Proiectul a trecut de votul decisiv din Parlament

Pentru creșterea siguranței în trafic și atingerea obiectivelor privind reducerea poluării, un proiect prin care se vor stabili condițiile necesare pentru dezvoltarea în România a unui sistem durabil de mobilitate urbană a trecut de votul decisiv din Parlament, cel al deputaților.

Potrivit proiectului, Bucureștiul și anumite municipii mari vor trebui să stabilească, în următorii ani, zone cu emisii scăzute. Accesul în respectivele zone va fi permis doar mașinilor care respectă regulile zonei sau pentru care se plătește o taxă. În caz contrar, amenzile dintr-un proiect anterior erau cuprinse între 4000-5000 de lei.

În primă fază, zone cu nivel scăzut de emisii vor trebui stabilite, în termen de cel mult doi ani de la intrarea în vigoare a proiectului legislativ, în București și în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.

Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care prevede ca primăriile să ia măsuri în vederea limitării utilizării autovehiculelor personale în orașe. Măsura urmează să intre în vigoare începând cu anul 2026 și are drept scop reducerea nivelului de poluare, dar și încurajarea folosirii mijloacelor de transport alternativ. Legea privind mobilitatea urbană durabilă, adoptată de Parlament, va merge acum spre promulgare la președintele Klaus Iohannis.

„Autorităţile administraţiei publice locale vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în oraşe”

Conform actului normativ, autoritățile locale vor trebui să ia măsuri pentru limitarea utilizării autovehiculelor personale în orașe. Acestea vor trebui să elaboreze strategii și planuri de măsuri menite să încurajeze deplasarea cetățenilor pe jos, cu bicicletele sau cu trotinetele ori cu mijloacele de transport în comun și abia apoi, dacă acest lucru nu este posibil, cu autoturismele personale.

„Autorităţile administraţiei publice locale vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în oraşe”, prevede proiectul de lege care urmărește reducerea nivelului de poluare.

Aceste zone vor trebui marcate cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale și vor putea fi de două tipuri:

  • ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea administraţiei publice locale care instituie aceste zone trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul lor;
  • ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea administraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone (de exemplu, bariere de acces), dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone, prin intermediul poliţiei locale.

Ce condiții trebuie să îndeplinească mașinile pentru a mai putea intra în zonele cu emisii scăzute?

  1. să respecte standardele de emisii ale zonei;
  2. să achite taxa aferentă zonei, dacă e cazul;
  3. să fie exceptate sau să beneficieze de reducere de până la 100% de la plata taxei.

Metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi excepţiile aferente ZNSE vor trebui stabilite, în termen de șase luni de la intrarea în vigoare a măsurilor, prin hotărâre de Guvern.

Printre obiectivele propuse sunt „reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, „reducerea congestiei la nivelul oraşelor”, „dezvoltarea orientată spre transport public” și „încurajarea utilizării transportului alternativ în detrimentul autovehiculelor personale”. Strategiile și planurile de măsuri vor trebui elaborate la nivelul tuturor municipiilor din România începând cu 1 ianuarie 2026.