Casele de licitaţii îşi organizează evenimen­tele anului în principal în jurul genurilor artei majore: pictură, sculp­tură şi grafică. Preferată va fi arta veche şi în măsură mai mică cea contemporană.

Sfidând criza, la mijlocul lunii ianuarie, lumea exclusivistă a licitaţiilor de artă s-a pregătit pentru un adevărat maraton. Casa Sotheby‘s a scos la vânzare câteva capodopere de artă modernă, pe care spera să încaseze peste 50 de milioane de dolari. Deşi piaţa din România este departe de un asemenea record, firmele locale specializate oferă şi în acest an colecţionarilor lucrări şi obiecte deosebite. „La casa Alis, licitaţiile acoperă 11 categorii de obiecte, începând de la secţiunea diverse până la cea consacrată mobilierului“, a spus Mihail Papagheorghiu, directorul instituţiei.

Pentru acest an, cele mai multe dintre lucrările de artă propuse de casa de licitaţii Artmark sunt picturi, atât opere ale artiştilor români consacraţi, nume reprezentative ale istoriei artei româneşti, cât şi ale tinerilor artişti. „Tot la capitolul artă contemporană, în licitaţiile Artmark vor fi selecţionate şi piese de sculptură, instalaţii şi obiecte artistice realizate în medii neconvenţionale“, spune Manuela Plăpcianu, CEO al companiei, adăugând că, în cea de-a doua parte a anului, Artmark va organiza o licitaţie dedicată sculpturii, după ce ediţia din 2009, prima de acest tip din România, a avut succes. „Colecţionarii români cumpără artă plastică. Pictura, grafica, sculptura, semnate de nume mari ale plasticii autohtone, constituie baza unei colecţii, dar şi a unei investiţii pe termen mediu şi lung“, spune Luminiţa Ghilduş, preşedintele Gold­Art. „Anul trecut, casa noastră de licitaţii a înregistrat vânzări de peste 50% la aproape toate sesiunile, în ceea ce priveşte «Cartea»“, a completat ea. Acesta e şi motivul pentru care, în 2010, instituţia va organiza, pe 14 martie, o sesiune specializată de vânzări de carte. Reunite sub numele de „Oeuvres sur papier“ (lucrări pe hârtie), aceste sesiuni vor oferi colecţionarilor, alături de cărţi, manu­scrise, autografe, albume de artă, şi lucrări de grafică sau fotografie.

O altă categorie care a atras atenţia reprezentanţilor GoldArt este arta contemporană. „La ultima licitaţie, am vândut 53% din lucrările contemporane prezentate, dar în acest moment, publicul din România preferă arta veche. Cu timpul însă se formează şi gustul colecţionarilor pentru arta contemporană, astfel că, pe viitor, vom organiza şi licitaţii specializate dedicate acestui gen“, anunţă Ghilduş.

 Pentru 2010, oferta licitaţiilor anunţate de Monavissa este concentrată pe următoarele categorii: arta decorativă, carte-manuscris şi artă plastică.

Tendinţe în criză

195-46744-31_vaseartnouveau_04.jpgReprezentanţii casei de licitaţii Monavissa sunt pesimişti în ceea ce priveşte evoluţia pieţei locale. „Piaţa de artă din România este una instabilă, iar anul acesta va cunoaşte o scădere semnificativă“, spun ei. Şi Mihail Papagheorghiu este de părere că vânzările din acest an depind de evoluţia crizei şi de situaţia ecomomico-financiară a diverselor categorii de deponenţi şi cumpărători: „oricum, evoluţiile nu pot fi spectaculoase, se produc prin acumulări spectaculoase“.

„Anul 2010 va fi cel mai probabil marcat de o rafinare a preferinţelor publicului, din ce în ce mai numeros, care, dobândind tot mai multe informaţii de specialitate, va căuta opere de certă valoare“, crede Manuela Plăpcianu. „Orientarea este deci în sensul valorilor deja consacrate, impuse în istoria artei. Se anticipează o creştere a aprecierii pentru operele înscrise în linia modernismului clasic, dar cel mai probabil cele mai căutate vor fi în continuare lucrările ce fac parte din zona tradiţionalistă a artei româneşti“, adaugă Plăpcianu.

Preţul unei opere de artă este determi­nat nu doar de prestigiul artistului, de importanţa epocii în care a creat, de tehnica de execuţie şi de subiectul operei, ci şi de prestigiul casei de licitaţii şi al pieţei de artă în care se compune acest preţ.

În România, obiectele şi lucrările de artă au atins randamente medii anuale care le-au întrecut pe cele obţinute din investiţii în aur sau valori mobiliare.
Dan Tudor, coordonator tudor-art.com

Program 2010

195-46746-31_artmark_04.jpgLicitaţia viitoare: 25.02
În primăvară, Artmark organizează o licita­ţie pe 25 martie, apoi pe 29 aprilie şi pe 20 mai. Urmează una de vară (17 iunie), apoi pe 28 septembrie, 21 octombrie, 18 noiembrie. Pe 9 decembrie este licitaţia de iarnă şi apoi cea de Crăciun.

195-46745-31_alislogo_04.jpgLicitaţia viitoare: 13.02
Licitaţiile „ALIS“ sunt organizate de regulă la un interval de două săptămâni, conform unei programări anunţate încă de la sfârşitul anului trecut. Potrivit tradiţiei, ele sunt programate pe întregul an calendaristic cu o pauză în august.

195-46747-31_goldart_04.jpgLicitaţia viitoare: 14.02
Cu excepţia sărbătorilor legale, licitaţiile GoldArt se organizează din două în două săptămâni, iar vara, o singură dată. Toate evenimentele publice au mai multe secţiuni, cea mai consistentă fiind arta plastică, urmată de cea de carte.

195-46748-31_monavissalogo_04.jpgLicitaţia viitoare: 21.02
Monavissa organizează câte o licitaţie în fiecare lună. Programul din acest an arată astfel: primăvară (7 martie, 18 aprilie, 23 mai), vară (27 iunie, 25 iulie, 30 august), toamnă (19 septembrie, 17 octombrie, 14 noiembrie) şi iarnă (12 decembrie).