Europarlamentarul PMP Eugen Tomac spune că din anul 2035 se vor produce doar mașini electrice. El subliniază că propunerea este mult prea radicală.

”Din 2035, producția de mașini cu motoare pe combustie internă va fi interzisă. Deși înțeleg și susțin nevoia crescândă de măsuri de protejare a mediului, totuși, consider că propunerea Comisiei este mult prea radicală”, se arată într-un mesaj publicat pe pagina sa de Facebook.

Eugen Tomac a mai spus că a votat pentru respingerea propunerii Comisiei și împotriva acestui acord interinstituțional care stabilește ca din 2035 să se producă doar mașini electrice.

Totuși, spune el, ”propunerea a fost adoptată cu o majoritate fragilă”.

UE dă aprobarea finală pentru interzicerea, în 2035, a vânzărilor de mașini noi pe bază de combustibili fosili

Parlamentul European și-a dat marți aprobarea finală pentru interzicerea noilor vânzări de mașini pe benzină și diesel cu emisii de carbon până în 2035, în vederea eliminării acestora de pe drumurile continentului până la jumătatea secolului.

Statele membre ale Uniunii Europene au aprobat deja legislația și acum o vor transforma în mod oficial în lege la o viitoare reuniune ministerială, în ciuda opoziției eurodeputaților conservatori, cel mai mare grup parlamentar.

Susținătorii proiectului de lege au argumentat că acesta ar oferi constructorilor europeni de automobile un termen clar în care să treacă la producția de vehicule electrice cu emisii zero și ar stimula investițiile pentru a contracara concurența din China și Statele Unite.

Acest lucru, la rândul său, va sprijini, de asemenea, planul ambițios al Uniunii Europene de a deveni o economie „neutră din punct de vedere climatic” până în 2050, cu emisii nete zero de gaze cu efect de seră.

„Permiteți-mi să vă reamintesc că, între anul trecut și sfârșitul acestui an, China va aduce pe piața internațională 80 de modele de mașini electrice”, a avertizat vicepreședintele UE, Frans Timmermans, în fața deputaților europeni.

„Acestea sunt mașini bune. Acestea sunt mașini care vor fi din ce în ce mai accesibile, iar noi trebuie să concurăm cu ele. Nu vrem să renunțăm la această industrie esențială în favoarea străinilor.”

Nimeni nu este pregătit pentru această schimbare

Dar opozanții au susținut că nici industria europeană și nici mulți automobiliști nu sunt pregătiți pentru o reducere atât de drastică a producției de vehicule cu motor cu combustie internă și că sute de mii de locuri de muncă sunt în pericol.

„Propunerea noastră este … să lăsăm piața să decidă ce tehnologie este cea mai bună pentru a ne atinge obiectivele”, a declarat eurodeputatul Jens Gieseke, membru al Partidului Popular European de centru-dreapta.

Gieseke a declarat că argumentele eurodeputaților ecologiști și socialiști, potrivit cărora mașinile electrice sunt mai puțin costisitoare, au devenit „nule și neavenite” din cauza crizei legate de creșterea costurilor energiei.

„În Germania, 600.000 de persoane lucrează la producția de ICE, aceste locuri de muncă sunt în pericol”, a declarat el, îndemnând Comisia Europeană să regândească planurile de a extinde interdicția și la camioane și autobuze.

Grupul PPE a avertizat cu privire la ceea ce a spus că va fi „efectul Havana” – europenii care vor continua să conducă mașini de epocă pe bază de combustibil după ce noile vânzări vor fi interzise, deoarece nu pot găsi sau nu-și pot permite o mașină electrică.

Opozanții susțin, de asemenea, că bateriile auto sunt produse în străinătate de concurenții Europei, cum ar fi Statele Unite, dar Timmermans a susținut că, datorită investițiilor susținute de UE, producția europeană va crește.

Eurodeputații verzi au subliniat importanța interdicției în reducerea emisiilor și a poluării.