Potrivit unui comunicat al MT, la data preluării mandatului de ministru al Transporturilor de către Relu Fenechiu, Programul Operaţional Sectorial Transport se afla în stadiul de întrerupere plăţi din luna iulie 2012, dar şi de pre-suspendare a fondurilor (decizie transmisă de Comisia Europeană în luna decembrie 2012).

Dacă gradul de absorbţie este de zece procente, noul ministru îşi propune un grad de absorbţie de 25%, şi de contractare de 80%, spre deosebire de 60% în prezent

Tot la nivelul Programului Operaţional Sectorial Transport mai existau, pe lângă întreruperea şi pre-suspendarea fondurilor, şi alte categorii de probleme.

Astfel, MT atrage atenţia că există un stoc de cereri de rambursare depuse de către beneficiari în valoare de 1,247 miliarde lei (aproximativ 277 milioane de euro), achitate din bugetul de stat şi neautorizate pentru decontare în relaţia cu Comisia, începând din luna iunie a anului 2012, fapt care a condus la o imobilizare a resurselor bugetului de stat.

Totodată, şase tronsoane de autostradă au fost transmise cu suspiciune de fraudă la Departamentul de Luptă Antifraudă; tronsoanele I şi II Nădlac – Arad şi Sibiu- Orăştie, lotul I, II, III şi IV, cât şi 3 sectoare de drumuri naţionale care includ: DN5 Bucureşti-Adunaţii Copăceni, Varianta ocolire Caracal şi lot II DN6 Alexandria-Craiova.

Există, de asemenea, un risc de dezangajare automată a fondurilor în valoare de 1,1 miliarde de euro, ceea ce presupune realizarea unui nivel de absorbţie la nivelul anului 2013 echivalentul acestei sume, în condiţiile în care programul este pre-suspendat cu risc serios de suspendare.

România are, de asemenea, un grad de contractare extrem de scăzut de aproximativ 60% echivalentul sumei de 2,7 miliarde de euro dintr-un total de 4,5 miliarde de euro şi un grad de absorbţie extrem de scăzut de 10% din totalul de 4,5 miliarde euro, respectiv suma de 450 milioane de euro, cel mai mic dintre toate programele operaţionale din România.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a realizat modificări pentru remedierea situaţiei existente.

Astfel, a fost schimbat directorul general al autorităţii de management al POS-T, pentru a încerca să impună un nou stil de management şi pentru a consolida activitatea desfăşurată de AM POS Transport. În prezent, director general este Boloş Marcel, fost director general în AM POR şi fost secretar de stat pe probleme cu fonduri europene.

MT a înfiinţat Compartimentul de Verificare a Capacităţii Administrative a beneficiarilor pentru a se asigura că măsurile luate la nivelul AM POST sunt puse în aplicare în mod corect la nivelul beneficiarilor, dar şi compartimentul de Metodologie Achiziţii Publice pentru a asigura o aplicare unitară a legislaţiei privind achiziţiile publice, în special de către beneficiarii CNADNR şi CFR SA.

Actualul ministru a finalizat răspunsul pentru Autoritatea de Audit, răspuns în ceea ce priveşte stadiul implementării măsurilor specifice dispuse de Comisia Europeană în scrisoarea de pre-suspendare din luna decembrie 2012 şi a elaborat un set de proceduri şi măsuri care se află în fază de proiect şi care au fost transmise pentru informare la Comisia Europeană referitoare la: detectarea timpurie a riscului în achiziţii publice la faza de documentaţie de achiziţie publică în special pentru achiziţiile desfăşurate de către CNADNR şi CFR SA, identificarea procedurilor de achiziţie publică cu impact major şi riscant în procesul de achiziţii publice desfăşurat de CNADNR şi CFR SA, consolidarea capacităţii de certificare a cheltuielilor decontate de AM POS Transport în relaţia cu Comisia.

De asemenea, a fost elaborat un pachet de proceduri la nivelul CNADNR şi CFR SA care vizează o monitorizare riguroasă a procedurilor de achiziţie publică desfăşurate de cele două companii, a fost stabilit un pachet de măsuri pentru securizarea avansurilor primite de beneficiari şi decontate din fonduri UE, pentru a evita suspiciunea pentru deturnarea de fonduri, aşa cum a fost cazul companiei Romstrade.

Ministerul Transporturilor a obţinut decizia Comisiei Europene în luna ianuarie 2013 pentru finanţarea tronsonului de cale ferată Sighişoara – Coşlariu, cu o valoare de contribuţie din bugetul UE de aproximativ 750 milioane de euro.

Noul ministru îşi propune asigurarea ridicării pre-suspendării şi evitarea pe cât posibil a suspendării, creşterea gradului de contractare de la 60% la 80% în anul 2013 şi creşterea gradului de absorbţie a fondurilor europene de la 10% la 25%, dar şi deblocarea fondurilor pentru tronsoanele de autostrăzi prin clarificarea suspiciunilor de fraudă

Pentru eficientizarea procedurilor de achiziţie publică, dar şi pentru a asigura o monitorizare riguroasă a procedurilor de achiziţii publice desfăşurate de CFR SA, Ministerul Transporturilor devine unitate de achiziţie centralizată pentru unităţile din subordinea sa, prin Direcţia Generală pentru Managementul şi Implementarea Proiectelor, înfiinţată prin noua organigramă a ministerului, se mai arată în comunicatul MT.
Sursa: Agerpres