CITEŞTE ŞI

Luxury

Avioane private: democratizarea luxului

Autor: |

Pentru obişnuiţii clasei business din cursele aeriene de linie, ocuparea unui loc într-un avion privat care parcurge acelaşi traseu nu este deloc o idee proastă. Câteodată poate fi mai ieftin, mai rapid şi... mult mai plăcut.

Rezervarea unui loc într-un avion privat a devenit în ultimii ani la fel de simplă ca achiziţionarea unui bilet la cinematograf sau comandarea unui taxi. Mai multe companii din întreaga lume au dezvoltat servicii menite să transforme zborurile de lux într-un fel de uber (n.n. – deja faimosul serviciu taxi) al aerului prin dezvoltarea de aplicaţii care permit utilizatorilor să îşi rezerve un loc într-un avion privat prin simpla apăsare a unui buton. Pare greu de crezut, însă în ţări precum Marea Britanie, Germania, Franţa sau SUA este posibil să zbori cu un avion privat la preţuri chiar mai mici decât un bilet la clasa business într-o cursă de linie. Trebuie doar să ştii unde să cauţi o astfel de oportunitate. De exemplu, în Marea Britanie aproximativ 3.000 de avioane realizează lunar circa 40.000 de zboruri de relocare sau reveniri la bază doar cu echipajul la bord. Iar companiilor care le deţin nu le pică deloc bine asta chiar dacă în momentul închirierii către terţi au facturat şi aceste aşa-numitele zboruri „empty leg”. Sesizând această situaţie, cunoscătorii fenomenului au exploatat rapid oportunitatea. Adam Twidel, CEO al PrivateFly explică mecanismul: „Zborurile «empty leg» au loc atunci când un avion trebuie relocat pe alt aeroport. Cum aeronava călătoreşte goală – doar cu echipajul la bord - operatorul aerian sau chiar proprietarul este fericit să găsească finanţare măcar parţială pentru a îşi reduce cheltuielile. Și atunci oferă locurile din avion cu preţuri mult mai mici decât cele aşteptate”. Iar firme precum PrivateFly nu fac altceva decât să identifice aceste zboruri şi să ofere proprietarului „pe tavă” călători. De exemplu, dacă zborul unui Citation 1 între Londra şi Cannes costă, în mod normal circa 10.200 de euro, PrivateFly oferă proprietarului doar 1.700 de euro pentru a îl folosi la întoarcere. Cum avionul are cinci locuri, preţul mediu pentru fiecare loc vândut apoi de PrivateFly este de circa 350 de euro. Există chiar şi situaţii în care, graţie capacităţii mai mari a aeronavei, preţul să scadă sub 200 de euro ceea ce îl face mai accesibil decât un zbor de linie la clasa Economy. Desigur, astfel de zboruri sunt ocazionale şi ocuparea unui loc trebuie făcută rapid, după un sistem asemănător serviciului „last minute” oferit de agenţiile de turism.

Ca şi şeful PrivateFly, Nick Kennedy, fondatorul companiei americane Rise explică: „În loc să umplem camere de hotel în ultima clipă sau să găsim parteneri de călătorie în autoturisme care călătoresc doar cu unul sau doi pasageri la bord, noi asigurăm abonaţilor noştri călătorii elegante la preţuri fără egal. Ajutăm asfel oamenii de afaceri care se deplasează des şi care, altfel, ar fi pierdut ore întregi pentru îmbarcarea într-o cursă de linie aglomerată”.

Iar aceste două companii nu sunt singurele care au identificat oportunitatea şi o speculează la maximum. În special vara, când zborurile cu avioane private sau chartere ale unor agenţii de turism se înmulţesc ca ciupercile după ploaie, firme precum PrivateFly, Rise, Beacon, ClipperJet sau Surf Air realizează cifre de afaceri importante şi fac o mulţime de călători fericiţi. De asemenea, compania elveţiană LunaJets – care funcţionează încă din 2007 – oferă doritorilor zeci de zboruri către destinaţii dintre cele mai comune dar şi către aeroporturi pe care avioanele de linie nu pot opera. Este vorba despre staţiuni exclusiviste sau zone retrase cu aeroporturi foarte mici. Astfel, pe site-ul LunaJets puteţi găsi, de exemplu, un zbor Milano – Veneţia cu doar 40 de euro pentru patru pasageri. Sau unul de la Norwich către Bruxelles cu 2.700 de euro pentru şapte pasageri.

Mai mult sau mai puţin cunoscute, astfel de zboruri au ca destinaţie sau ca bază de plecare chiar România. În momentul realizării acestui articol, pe site-ul companiei Țiriac Air, la categoria „Empty Legs” puteau fi găsite locuri într-un zbor cu plecare din Geneva la bordul unui Gulfstream 200. Compania omului de afaceri Ion Țiriac a fost înfiinţată în 1997 şi a devenit rapid cel mai cunoscut operator român pentru servicii charter de lux şi corporate. Flota companiei include două avioane, un Bombardier Global 5000 care poate oper atât zboruri pe distanţe scurte cât şi lungi şi este extrem de confortabil şi un Gulfstream 200 care este perfect pentru maximum nouă pasageri. Acest tip de avion este este combinaţia perfectă între confort, rapiditate, spatiu pentru bagaje şi posibilitatea de a ateriza pe aeroporturi mici. De asemenea, în flota Țiriac Air este disponibil şi un elicopter de clasă medie Agusta Westland 139 proiectat cu o mulţime de capabilităţi şi flexibilitate în operare. Acesta poate transporta până la opt pasageri cu o viteză mare, în cea mai spaţioasă şi confortabilă cabină din segment. Cala pentru bagaje generoasă este accesibilă ataât din exterior cât şi din cabina pasagerilor. 

Din nefericire, pentru aflarea preţului unei eventuale călătorii la bordul unui avion Țiriac Air în timpul relocării trebuie contactată linia aeriană fapt ce arată că la noi acest serviciu nu este încă suficient dezvoltat. În schimb, companii care oferă zboruri private sau charter şi care pot avea aşa-numite zboruri „empty leg” avem suficiente. Conform Autorităţii Aeronautice Civile Române, în luna noiembrie 2015 erau autorizate în România pentru transport public de pasageri companiile Aero Taxi, Air Bucharest, Aviro Air, Carpatair, Blue Air, Cobrex Trans, C&I Corporation, Dunca Expediţii, Fly 365, Ion Țiriac Air, Mir Aero, Netex Consulting, Regional Air Services, Spedition UMB, Toyo Aviation şi, desigur, Tarom.

(Articol publicat în Suplimentul Capital LUXURY apărut pe 11 decembrie 2015)

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii