De la 1 aprilie accizele la benzină și motorină vor fi mai mari cu 7 eurocenți, taxă care se va regăsi în prețul final plătit de fiecare șofer. Impactul în “prețul la pompă“ este de 41 de bani/litru. Asta înseamnă că prețul mediu al unui litru de benzină ajunge la 6,2 lei, în cazul sortimentului Standard 95, întrucât sortimentul de benzină cu cifra octanică mai mare ar putea ajunge aproape la 7 lei. În cazul motorinei, prețul va ajunge la 6,3-6,35 de lei, în funcție de stație și de compania petrolieră.

Autoritățile în frunte cu premierul Victor Ponta anunțau că o parte din impactul majorării accizei va fi suportat de către petroliști, însă reprezentanții marilor companii de pe piața locală au precizat că impactul se va regăsi în prețul final, întrucât este o taxă. „Anticipăm, fără să avem certitudinea, că impactul va fi de 0,4 lei pe litru, 40 de bani, în linii mari. Nu există miracole şi cu siguranţă această evoluţie se va regăsi în preţul la pompă“, a spus, în ianuarie, Cătălin Dumitru, noul vicepreşedinte al grupului Rompetrol, unul dintre principalii jucători de pe piața de carburanți din România.

Acciza majorată la carburanți, amânată trei luni

Introducerea accizei de 7 eurocenți pe litru de carburant era programată a intra în vigoare chiar de la începutul anului. Șeful statului Traian Băsescu s-a opus în decembrie anul trecut, precizând că nu aprobă bugetul de stat pe 2014. Soluția de compromis între cele două palate – Victoria și Cotroceni -, a fost o amânare cu trei luni a majorării accizei la benzină și motorină. Totuși, la începutul anului, carburanții s-au scumpit cu 9 bani/litru ca efect al modificării modului de calcul al accizei  și al cursului de schimb valutar la care sunt calculate acestea. Ca urmare, după data de 1 aprilie, în România carburanții vor costa mai mult decât în Austria, Franța sau Germania. Potrivit calculelor realizate de cei de la Finanțe, doar din noua taxă se va colecta la buget o sumă de 2,4 miliarde de lei. Totuși, suma ar putea fi mai mică întrucât consumul ar putea scădea. Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom, estima în luna februarie, că impactul noii accize va fi o scădere a consumului între 1% și 3%. Marii transportatori, principalii cumpărători de carburanți, au anunțat deja că vor alimenta din alte state europene dacă prețurile din România vor fi mai mari decât în afara granițelor. Din acest motiv, autoritățile au început, pe ultima sută de metri înainte de aplicarea taxei, discuții cu marii transportatori promițându-le restituirea unei părți din costurile cu carburanții. “Vom vedea cum s-a aplicat în alte state și cum vom putea aplica şi în România. Ori prin restituire, ori printr-o reducere direct înainte de achiziție”, spunea Dan Manolescu, secretar de stat la Finanțe. Totuși, premierul a atras atenția că măsurile fiscale pentru transportatori vor trebui să păstreze competitivitatea, dar să și combată concurenţa neloială şi evaziunea fiscal. Și transportatorii au anunțat că impactul se va regăsi tot la consumatorul final, întrucât costurile se vor vedea în toate produsele.

Tot de la 1 aprilie, gazele naturale pentru consumatorii casnici vor fi mai scumpe cu 2%, iar pentru consumatorii industriali din piața reglementată prețurile vor urca cu 5%, conform anunțului făcut de șeful Autorității Naționale de Reglementare în Energie. O altă majorare de prețuri va avea loc la țigări, ca efect al creșterii accizei totale de la 81,78 euro/1.000 ţigarete la 84,37 euro/1.000 ţigarete. Astfel, pachetul de țigări va fi mai scump cu 0,3 -0,5 lei, conform estimărilor.

 

0,41 lei valoarea cu care se vor scumpi carburanții ca urmare a introducerii accizei de 7 eurocenți/litru

0,3-0,5 lei cu atât se vor scumpi țigările de la 1 aprilie

2-5% este procentul cu care se va majora prețul gazelor naturale pentru populație, respectiv consumatori industriali din piața reglementată