În 2007, cel mai bun an al pieței auto românești, intrau în circulație pe drumurile publice nu mai puțin de 312.589 de autoturisme noi. Să nu uităm că, pe atunci, criza nu își făcuse încă apariția în România, clienții stăteau la coadă în showroom-uri și acceptau fără multe întrebări orice le oferea dealerul, iar modelele cu sistem electronic de stabilitate (ESP) erau încă o curiozitate. Cuplul Dacia-Renault ocupa, cumulat, aproape 40% din piață, iar germanii de la Volkswagen, reprezentați de importatorul Porsche România, se luptau din greu să se apropie de liderul francez al pieței importurilor. Tot în acel an, înmatriculările de mașini de ocazie abia atingeau 123.824 de unități, adică nu mai mult de 28,4% din totalul celor 436.431 de noi apariții în parcul auto național.

Anii care au urmat au dat lovitură după lovitură comercianților de autoturisme noi, valorile la care s-au ridicat înmatriculările fiind tot mai mici. Și asta coroborat cu o creștere accentuată a înmatriculărilor de vehicule de ocazie care nu a putut fi ținută în frâu de taxele pe poluare schimbate aproape anual fără orizont și, de cele mai multe ori, fără logică.

Raportul Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) pentru anul 2016 a arătat o majorare cu 17% a vânzărilor de mașini noi față de anul precedent. Astfel, înmatriculările au urcat la 94.919 unități și, în opinia actorilor din piață, perspectivele erau cât se poate de bune. Doar că, odată cu eliminarea timbrului de mediu, această optică s-a modificat radical, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) așteptându-se la un puternic recul în acest an. Este interesant de observat că, adăugând la înmatriculările de mașini noi, volumul de 297.290 de unități de ocazie, piața totală se ridică de fapt la aproape 400.000 de unități, adică aproape de valoarea din 2007. Prin urmare, românii au cumpărat tot cam atâtea autoturisme, doar că raportul s-a răsturnat în favoarea celor second-hand.

Învingători și învinși în lupta de pe piață

O privire mai atentă către înmatriculările fiecarei mărci în parte ne arată că, în timp ce unii au știut să profite de criza în care au intrat vânzările de mașini, alții au fost luați de val pierzând cotă de piață. Cât de importantă este cota de piață într-un sector economic? Ea arată performanța unui brand prin comparație cu principalii rivali și pune mult mai clar în lumină greșelile sau deciziile lăudabile ale companiei. Astfel, liderul absolut al înmatriculărilor de automobile noi, Dacia, s-a menținut între 2007 și 2016 la un nivel de 29% din piață, însă parcursul nu a fost deloc ușor. Dacă în cel mai bun an al pieței marca deținea 29,96% din totalul înmatriculărilor, în 2012 pierdea nu mai puțin de 5,29 puncte procentuale, pentru ca în 2015 să atingă chiar 33,07%.

În același timp, colegii de grup de la Renault s-au văzut nevoiți să accepte un recul puternic al cotei de piață cauzat, pe deoparte, de deținerea în portofoiu a unor produse fără priză la public și, pe de alta, chiar de canibalizarea din interiorul grupului. Așa se face că, după ce în 2007 marca franceză deținea poziția de lider autoritar al pieței importurilor atât în privința vânzărilor cât și a cotei de piață (9,22%), în 2012 să mai dețină doar 6,89% din totalul înmatriculărilor de autoturisme. Anul 2013 a fost chiar mai slab pentru Renault, marca coborând până la 5,32% din piață. Însă, după aceea, cu ajutorul noii game de SUV-uri și cu modele tot mai atractive, brandul a reînceput să avanseze în preferințele românilor dornici de mașini noi. Așa se face că, profitând și de degringolada din grupul Volkswagen, cauzată de scandalul Dieselgate, Renault a revenit în 2016 pe poziția a treia a clasamentului vânzărilor de mașini importate, cota de piață urcând la 7,28%.

Și, dacă tot vorbim de Volkswagen, este demn de luat în seamă faptul că, după o creștere importantă a cotei de piață între anii 2007 și 2012, a urmat un recul stopat în 2016 de o nouă majorare, e drept, mică. Dacă în 2007 cea mai puternică marcă germană deținea 7,48% din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi, anul trecut, cota a atins 8,79%.

Brandul Skoda, unul dintre campionii pieței auto, a crescut, între 2007 și 2012 de la 7,42% din piață până la 9,38% în anii următori având creșteri constante până la o cotă de 9,14%. Marca cehă, parte a grupului Volkswagen, a devenit astfel, încă din 2014, liderul înmatriculărilor de mașini importate din România depășind atât Renault cât și fratele mai mare, brandul Volkswagen.

Românii vor premium

Dacă în privința mărcilor de volum creșterile sau descreșterile în domeniul cotei de piață sunt cuprinse între 0,13 și 1,94 puncte procentuale, o surpriză vine din partea a două mărci premium de prestigiu. Analizând evoluția mărcilor pe piața autohtonă între 2007 și 2016, este imposibil de ignorat clasarea în Top 10 a brandurilor Mercedes-Benz și BMW, dar mai ales, creșterea impresionantă a acestora. Aceste două mărci sunt singurele care și-au majorat cota de piață din România cu mai mult de două puncte procentuale.

Iar dovada că în cucerirea clienților și, implicit, a cotei de piață este important atât produsul cât și serviciile conexe vine chiar dintr-o declarație oferită în exclusivitate pentru Capital de managerul general al BMW Group Romania, Wolfgang Schulz: „Mașinile premium nu sunt ieftine, dar au devenit mult mai accesibile. Clienții noștri au înțeles asta și nu se orientează doar după prețul de achiziție, ci și după costul total de deținere (TCO). Grație sistemelor inteligente de finanțare oferit de BMW Financial Services, precum BMW Select – pachet cu o valoare reziduală garantată -, costului standard de întreținere, consumului excelent de carburant și valorii bune de revânzare, oferta noastră este foarte apreciată. Vedem asta și în constanta creștere a vânzărilor către clienți corporate. De asemenea, avem o ofertă nouă, importantă, pentru piață. BMW i și noua gamă BMW Seria 2 Active Tourer și Grand Tourer au deschis mărcii noastre drumul către segmente de piață complet noi. Oferim acum oportunități și pentru clienții care nu luaseră niciodată în calcul marca BMW pentru achizție. Acestea ne oferă un potențial foarte important pentru creștere și extindere”. Iar afirmațiile șefului reprezentanței BMW în România sunt susținute cu cifre clare. Între 2007 și 2016, cota de piață a bavarezilor a crescut de la mai puțin de 1% până la aproape 3%, majorarea cu două puncte procentuale fiind depășită doar de cea a unui concurent la fel de cunoscut din zona premium, Mercedes-Benz. Marca cu sediul la Stuttgart și-a majorat cota de piață de la 1,03% în 2017 până la 3,89% în 2016 urcând până pe locul șapte și în clasamentul înmatriculărilor.

(Articol publicat în ediția din 6 februarie 2017 a revistei Capital. Publicația este disponibilă la centrele de difuzare a presei din întreaga țară)