Schimbarea este o certitudine – organizaţiile trăiesc, se transformă şi trec prin schimbări, indiferent dacă mediul economic le este favorabil sau nu. Problema e că în perioada actuală viteza schimbării şi mai ales amploarea ei sunt fără precedent. Acest ritm vertiginos impune reacţii rapide din partea companiilor care doresc să-şi protejeze poziţia de piaţă. Cuvântul-cheie e adaptarea; dacă vor depăşi şocul iniţial şi vor asimila schimbările contextului economic, companiile vor ajunge la un nou tip de „business as usual”, o altfel de normalitate.

Perioadele de criză favorizează reaşezarea poziţiilor competitive. O companie cu viziune pe termen lung nu va aştepta ca mediul să revină la normal de la sine şi se va folosi de momentul în care concurenţa de pe propriul segment de piaţă nu mai este foarte activă. Pe de altă parte, e la fel de adevărat că tot în astfel de perioade multe firme fie îşi reduc, fie renunţă complet la bugetele de marketing, publicitate sau PR. Din păcate, o asemenea abordare a reducerii costurilor poate fi o eroare pe termen lung. În recesiuni anterioare, multe companii au ieşit astfel complet de pe radarul presei, al investitorilor şi al consumatorilor.

Acum, mai mult ca oricând, trebuie menţinut nivelul de încredere al investitorilor, al angajaţilor şi al consumatorilor, comunicând cu toţi aceştia în mod regulat şi transparent. Eforturile de comunicare nu trebuie diminuate, dimpotrivă – acum este momentul pentru companii să le intensifice. Să nu uităm o lecţie importantă: lipsa iniţiativelor active de comunicare nu înseamnă neapărat şi lipsa de informare – clienţii, furnizorii sau investitorii îşi obţin oricum informaţiile din mult mai multe surse.

Ruxandra Scorţea, director general, Action Global Communications Romania