Comisia Europeană solicită României să modifice procedura de rambursare TVA, atrăgând atenţia asupra faptului că aproape toate cererile de rambursare de TVA din România sunt rezolvate cu întârzieri nejustificate, uneori depăşind chiar si 180 de zile. Comisia punctează că această procedură nu este în concordanţă cu regulile Uniunii Europene care prevăd că TVA ar trebui rambursată rapid pentru a nu reprezenta o povară pentru contribuabili.
Chiar dacă statele membre au o anumită libertate în stabilirea condiţiilor de rambursare, Comisia consideră că firmele din România suportă povara TVA un timp prea îndelungat. Deşi normele Uniunii Europene nu prevăd un termen de rambursare a TVA, cele mai multe state membre au implementat termenul de 45 de zile.
În consecinţă, Comisia solicită României o opinie argumentată în legătură cu întârzierile la rambursarea de TVA. Aceasta este faza a doua a procedurii de infringement. Dacă România nu va oferi un răspuns concludent în termen de două luni, Comisia se poate adresa Curţii Europene de Justiţie pentru a remedia situaţia. În cazul în care decizia Curţii Europene de Justiţie este nefavorabilă României putem suferi penalități financiare. În practică, în 95% dintre cazuri, statele membre s-au conformat înainte de a ajunge în faţa Curţii.
Legislaţia de TVA din România prevede că cererile de rambursare de TVA trebuie rezolvate în termen de 45 de zile. În realitate, contribuabilii aşteaptă câteva luni până la un an sau mai mult. Această schimbare de legislație nu este una simplă, care se poate face rapid, fiind vorba despre modificarea  întregului sistem de rambursare, a procedurii interne a ANAF și, deloc de neglijat a practicii și mentalității inspectorilor fiscali. Va fi dificil de gestionat sistemul de rambursare și datorită presiunii asupra bugetului de stat.
Întârzierea rambursărilor afectează toţi contribuabilii la o scară mai mică sau mai mare, însă impactul major intervine în cazul investiţiilor. În aceste cazuri, firmele trebuie să finanţeze 24% din totalul investiţiei pentru o perioadă de până la un an sau chiar mai mult. Pentru a putea finanţa această taxă, majoritatea companiilor apelează la împrumuturi bancare însoţite de dobânzi şi comisioane. Prin urmare, chiar dacă TVA nu reprezintă un cost pentru companii, din cauza întârzierii la rambursare, aceasta atrage costuri de finanţare deloc de neglijat care nu sunt suportate de autorităţi, ci de contribuabili.
"Pe de altă parte este știut, deși nu recunoscut oficial, faptul că statul român se finanțează prin aceste întarzieri la rambursare. Argumentele aduse de autorități pentru legitimarea întârzierilor sunt nejustificate. Printre acestea se numără solicitarea dosarului prețurilor de transfer (deși acesta nu are nicio legatură cu rambursarea TVA), necesitatea efectuării de controale încrucișate, lipsa de personal etc. " susține Pieter Wessel, Partener Deloitte.
Pentru întârzierea rambursării, contribuabilii români au dreptul la dobândă, dar și procedura de solicitare a dobanzii este nejustificat de lungă, aceasta obținându-se în majoritatea cazurilor doar în instanță. Este clar că și modul în care se desfăşoară activitatea de inspecţie fiscală, alături de costurile pe care aceasta le atrage, îi descurajează pe investitorii străini să investească în România.
"Începerea acestei măsuri din procedura de infrigement este o veste foarte bună pentru că o schimbare în bine va exista cu siguranță. Rămâne de văzut dacă statul român va decide să respecte începând de acum unul din principalele principii ale TVA-ului comunitar sau doar va pretinde că o face până la finalizarea procedurii de infringement și decizia Curții Europe de Justitie." adaugă Pieter Wessel, Partener Deloitte.