Poşta Română este unul dintre cei 22 de membri fondatori ai Uniunii Poştale Universale, organizaţie fondată la Berna în 1874 şi care include, astăzi, administraţii poştale din 192 de ţări. Din cauza managementului defectuos, instituţia a ajuns, în prezent, să acumuleze datorii de peste 45 de milioane de euro. Comisia Europeană a deschis o investigaţie, iar Consiliul Concurenţei i-a aplicat anul trecut o amendă record pentru că a oferit unei companii condiţii contractuale favorabile în raport cu concurenţii săi. În urma investigaţiei Comisiei Europene, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei se aşteaptă ca Poşta să returneze o sumă rezonabilă deoarece este posibil ca subvenţiile date de Guvern la concedierile colective şi pentru distribuţia pensiilor să fie considerate prea mari. Poşta a revenit pe pierderi în 2015, după ce în 2014 realizase primul profit net după 5 ani de pierderi. Mai exact, operatorul poştal a raportat o cifră de afaceri peste 242,6 milioane euro, în scădere cu 4,1% faţă de 2014, şi o pierdere netă de peste 7,4 milioane euro, faţă de un profit net de peste 5 milioane euro în 2014. În primele şase luni ale anului trecut, Poşta anunţa un un profit net de 3,5 milioane de euro în creştere cu 2,5% faţă de primele şase luni din 2015.

Capitalizare de 50 milioane euro

Toate problemele Poştei ar putea fi rezolvate prin privatizare. S-a încercat acest lucru anul trecut, însă fără succes. Operatorul belgian de servicii poştale bpost a fost interesat de Poşta Română şi a depus, anul trecut, o ofertă neangajantă, acceptată de Ministerul pentru Societatea Informaţională. bpost urma să preia 51% din acţiunile Companiei Naţionale Poşta Română, însă până la termenul limită stabilit belgienii nu au avansat o ofertă angajantă.
„A existat o ofertă neangajantă în cazul Poştei care, din punctul nostru de vedere, a fost nerealistă. La termenul limită, cel din 15 septembrie, trebuia să existe o ofertă angajantă. Nu a fost depusă, ceea ce înseamnă, din punctul nostru de vedere, că procesul de privatizare a fost încheiat, noi respectându-ne ceea ce ne-am angajat în faţa Comisiei Europene“, declara anul trecut Sorin Grindeanu, pe atunci ministrul pentru Societatea Informaţională.

Poşta Română este deţinută de statul român, prin Ministerul pentru Societatea Informaţională, în proporţie de 75%, şi de Fondul Proprietatea în proporţie de 25%. Tot anul trecut s-a încercat capitalizarea instituţiei cu 50 de milioane de euro şi listarea pe bursă, dar piedica a fost pusă de data aceasta de Fondul Proprietatea. Planul era ca Fondul Propietatea să contribuie la capitalizare cu 10 milioane de euro, iar MCSI cu restul de bani. „Atunci când vorbim despre un proces de capitalizare, înseamnă că toți acționarii vin, conform acordului, cu banii aferenți. Ministerul Comunicațiilor a făcut toate demersurile în acest sens, iar ca dovadă este Hotărârea de Guvern prin care s-a rectificat bugetul pentru anul 2016, prin care suplimentarea de 172 de milioane de lei reprezintă aportul MCSI la această capitalizare. Acest aport nu poate fi făcut unitar doar de către Ministerul Comunicațiilor, pentru că ar fi considerat ajutor de stat. Ori, ajutorul de stat intră pe o altă schemă“, declara anul trecut Delia Popescu, ministrul Comunicaţiilor. Fondul Proprietatea a fost reticent în privinţa listării pe Bursă şi a cerut garanţie suplimentară, returnarea sumei plus dobândă, lucru cu care MCSI nu a fost de acord.

Anul acesta, bugetul Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale a fost suplimentat pentru proiecte pe fonduri europene și pentru capitalizarea Poștei cu 170 de milioane de lei, conform legii bugetului de stat pe 2017. „Faptul că fostul manager al Poştei, Alexandru Petrescu, este ministrul Economiei, ne dă speranţă că programul va continua“, a declarat Chiriţoiu, la prezentarea activităţii Consiliului Concurenţei pe anul trecut. 

O alternativă la firmele de curierat

Poşta Română deține cea mai mare rețea de distribuție la nivel național, însemnând peste 80% din totalul subunităților poștale care operează, în prezent, în România. Peste 19 milioane de locuitori beneficiază de serviciile Poștei Române și peste 7,5 milioane de adrese sunt acoperite de rețeaua poștală proprie. 

Odată cu avansul comerţului electronic, Poşta Română s-a dovedit a fi un partener foarte bun pentru cel mai mare magazin online din regiune, eMAG, şi o alternativă la firmele de curierat care primesc din ce în ce mai multe reclamaţii. Pe segmentul serviciilor poștale, ANCOM a primit, anul trecut 180 de plângeri, dintre care cele mai multe s-au referit la termenul de livrare (44%) și la deteriorarea trimiterilor (24%). Cei mai reclamați furnizori de servicii poștale în primele 6 luni ale anului au fost Urgent Cargus cu 70 de reclamații şi Fan Courier cu 38 de reclamații. eMAG are un parteneriat cu Poşta Română, de unde clienţii pot ridica produsele şi pot achita cu cardul. 

La finele anului trecut existau 200 de puncte de livrare, iar anul acesta numărul lor va ajunge la 800, conform oficialilor magazinului online. Întrebat dacă intenţionează să cumpere Poşta Română, Iulian Stanciu, CEO eMAG, a declarat că este foarte complicat, fiind vorba de un business foarte mare.