SE INTAMPLA ACUM!

Transporturi si Infrastructura

SUB LUPA CAPITAL: Anul infrastructurii ratate

Autor: Ciprian Mailat | luni, 01 septembrie 2014 | 11 Comentarii

Guvernul nu a reuşit în primele opt luni ale acestui an să inaugureze niciun kilometru de autostradă, iar cea mai mare campanie anunţată, aceea de elaborare a studiilor de fezabilitate, se prelungeşte de la o lună la alta

Dacă în construcţia efectivă de autostrăzi ne-am obişnuit deja cu termene prelungite şi amânări peste amânări, iată că acelaşi lucru se întâmplă şi la lucrurile mai simple. În primăvara acestui an a fost lansată procedura de achiziţie pentru elaborarea sau revizuirea a nu mai puţin de 17 studii de fezabilitate care însumează 1.725 de kilometri de autostradă. Primele 10 anunţuri au fost publicate în prima zi a lunii mai, firmele de consultanţă având ca termen pentru depunerea ofertelor data de 17 iunie. Anunţurile au fost atât de bine realizate, că în doar primele 12 zile de la publicare Compania Naţională de

Drumuri şi Autostrăzi din România (CNADNR) s-a trezit cu peste 50 de contestaţii.

Documentaţia lansată de companie a primit multe critici, unele pe bună dreptate. De exemplu, Laurenţiu Plosceanu, preşedintele ARACO, spunea, la sfârşitul lunii mai, că unele condiţii cerute participanţilor sunt abuzive sau nelegale, dând ca exemplu termenele exagerat de scurte (4 luni pentru întocmirea studiilor), interzicerea subcontractării, impunerea unor riscuri imposibil de configurat sau elemente privind dreptul de proprietate asupra produsului. La rândul său, Horia Nicolae, directorul direcţiei de pregătire proiecte din cadrul CNADNR, susţinea atunci că atitudinea potenţialilor ofertanţi este surprinzătoare, având în vedere că autoritatea a apelat inclusiv la experţi din zona academică pentru aceste proiecte. „Sperăm că instituţiile abilitate vor analiza cu stricteţe şi corect şi o să constate că lucrurile nu sunt chiar aşa“, a spus Nicolae. Cât de bine a fost realizată documentaţia s-a observat după ce Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a cerut autorităţii contractante să facă unele modificări în anunţuri. Ce-i drept majoritatea contestaţiilor depuse de firmele din domeniu au fost respinse de CNSC.

Master Planul îl aduce Moş Crăciun

La câteva zile de la publicarea primelor anunţuri, ministrul transporturilor de la acea vreme, Dan Șova, declara că „înainte se făceau studiile de fezabilitate în birou, pe genunchi, din pix. Astăzi nu se mai pot face aşa, pentru că acum Comisia Europeană impune ca studiul de fezabilitate să fie însoţit de studii geo, studii hidro şi de descărcarea arheologică“. Dar cu toate acestea, ministrul a cerut expres că termenele să fie cât mai scurte, având în vedere că instituţia pe care o conducea şi-a luat angajamentul să prezinte până la finele lunii iunie Master Planul General de Transport, document important în baza căruia România va putea absorbi fondurile europene puse la dispoziţia de UE în perioada 2014-2020. Cu doar câteva zile înainte de termenul asumat, Dan Șova a părăsit funcţia de ministru, precizând că a lăsat în urmă „un minister bine organizat care ştie ce are de făcut“. Doar că odată instalat noul ministru, termenul pentru Master Plan s-a amânat din nou: „în 31 august“ anunţa Ioan Rus că va fi finalizat proiectul. Doar că varianta finală a raportului va fi prezentat abia pe 22 decembrie, conform calendarului anunţat şi postat pe site-ul Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Transport.

Contestaţiile - sport naţional

Revenind la anunţurile pentru întocmirea studiilor de fezabilitate, la jumătatea lunii august, CNADNR a modificat, din nou, pentru primele 10 anunţuri fiind operate anterior încă 2 modificări, termenul pentru depunerea ofertelor. Nu este exclusă o nouă prelungire, dar asta rămâne de văzut întrucât săptămâna viitoare expiră termenul pentru 12 din cele 17 anunţuri. Trebuie precizat faptul că toate anunţurile lansate de CNADNR în acest sens au fost contestate de firmele din domeniu. „Avem banii de investiţii, nu reuşim să-i cheltuim pentru că sunt o mulţime de proceduri, de contestaţii. Am încercat în fel şi chip să reducem termenele, dar acolo nu mai depinde nici de mine, nici de ministrul transporturilor, nici de şeful CNADNR, depinde de numărul de contestaţii şi de când se judecă contestaţiile, din păcate nu avem în România niciun fel de lucrări de infrastructură la care să nu fie contestaţii“, declara săptămâna trecută premierul Victor Ponta. Dar, cum să nu fie depuse contestaţii când autorităţile au lansat procedurile „în bătaie de joc“, aşa cum scria presa locală, care a prezentat pasaje dintr-o contestaţie depusă de o firmă din domeniu. „Autoritatea Contractantă solicită realizarea unor studii pentru specii nedefinite în nomenclatoarele biologice, folosind termeni ca «amfibiile» şi «păsările SPA». Această ambiguitate poate duce la aprecieri arbitrare sau interpretări, poate genera costuri suplimentare importante şi, în final, poate conduce la respingerea studiilor de mediu realizate“, se arată în contestaţia depusă Via Design, care subliniază că în documentaţia întocmită de CNADNR există „numeroase neclarităţi, ambiguităţi şi abateri de la lege“.

Despre deschiderea de noi tronsoane de autostradă, faţă de cei 200 km - ţinta anuală anunţată de Guvernul Ponta, la ora actuală stadiul proiectelor arată că cel mult un sfert din ţintă poate fi îndeplinită până la finele anului, mai exact lotul 1 Nădlac-Arad (22,21 km) şi lotul 3 Orăştie-Sibiu (22,1 km).

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

21 iulie 2016

Lucrări pe timp de noapte la Aeroportul Henri Coandă

Transporturi si Infrastructura

21 iulie 2016

Fosta conducere a Romavia a lansat o nouă companie aeriană

Transporturi si Infrastructura

14 iulie 2016

Airbus a devansat Boeing

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii