„Anul acesta vom asista la o serie de livrări și extinderi de spații comerciale, ceea ce demonstrează că piața de retail din România este una activă atât pe partea de cerere, cât și pe partea de livrări. În București, piața de centre comerciale se va repoziționa odată cu deschiderea Mega Mall, în Brașov se va livra primul centru comercial modern, iar în Timișoara, al doilea oraș din țară ca număr de locuitori, anul acesta se va finaliza primul proiect modern de retail după 10 ani de stagnare“, a declarat Bogdan Marcu, head of retail department în cadrul DTZ Echinox.

Compania de consultanţă arată că, pe segmentul de hipermarketuri, Kaufland va continua să fie cel mai activ retailer, cu nouă deschideri anunțate pentru acest an. Carrefour va ajunge la o rețea de 29 de hipermarketuri, în timp ce Auchan va deschide cel de-al 33-lea hipermarket până la sfârșitul acestui semestru. 

Retailerii internaționali cu o prezență puternică în țări precum Polonia, Cehia, Ungaria și Turcia analizează condițiile și caracteristicile pieței din România, iar până la sfârșitul primului semestru al anului consultanţii DTZ Echinox se așteaptă ca aceştia să intre oficial pe piața locală. Comparativ cu 2014, numărul noilor intrări pe piaţă se estimează că va fi în creștere.

La nivel naţional, densitatea spațiilor moderne de retail la mia de locuitori este de 142 mp. În Capitală, densitatea spațiilor moderne de retail la mia de locuitori este de 490 mp.

Anul acesta nivelul livrărilor de spații noi va fi cu 196% mai ridicat. Spațiile moderne de retail ce urmează a fi finalizate anul acesta depășesc 220.000 de mp. Aproximativ 75% din această suprafață va fi livrată de către NEPI, care în afară de finalizarea centrelor comerciale Mega Mall și Timișoara Shopping City, are planificată extinderea anumitor proiecte din portofoliu – City Park Mall, Severin Shopping City și Deva Shopping Center.

Cele mai importante proiecte noi de retail în 2015 sunt centrele comerciale Mega Mall în București, Coresi Shopping City în Brașov și Timișoara Shopping City în Timișoara. La sfârșitul anului 2015, densitatea spațiilor moderne de retail la mia de locuitori va fi de 153 mp, la nivel naţional.

Bilanţul extinderilor

Pe parcursul anului trecut, principalii retaileri din FMCG au deschis în total 265 de unități, 94% fiind supermarketuri (48%) și magazine de proximitate (46%). Dintre operatorii de hipermarketuri, Kaufland a fost cel mai activ retailer cu 13 deschideri – patru în București și nouă în orașele regionale, ajungând la sfârșitul anului să dețină în România 102 centre. Carrefour a deschis două unități în București și Târgu Jiu, iar Auchan a inaugurat un nou hipermarket în București. Pe segmentul Cash & Carry, 2014 a fost cel de-al patrulea an în care nu s-au înregistrat deschideri.

Mega Image a fost cel mai activ retailer pe segmentul FMCG, cu 115 unități deschise, cele mai multe fiind magazinele de proximitate Shop & Go – 83 unități. Profi, următorul retailer ca număr de deschideri înregistrate în 2014, a inaugurat 71 de unități, 68% fiind supermarketuri.

Strategia de extindere a retailerilor de fashion a vizat în principal proiectele cu performanță dovedită. H&M a continuat să fie cel mai activ retailer de fashion cu opt deschideri anul trecut. Cel mai mare retailer în ceea ce privește expunerea de pe piața locală, Inditex, a rămas inactiv și continuă să opereze o rețea de 98 de magazine. Cu toate acestea, la sfârșitul acestui semestru, odată cu livrarea Mega Mall și Coresi Shopping City, Inditex va ajunge la o rețea de 108 magazine.