sincronizarea completă între platformele JOUE/TED și SEAP/SICAP. CNAIR precizează că aceste măsuri au asigurat transparența și corectitudinea procedurilor, eliminând orice posibilitate ca proiectele de infrastructură rutieră să piardă finanțare din PNRR.

„Ulterior, ca urmare a solicitării CNAIR din 18 septembrie 2023, ADR a adus la cunoștiința tuturor autorităților contractante din România informațiile mai sus prezentate prin publicarea unei notificări pe platforma electonică SEAP/SICAP, în data de 28 septembrie 2023 (Anexa 2). ⁠În urma eforturilor României de corectare și de corelare a bazelor de date pentru preluarea din SEAP/SICAP a unor categorii de informații, în data de 4 decembrie 2023 s-a realizat corelarea între cele două platforme ( JOUE/TED și SEAP/SICAP) (Anexa 3). În concluzie, prin toate aceste demersuri s-a reușit inclusiv sincronizarea platformelor electronice privind achizițiile publice (JOUE/TED și SEAP/SICAP)”, a completat CNAIR.

Postarea poate fi vizualizată aici.