Pe când planifica, într-o după-amiază, la o cafea, împreună cu o bună prietenă, o duminică în familie, Lorina Şereş a constatat că în România nu găsea să cumpere obiecte pentru a aranja un prânz frumos sau o cină deosebită. Constatarea s-a transformat în idee, ideea – în proiect, iar proiectul – în business plan. Şi rezultatul s-a văzut în vara lui 2007, când, în urma unei investiţii de 100.000 de euro, cele două prietene au deschis primul magazin de cadouri şi decoraţiuni de lux pentru casă Azay. Să găsească însă un spaţiu potrivit pentru afacerea exclusivistă la care visa a fost o adevărată provocare: „Toţi furnizorii noştri se află, peste tot în lume, pe shopping luxury street-ul marilor capitale, în proximitatea Chanel, Hermes, iar Bucureştiul nu avea – şi nu are, cu adevărat, nici acum – o astfel de stradă…şi uite aşa a apărut primul obstacol în crearea unui boutique Azay. (…) prin eliminare, am găsit un spaţiu pe Victoriei, unde era cea mai mare concentraţie de branduri de lux“, povesteşte antreprenoarea.

Cei mai mulţi dintre cumpărătorii care treceau, la început, pragul magazinului alegeau obiecte pentru casă nouă. Însă, în ultimii ani, odată cu declinul pieţei imobiliare, clienţii Lorinei Şereş cumpără în special cadouri „de socializare“, pentru evenimente, vizite.  Mare parte din încasări provine, acum, din vânzările corporatiste, ca urmare a eforturilor echipei Azay de a mări baza acestor clienţi pentru a contracara efectele crizei. „Aproximativ jumătate din cifra de afaceri vine din cadourile corporate. Sunt companii care, în cei şapte ani de când există Azay, au cumpărat, cu diverse ocazii, cadouri de la noi, creând, astfel, adevărate colecţii pentru parteneri lor“, explică Lorina Şereş. O altă realitate a businessului ei cu tacâmuri, porţelanuri şi cristaluri preţioase este că, paradoxal, au crescut vânzăriile la astfel de accesorii pentru masă. Explicaţia este simplă: „lumea doreşte, şi în perioade de criză, să-şi întâlnească prietenii, iar aceste întâlniri s-au mutat de la restaurant acasă“. Astfel, continuă antreprenoarea, au apărut noi categorii de clienţi: „pe de-o parte, cei care doresc un cadou pentru ocaziile când merg în vizită. Gazdele, pe de altă parte, care organizează cine şi prânzuri acasă au fost nevote, de pildă, să-şi achiziţioneze un număr mai mare de farfurii sau tot felul de accesorii argintate pentru masă (…) nu-şi mai invitau prietenii doar la restaurant, ci au început să dea mese somptuoase şi acasă“. Ca o paranteză, clienții, care la o vizită în magazin lasă, în medie, 500 de euro la casa de marcat cheltuiesc cel mai mult în perioada sărbătorilor de iarna, de Paşte şi în sezonul nunţilor.

Chiar dacă unda de şoc a crizei a atins şi domeniul cadourilor şi decoraţiunilor de lux, cifrele afacerii Azay au crescut – până la aproape jumătate de milion de euro -, ceea ce a încurajat-o pe antreprenoare să deschidă un al doilea magazin, pe Calea Dorobanţilor (în cadrul Victoria Gallery), stradă care e tot mai des pomenită în aceeaşi propoziţie cu shoppingul de lux. „Este adevărat că, din cei şapte ani de activitate, Azay a prins şase de criză, însă noi am crescut în fiecare an (…) ne-am concentrat asupra experienţei de cumpărare şi am reuşit să ne loializăm clienţii prin servicii deosebite, cum ar fi livrarea gratuită, orinde în lume, indiferent de valoarea cadoului“, spune Lorina. Cea mai mare achiziţie de la Azay a unei persoane fizice a fost un set de masă pentru 30 de persoane, al cărui preţ a depăşit 30.000 de euro.

Sunt românii  iubitori şi cunoscători de astfel de obiecte de lux? „Unii români, da. Alţii, preferă brandurile de renume, deşi calitatea lasă de dorit“, răspunde Lorina Şereş, adăugând că „sunt destui care fac diferenţa între un obiect care doar poartă un brand şi un obiect care, în spatele brandului, are o poveste, o calitate, o istorie deosebită“. Colecțiile preţioase de servicii de masă, tacâmuri sau pahare, obiectele decorative și cadourile prezente în magazinele Azay – argumentează ea – , sunt realizate în manufacturi şi ateliere istorice sau de patrimoniu, care poartă girul companiilor deţinătoare ale titlului de furnizori oficiali ai Caselor Regale ale lumii (ex.: Wedgwood, Arthur Price of London, Mario Cioni, JL Coquet, Royal Albert sau Vera Wang); la rândul lui, brandul Azay a primit titulatura de Furnizor Oficial al Casei Regale a României. Iar perspectivele afacerii Lorinei Şereş sunt încurajatoare: clienţi magazinelor similare cu al ei caută calitate superioară, produse care au în mod evident o prestanţă, şi care arată apartenenţa la o anumită clasă socială. „Ceea ce are Azay în portofoliu sunt branduri art de la table, pour les connaisseurs – conchide ea -, pentru că doar oamenii cu adevărat deosebiţi  vor alege astfel de produse în detrimental unor branduri care nu au nimic în spate, în afară de un nume răsunător“.

Peste 90% din clienţi revin ori de câte ori au nevoie de un cadou care să impresioneze. Suntem, în primul rând, destinaţie pentru cadouri personalizate pentru orice tip de eveniment – nuntă, sărbători, aniversări sau corporate.
Lorina Şereş, coproprietar Azay