Vremea rece a sosit mai devreme anul acesta și, pe anumite drumuri, circulația a fost deja blocată de șoferii care au uitat că sunt obligați de lege să aibă mașina echipată cu anvelope de iarnă de câte ori întâlnesc o suprafață acoperită cu gheață sau zăpadă. Chiar dacă asta se întâmplă în august! Ei bine, nu suntem în august ci în octombrie, iar service-urile și vulcanizările au început să facă față tot mai greu celor care preferă să preîntâmpine orice neplăcere provocată de vreme montând pe vehiculul personal cauciucuri de iarnă. Deși pare costisitoare, utilizarea a două tipuri de anvelope pe parcursul unui an, poate face diferența dintre o mașină care „scapă” întreagă atunci când șoferul ei este nevoit să frâneze sau să evite un obstacol și una care necesită reparații mult mai scumpe decât achiziționarea unor cauciucuri. Studiile marilor producători de anvelope arată pe deplin asta. Conform Continental, de exemplu, o mașină aflată pe un drum acoperit cu zăpadă și echipată cu anvelope de iarnă va frâna de la 50 km/h până la oprirea totală de-a lungul a 35 de metri. Același vehicul având în dotare anvelope de vară va avea nevoie de cel puțin opt metri suplimentari. Cu alte cuvinte, atunci când mașina cu cauciucuri de iarnă ajunge la oprire totală, cealaltă va avea încă o viteză reziduală de peste 35 km/h!

Prețuri după buzunar

Dacă am reușit să vă convingem că respectarea legii este chiar necesară, este cazul să vă demonstrăm că anvelopele de iarnă nu sunt chiar atât de scumpe pe cât cred mulți. O simplă vizită la un magazin de anvelope ne-a demonstrat că, în funcție de dimensiune, producător și marcă, ne putem echipa mașina cu cauziucuri de iarnă cu circa 1.000 de lei. Luând în calcul una dintre cele mai utilizate tipuri de anvelope pentru autoturismele compacte, 205/55 R16, am aflat astfel că unul dintre cele mai ieftine cauciucuri, Riken, costă 187 de lei, în timp ce unul „mediu”, Firestone Winterhawk 3, circa 350 de lei. Desigur, există și anvelope mult mai scumpe precum Michelin Agilis Alpin care are un  preț de 590 lei / bucata. La aceste sume trebuie să mai adăugați costurile de montare pe mașină care pot ajunge la două – trei sute de lei dacă e nevoie de echilibrare și aveți aceleași jante atât pentru vară cât și pentru iarnă.

Dacă vi se pare scump, aveți la dispoziție și anvelope de ocazie, însă, în acest caz trebuie să aveți mare grijă la alegerea lor. Producătorii recomandă ca adâncimea profilului pe banda de rulare să fie de 4 mm, însă în majoritatea statelor europene limita minimă a acesteia, stabilită prin lege, este de 1,6 mm. Odată atins acest prag, anvelopa trebuie neapărat schimbată. Conform specialiștilor de la Continental, un vehicul cu o adâncime a profilului de 3 mm va avea nevoie de 9,5 metri suplimentari pentru a frâna față de unul echipat cu anvelope noi, iar în cazul adâncimii legale de 1,6 mm de încă 9,1 metri.

Soluția all-season

Dacă achiziționarea a două seturi de anvelope, de vară și de iarnă, vi se pare prea costisitoare există întotdeuna soluția cauciucurilor „all-season”. Acestea îmbină calitățile anvelopelor de vară cu cele de iarnă, însă până la un punct. Astfel, prin comparație cu anvelopele de vară, cele „all-season” se comportă mai bine pe zăpadă, însă nu ating nici pe departe performanțele cauciucurilor de iarnă. Nici în anotimpul cald acestea nu sunt la fel de performante precum anvelopele de vară, însă compromisul poate fi acceptat atât timp cât mașina nu trece prin condiții extreme de drum. Dacă în cazul utilizării a două rânduri de anvelope – vară și iarnă – costurile medii de achiziție pentru cele două rânduri de cauciucuri se ridică, în medie, la circa 2.400 de lei, echiparea cu „all-season” va reduce cheltuielile la jumătate. Din nefricire și performanțele vehiculului scad simțitor atât vara cât și iarna. 

(Articol apărut în Suplimentul Auto Capital din 17 octombrie 2016)