Cine si-a profilat afacerile in Occident pe productia de pitici de gradina nu a avut ce regreta. Desi poate parea o gluma buna, cererea pietei din Germania, Austria, Franta sau chiar Ungaria pentru astfel de produse le-a adus profituri insemnate celor care s-au gandit sa intre in businessul cu pitici. Iar cum experienta a aratat ca ceea ce merge la altii functioneaza si la noi, intre timp, au aparut si primii producatori de pitici de gradina autohtoni. Daca acum cativa ani intrebai un consultant ce sanse sunt sa ai profit dintr-o afacere cu pitici de gradina in Romania, acesta ti-ar fi raspuns cu siguranta ca vei avea o mare problema cu piata si ca ar fi bine sa te gandesti la un alt domeniu. Intr-adevar, traditia de a-ti garnisi gradina cu statuete din ipsos sau ciment, care reprezinta personaje din povestile Fratilor Grimm, nu prea a existat in Romania. Si cu toate acestea au fost persoane care au crezut in acest gen de afacere.
Acum, pe soseaua Bucuresti – Ploiesti exista o adevarata lupta de piata intre cei care ofera spre vanzare pitici de gradina, existand trei locuri unde poti gasi astfel de produse. Unul dintre producatori este Daniel Alecu, care si-a stabilit „cartierul general” la aproximativ un kilometru de aeroportul Otopeni. A inceput sa produca si sa vanda pitici de gradina in urma cu un an, dupa ce a fost disponibilizat de la Avicola Balotesti. „Despre pitici mi-a povestit un prieten care fusese in Germania. Am vazut ca la noi nu exista asa ceva pe piata si ca nu era concurenta. Asa ca m-am decis sa produc eu”, spune Alecu. Avea 70 de milioane de lei si, in loc sa isi schimbe masina, s-a hotarat sa-i investeasca in pitici. „In afacere am intrat impreuna cu cumnata mea. Cei mai multi bani se investesc in matrite. Matrita unui pitic mare costa in jur de sapte milioane de lei, iar pentru unul mic intre 2,5 si trei milioane lei. In plus, mai este si omul care executa matrita care trebuie platit cu doua milioane de lei pentru fiecare forma”, continua Alecu. A inceput cu doar cateva matrite insa afacerea se misca destul de bine. Asa ca a mai imprumutat 1.000 de dolari pentru a investi in forme. Acum are peste 70 de modele si vinde lunar de peste 80 milioane de lei, in conditiile unei productii de 500 de pitici. Pretul variaza intre 100-700.000 lei/pitic, in functie de marime. Din fiecare forma produce 40-50 de bucati pe care le lasa o luna la uscat. Asta inseamna ca trebuie neaparat sa lucreze cu stocuri de pitici pentru a avea tot timpul marfa. „Vanzari de 80 milioane lei am in lunile bune. Vara merg vanzarile, insa numai daca nu ploua. Iarna nu se vinde nimic”, explica Daniel Alecu. Chiar daca sustine ca afacerile i-au mers bine anul trecut spera ca anul acesta sa ii creasca, datorita diversitatii. Si mai este si locul unde vinde. Chiar daca piticii sunt produsi la Peris, Alecu prefera sa isi vanda marfa la Otopeni, considerand ca aici vadul este mult mai bun.

