Cele trei tendințe deja palpabile sunt împinse mai departe prin vehicule care înglobează idei precum emisii poluante reduse sau chiar zero, conectivitate extinsă om-mașină, mașină-mașină și mașină-internet și vehicul autonom. Mai bine de 20 de concepte și studii de design au susținut la IAA 2015 aceste tendințe, majoritatea în combinație cu o a patra dictată de preferințele publicului: SUV-izarea.

Unul dintre cele mai interesante concepte văzute la Frankfurt a fost Honda Project 2&4, o idee a cărei poveste îi depășește eventuala finalitate. Având denumirea completă „Honda Project 2&4 powered by RC213V”, conceptul a ajuns în atenție ca urmare a concursului  „Global Design Project”. Realizatorii acestuia au modificat motorul RC213V al unei motociclete de competiție pentru Moto GP și au pus la punct o idee care îmbină succesul producătorului nipon atât în zona vehiculelor pe două roți cât și pe cel al mașinilor de serie. Astfel propulsorul care echipează acest potențial autovehicul minimalist este un V4 de 999 cmc care are o putere de 215 CP obținută la 13.000 rpm, în timp ce cuplul maxim de 118 Nm este obținut la 10.500 rpm. Transmiterea acestor performanțe către roți este realizată prin intermediul unei cutii DCT cu șase trepte.

Impresionant din cu totul alte puncte de vedere este și Mercede-Benz IAA Concept. Deși denumirea acestui studiu pare legată de numele expoziției de la Frankfurt, IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) ea ascunde de fapt inițialele temei Intelligent Aerodynamic Automobile. Acest concept relevă cât se poate de exact „robotizarea” mașinilor viitorului. Vehiculul se poate transforma dintr-un seducător coupe cu patru locuri într-un campion al aerodinamicii cu un Cd de 0,19 prin simpla apăsare a unui buton sau, automat, la atingerea vitezei de 80 km/h. Modificarea este rezultatul unei alungiri a mașinii cu 390 mm, grație celor opt segmente extensibile. În plus, IAA Concept demonstrează digitalizarea vehiculelor și transformarea acestora într-un adevărat computer prin tehnologia Car-to-X care permite conectarea și comunicarea cu alte vehicule sau surse de informație. Mercedes-Benz IAA Concept este propulsat de o unitate hibridă cu o putere totală de 279 CP și se poate deplasa strict în modul electric circa 66 km.

Mult mai aproape de prezent în ciuda numelui său (o traducere din japoneză a Koeru duce la ideea de „a merge mai departe”), concepul niponilor de la Mazda pare să prefigureze un nou crossover care ar putea purta, în momentul intrării în producție numele CX 4 sau CX 5 Coupe. Dar acestea sunt, în prezent, doar speculații. Cert este că dimensiunile sale îl poziționează în aceeași arie cu actualul CX5. Despre sistemele de propulsie care ar putea anima frumoasa caroseria a conceptului Mazda Koeru, niponii s-au ferit să ofere detalii, lăsând pasionații să aprecieze strict detaliile de design care, să recunoaștem, sunt cât se poate de atrăgătoare.

Audi e-tron quattro Concept este primul SUV electric dezvoltat de la zero de compania germană. Grație unor elemente exterioare amovibile, mașina are un coeficient aerodinamic de 0,25, impresionant pentru un astfel de vehicul. De asemenea, acest detaliu contribuie substanțial la atingerea unei autonomii de circa 500 km. Cel puțin asta susțin oficialii Audi. Pentru a menține o stabilitate crescută și o bună dinamică, pachetul de baterii a fost montat între cele două axe, sub compartimentul pasagerilor. Sistemul de propulsie a fost dezvoltat pronind de la cel al deja cunoscutului Audi R8 e-tron și implică utilizarea a trei motoare electrice, unul amplasat pe puntea față și două pe cea din spate. Cei de la Audi nu au dat detalii despre performanțele rutiere ale mașinii însă, având în vedere renumele companiei în domeniul mașinilor sport, este de așteptat ca acestea să fie impresionante.

Dintr-un cu totul alt registru decât conceptele menționate mai sus face parte spectaculosul Bugatti Vison Gran Turismo. Realizatorii acestui concept îl consideră un omagiu adus istoriei sportive a mărcii, cu predilecție victoriei Bugatti din cursele de la Le Mans ale anilor 1937 și 1939. Tot pentru a demonstra abilitățile sportive ale conceptului, inginerii Bugatti au realizat teste digitale pe pista de la Le Mans, din acestea rezultând că mașina poate merge cu o viteză de peste 400 km/h pe patru secțiuni ale circuitului. Din nefericire, Bugatti Vison Gran Turismo va rămâne un simplu exercițiu de creație care le-a permis inginerilor companiei să își lase mințile să zburde. Singurul spațiu în care superbul model supersport va putea fi văzut în tată splendoare va fi jocul video Gran Turismo 6.

Porsche pare să fi sosit la expoziția auto de la Frankfurt cu misiunea clară de a pune în încurcătură campaniile de promovare ale Tesla Motors. Performanțele și platforma tehnică ale Mission E Concept  sunt, teoretic desigur, peste orice poate oferi producătorul american în acest moment. Ca prim detaliu să spunem doar că vehiculul poate circula 400 de kilometri după o încărcare de doar 15 minute. Pare ireal, nu? Ei bine, pe lângă această informație, oficialii Porsche anunță caracteristici fără rival. Astfel, Porsche Mission E Concept accelerează de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 3,5 secunde și dezvoltă nu mai puțin de 600 CP. Această herghelie este transmisă către toate cele patru roți și, mai mult decțât atât, toate acestea sunt viratoare. Autonomia totală a mașinii este de 500 km.

Alte concepte demne de atenție, care prefigurează viitorul în domeniul vehiculeor care vor circula în viitor pe șosele, sunt Hyundai Vision G Coupe, Nissan Gripz, Peugeot Fractal, Seat Cross Sport, Toyota C-HR Hybrid Concept, Ssangyong XAV și multe altele.

(Articol apărut în suplimentul Capital Auto din 2 octombrie 2015)