George Beţianu este proprietarul grupului de companii Riverside Group London Limited, care are 700 de angajaţi, dintre care aproximativ 500 sunt români. Grupul cuprinde şase firme în domeniul serviciilor de taximetrie, industriei alimentare, serviciilor de asistenţă medicală, serviciilor de curăţenie, o agenţie de recrutare personal şi o agenţie de turism.

Când a ajuns în Marea Britanie, în 1991, avea în buzunar 50 de dolari şi nu ştia decât două expresii în limba engleză – 'Bună ziua!' şi 'Mulţumesc!'. Prima firmă a înfiinţat-o în 1995 – Media Cars, pentru servicii de taximetrie, şi este acum cea mai mare din cadrul grupului, cu o cifră de afaceri de 5 milioane de lire sterline în 2013.

Înainte de a pleca din România, George Beţianu a practicat boxul de performanţă, timp de 17 ani, la clubul Steaua şi a făcut parte din lotul olimpic. Începutul în Anglia a fost dificil – 'Învăţam în fiecare zi cuvinte în limba engleză. După şase luni de zile am cumpărat o maşină şi aşa am început să fiu taximetrist, acesta fiind primul job oficial pe care l-am avut', spune Beţianu.

Cea mai tânără în grupul de companii – firma de produse din carne Maestro, pe baza unor reţete româneşti, cu o cifră de afaceri de trei milioane lire sterline, are cea mai rapidă creştere şi le va depăşi pe celelalte, a estimat proprietarul Riverside Group London, la o întâlnire cu jurnalişti români, la Londra, la începutul lunii martie.

Beţianu intenţionează să extindă această afacere prin dezvoltarea unui lanţ de magazine alimentare. 'Am multe cunoştinţe care organizează petreceri, conferinţe, evenimente diferite şi încerc prin această afacere să promovez gustul românesc', afirmă patronul Riverside Group London.

Pe Emi Gal, 27 de ani, CEO-ul unei companii de milioane de dolari, presa l-a numit 'copilul minune al online-ului românesc' şi 'Zuckerberg al României'. La 10 ani a început prima 'afacere', realizând cărţi de vizită profesorilor de la şcoală, iar la 20 de ani a plecat din România şi s-a mutat la Londra. Emi Gal a creat în România compania Brainient, specializată în tehnologie pentru piaţa de video advertising, şi a reuşit să-şi dezvolte ideile la Londra şi New York, reuşind să atragă finanţări de circa patru milioane de dolari de la fonduri de investiţii cu capital de risc şi 'business angels'.

Afacerea sa oferă caracteristici interactive clipurilor postate online, ajutând clienţii să îşi crească veniturile din publicitate. 'Dacă aş fi rămas în România nu aş fi ajuns atât de departe', spune Emi Gal, adăugând că în Marea Britanie şi SUA sunt mulţi clienţi şi mulţi bani.

Platforma BrainRolls a fost utilizată în campaniile de video advertising de Disney, ASOS, Warner Brothers, Canon şi Coca Cola.

Compania are birouri la Londra, New York şi Bucureşti, are o creştere medie de 200% anual, iar Emi Gal este CEO-ul şi cel mai mare acţionar al Brainient.

Călin Humă – preşedintele Indes Group şi CEO-ul Bridge2Romania – este iniţiatorul platformei Bridge, care îşi propune facilitarea investiţiilor britanice în România şi accesul la informaţii utile al IMM-urilor şi administraţiilor locale.

Stabilit în urmă cu peste 20 de ani în Marea Britanie, Humă a organizat o serie de întâlniri între oameni de afaceri din cele două ţări, unele concretizate în parteneriate.

'În Anglia sunt 5 milioane de IMM-uri. Firmele englezeşti au acces prin diverse medii la proiectele guvernamentale, dar foarte puţine dintre acestea, care nu au legături directe cu România, cunosc câte ceva despre oportunităţile de afaceri de aici. Bridge este o platformă digitală bilingvă, un Facebook al companiilor, pentru că în măsura în care oricine are o idee o poate genera singur prin intermediul acestei platforme fără a mai apela la intermediari', afirmă Călin Humă.

El estimează că această iniţiativă de social networking pentru dezvoltarea afacerilor în special în sectorul IMM-urilor are un potenţial de 250 de milioane de euro în următorii cinci ani.

Tech City este un 'cluster' (concentrare geografică de companii interconectate dintr-un anumit domeniu de activitate – n.r.) situat în zona de centru şi est a Londrei, pentru start-up-uri şi mici companii de IT. Lansat în noiembrie 2010, cu un număr de 200 de companii, Tech City a ajuns la 1.300 de companii şi este 'tech cluster'-ul cu cea mai rapidă creştere din Europa.

Accesul uşor la centrul financiar al Londrei, interesul fondurilor de investiţii şi al finanţatorilor de tip 'business angels', activităţile de promovare şi entuziasmul comunităţii din Tech City au atras specialişti în IT de peste 200 de naţionalităţi, printre care şi români.

George Urdea este unul din tinerii care lucrează în Tech City. S-a născut la Sibiu şi a plecat din România pentru că 'nu avea timpul şi banii' pentru a-şi dezvolta ideile. A lucrat în România cu companii străine şi a beneficiat de un program de internship la Bursa de Valori Bucureşti, dar a considerat că obţinerea autorizaţiilor pentru afacerile pe care voia să le înceapă era 'copleşitoare'. Tânărul român a ajuns şi în Chile, care are un program de susţinere a start-up-urilor şi a dezvoltat în Tech City firma Nobly care oferă aplicaţii pentru comercianţii mici şi mijlocii. Împreună cu alţi doi tineri, Urdea a investit în Nobly 25.000 de lire sterline.

SURSA: Agerpres