OMC a deschis astfel calea unor posibile sancţiuni în valoare de mai multe miliarde de dolari împotriva Bruxelles-ului, transmite Bloomberg. 

Aceasta este ultima evoluţie dintr-o dispută comercială care durează de peste un deceniu între SUA şi UE cu privire la subvenţionarea producătorilor de avioane Boeing şi Airbus. 

Potrivit unei comisii OMC, statele membre UE nu au reuşit să remedieze problema unor ajutoare în valoare de 18 miliarde de dolari acordate pentru programul avionul Airbus A380 precum şi pentru alte avioane, la care se adaugă sprijin pentru infrastructură şi investiţii de capital, ajutoare considerate încă din anul 2011 ilegale de OMC. De asemenea, în decizie sunt citate şi alte subvenţii care nu sunt menţionate în decizia din 2011, peste patru miliarde de dolari pentru lansarea noului Airbus A350. 

Autorităţile americane au salutat imediat ceea ce au numit o "victorie zdrobitoare" pentru SUA. "Am susţinut întotdeauna că subvenţiile acordate producătorilor de avioane din UE au costat companiile americane zeci de miliarde de dolari sub formă de venituri pierdute, ceea ce această decizie demonstrează" a declarat reprezentantul pentru comerţ al SUA, Michael Froman. 

De asemenea, constructorul american de avioane Boeing a apreciat că SUA ar putea cere Uniunii Europene despăgubiri de până la 10 miliarde de dolari pe an, după ce OMC a decis că subvenţiile acordate Airbus au fost ilegale. 

Însă înainte de a putea fi impuse amenzi UE poate face recurs la ultima decizie a OMC, un proces care ar putea să dureze cel puţin trei luni. 

De asemenea, într-un dosar separat OMC nu a stabilit încă dacă Boeing şi SUA au soluţionat în mod adecvat îngrijorările cu privire la subvenţiile de miliarde de dolari acordate constructorului american de avioane. Potrivit unor surse, este posibil ca OMC să decidă în viitor că nici autorităţile americane nu au reuşit să elimine o serie de subvenţii ilegale acordate Boeing. 

AGERPRES