Sapte modele de pitici au fost inregistrati la OSIM

O serie de articole din ziare despre succesul producatorilor de pitici din Polonia, care exportau in Germania, au determinat-o pe Daniela Popescu sa se uite cu mai mare atentie spre acest domeniu. Impreuna cu sotul ei si cu inca doi prieteni de familie aveau o firma care producea obiecte de artizanat din ceramica, asa ca, intr-un fel, detineau deja know-how-ul. In anul 1998 s-au hotarat sa isi diversifice afacerea si in domeniul piticilor de gradina. Prima investitie a fost in matrite, aproximativ 600 de dolari. „O forma costa in jur de 200 de dolari, dar daca mai luam in calcul si manopera celui care executa matrita, suma se ridica la aproximativ 300 de dolari”, spune Daniela Popescu. Au inchiriat un spatiu undeva pe Soseaua Viilor, unde au scos la vanzare si primii pitici de gradina. Ulterior, au diversificat punctele de vanzare in librarii si magazinele specializate de gradinarit. La inceput insa, vanzarile mergeau destul de prost. Ulterior a crescut numarul de modele, iar vanzarile au inceput sa creasca. „Din 1999, preturile nu au crescut cu mult. Atunci un pitic costa in jur de 140-150.000 lei, iar acum 170.000 lei fara TVA. Un set de sapte bucati costa acum aproximativ 1.000.000 lei. In medie, vindem cate cinci seturi lunar, insa in lunile bune de vara vindem si 12”, explica Daniela Popescu. Cu toate acestea, acum doar mai putin de 50% din cifra de afaceri a firmei este data de vanzarea piticilor de gradina.
Daca la inceput avea doar trei modele, acum numarul acestora s-a ridicat la opt si inca patru pentru care trebuie sa faca matritele. Sapte dintre aceste modele le-a inregistrat la
OSIM, insa, putin dupa aceea, a avut surpriza sa le gaseasca pe piata la vanzare. „Eu nu detin monopolul piticilor in Romania, insa ma deranjeaza ca altcineva mi-a furat modelele. Am vrut sa ii dau in judecata, insa ma costa prea mult”, spune Daniela Popescu. Acum piticii produsi de Daniela sunt din ipsos pentru ca, chiar daca sunt mai putini rezistenti, sunt mai frumos finisati. In viitor insa, vrea sa ii faca din plastic, la fel ca si cei din Austria, insa, pentru aceasta, trebuie o investitie de cel putin 100 milioane lei pentru achizitionarea unui injector. „Dai un ban dar merita, pentru ca piticii de plastic au un cost de productie mai scazut, ceea ce va duce la scaderea preturilor de vanzare.”, incheie Daniela Popescu.     

Business start

Ce iti trebuie pentru a incepe afacerea?
· cele mai mari investitii trebuie facute in matritele pentru pitici. O astfel de matrita costa in jur de 200 de dolari, la care mai trebuie adaugata manopera celui care o executa. In total, sub 300 de dolari. Spatiul care va fi dedicat productiei este bine sa aiba curte unde piticii proapat turnati sa fie pusi la uscat.
Autorizatii
· autorizatiile necesare infiintarii unei firme
Investitia
· minimum 100 milioane lei. Producatorii sustin ca pentru a avea sanse pe piata este bine sa pornesti cu mai mult de sapte-opt modele de pitici.
Angajati
· sunt necesari minimum doi angajati: unul care sa se ocupe de turnare si altul de pictura. In afara acestora mai trebuie un designer care sa produca matritele. Acesta poate fi insa colaborator permanent, pentru ca lucreaza doar in momentul in care ai nevoie de un model nou.
Marketing si context de piata
· cei mai multi producatori sustin ca cei care cumpara pitici de gradina sunt, in general, persoane cu bani.
· concurenta pe piata nu este acerba, in Bucuresti existand doar doi producatori cu un numar mare de modele (peste 40) si inca doi la
nivelul intregii tari.
Alte sfaturi
· partea comerciala este cel putin la fel de importanta ca si productia. Asa ca, este bine sa cautati un vad bun pentru vanzare. Soseaua Bucuresti – Ploiesti este unul dintre ele, insa, cu siguranta, nu este singurul.
· piticii din ciment sunt mai rezistenti, insa cei din ipsos arata mai bine, pentru ca pot fi finisati mai usor. Exista si pitici de gradina din plastic, pretul acestora este mai mic, insa pentru fabricarea lor trebuie investit si in achizitionarea unui injector de mare capacitate care costa peste
100 milioane lei.