Un nou model de business prinde contur în online-ul românesc: site-urile de cashback. În ultimul an, au intrat în bătălia ­online pentru cumpărători două astfel de proiecte – CashCow.ro şi CashOut.ro. Pentru neiniţiaţi, iată cum funcţionează ele: te înregistrezi, după care pleci la cumpărături prin magazinele partenere (din ţară şi stăinătate) şi, pentru fiecare cumpărătură, o parte din ceea ce ai cheltuit ţi se întoarce în cont. Atenţie, însă: primești bani înapoi, între 1% şi 30% din valoarea produsului, numai dacă achiziţia s-a făcut accesând magazinul prin intermediul platformei cashback. Iar asta este posibil datorită marketin­gului afiliat, adică acea practică de marketing prin care un site recompensează alte site-uri pentru fiecare client adus, ca procentaj din încasarea de la acel client. Cea mai mare rețea de marketing afiliat din România este creată de firma 2parale. În condiţiile în care există la ora actuală peste 2.000 de magazine online, au site-urile de cashback şanse să genereze bani? „E foarte bună ideea de a da înapoi cumpărătorului bani reali, care îi intră în cont. E mult mai palpabilă şi reală decât un cupon de reducere sau superfolosita sintagmă «cel mai bun preţ»“, comentează Adrian Preda, creative director MRM Partners, parte a McCann Group. Un avantaj, în viziunea lui Dorin Catană (ex.: Centrofarm), care deţine împreună cu soţia site-ul CashCow.ro., este că „deşi oferim discounturi ceva mai mici decât site-urile care vând cupoane cu reduceri, oferta noastră e permanentă, nu limitată (…) aducem în acelaşi loc oferte speciale şi dăm, în plus, şi bani înapoi“.

Scenarii de viitor

Lansat în noiembrie 2011, portofoliul CashCow.ro numără acum 320 de magazine online partenere şi 30.000 de membri înregistraţi, iar „până la sfârşitul anului sperăm să ajungem la 50.000 de utilizatori“, completează Catană. Nu se hazardează încă să vorbească de o viitoare poziţie pe piaţă sau de profitabilitate – „câteva  luni de activitate nu sunt suficient de relevante“ -, dar speră că va încheia 2012 cu o cifră de afaceri de 200.000 de euro. Dublu decât şi-a bugetat CashOut.ro, singurul competitor din piaţă, deocamdată, pentru primul an de activitate. „Ne axăm pe educarea utilizatorilor (…) Din păcate, la noi abia de curând au început oamenii să aibă încredere în sistemul şi ideea de achiziţionare online“, precizează Alina Simion, affiliate manager la CashOut.ro, lansat în mai 2012. Cât de deschise sunt firmele româneşti la propunerile de afiliere? „La început a fost greu, dar mai nou vin ele la noi. Marii jucători cunosc eficienţa acestui tip de marketing“, spune proprietarul CashCow.ro.

Apariţia site-urilor de cashback arată că piaţa de cumpărături online este departe de a-şi fi epuizat potenţialul de business. „Piaţa de online din România e la început, nu reprezintă decât 2%-3% din retail. În Anglia, de exemplu, procentajul ajunge la 50%. Cashback-ul va reprezenta, în patru-cinci ani, undeva la 10%-15% din piaţa online locală“, prognozează Dorin Catană.
De altfel, şi publicitarul Adrian Preda e „absolut“ convins de potenţialul de business al acestei nişe: „Învestitorii vizionari ar trebui să vadă banii acolo unde încă nu sunt (…) – piaţa de cumpărături online, din care cashback-ul este doar un procent mic, este încă subdezvoltată. Mai este foarte mult loc de crescut“, crede Adrian Preda. Un alt scenariu pe care îl aduce Preda în discuţie ar fi ca site-uri precum CashCow.ro şi CashOut.ro să devină suficient de interesante pentru a atrage atenţia unor investitori. „Dincolo de Quidco, care deţine 55% din piaţa din Marea Britanie  – dă el exemple concrete – businessuri de succes de cashback din Statele Unite, ca Fatwallet sau Upromise, au fost deja cumpărate de fonduri de investiţii, ca o confirmare a potenţialului de business“. Iar pentru Dorin Catană acesta e un scenariu plauzibil.

Pentru site-uri nu mai contează acum câţi utilizatori ajung în magazinul lor virtual, ci câţi dintre ei şi cumpără.
Dorin Catană, proprietar CashCow.ro

Cifrele online-ului românesc

7,5 milioane de utilizatori

1 milion de cumpărători online

350 mil. euro este valoarea estimată a pieţei de e-commerce, cu potenţial de creştere până la un miliard de euro în câţiva ani

50 valoarea medie, în euro, a coşului de cumpărături