Potrivit estimărilor producătorilor, piaţa de vopsele decorative s-a majorat cu 15%, păstrând ritmul de creştere din ultimii ani.

Dinamica sectorului construcţiilor şi disponibilităţile financiare ale populaţiei, direcţionate spre efectuarea unor lucrări de amenajare şi reamenajare a locuinţelor, au determinat o creştere considerabilă a pieţei de vopsele decorative.

„Putem vorbi de un adevărat boom în acest domeniu“, este de părere Ivan Sokolov, director general al Grupului Policolor-Orgachim.

Cu toate acestea, nu există informaţii riguroase despre această industrie, ci doar estimări interne ale producătorilor, dat fiind faptul că portofoliile principalilor fabricanţi nu conţin exclusiv vopsele şi lacuri.
„Este o piaţă foarte fragmentată, cu mulţi jucători“, afirmă Adrian Ion, marketing manager la düfa-DEUTEK. „Aproximativ 80% din piaţă este consolidată într-un eşalon foarte puternic, de cinci producători locali cu distribuţie naţională, cu branduri redutabile. Asistăm la o prezenţă din ce în ce mai pronunţată a marilor jucători internaţionali, chiar dacă momentan activează doar prin importuri“, adaugă Adrian Ion.

Aliz Kosza, director general executiv la Fabryo Corporation, remarcă faptul că, în România, comparativ cu alte ţări, încă predomină albul. Vopselele colorate au început să câştige teren din 2007, iar în acest an – cel puţin, la Fabryo, companie care se numără printre primii trei producători din ţară -, asistăm la o creştere de peste 100% la tencuielile colorate.

„Ponderea cea mai mare a vânzărilor este direcţionată către utilizatorii individuali, dar de la începutul anului, avem o divizie distinctă «business to business», care se implică în marile proiecte de dezvoltare“, precizează Aliz Kosza.

În opinia lui Ivan Sokolov, îmbucurător este faptul că firmele serioase au început să se detaşeze de celelalte. Din acest motiv, aderarea României la Uniunea Europeană nu a avut un impact important asupra producătorilor importanţi, pentru că aceştia cunoşteau de mult normele ce urmau a fi impuse pe piaţa locală şi s-au adaptat standardelor impuse la solvenţi sau la emisiile de compuşi organici volatili.

Obiceiuri de achiziţie şi utilizare

105-13756-13studiudepiata21.jpgÎn luna mai, ISRA Center a realizat un studiu de piaţă în mediul urban, pe un eşantion constituit din 1.102 persoane, obiectivele cercetării fiind identificarea situaţiilor de amenajare a locuinţei, evaluarea caracteristicilor produselor folosite, criteriile şi locurile de achiziţie ale acestora, cunoaşterea mărcilor şi a producătorilor.

Studiul arată că o mare parte dintre respondenţi a realizat, în ultimul an, diferite lucrări de amenajare a locuinţei, cum ar fi: redecorări (18%), îmbunătăţirea finisajelor (37%), modificarea structurii (8%), extinderea spaţiului (3%). Cei care au zugrăvit şi vopsit în ultimele 12 luni diferite suprafeţe interioare şi exterioare – sau care intenţionează să facă acest lucru – au vizat, cu precădere, bucătăria (80%) şi balconul (88%). Alegerea vopselelor şi a lacurilor destinate acestui scop se face, în general, după criterii ce ţin strict de caracteristicile produsului: gradul de lavabilitate (71%), puterea de acoperire (70%), timpul de uscare (68%). Termenul de valabilitate (64%) şi preţul (57%) sunt, de asemenea, aspecte care influenţează decizia de achiziţie. În schimb, criteriile cu „încărcare emoţională“, precum brandul, reclama sau atractivitatea ambalajului se dovedesc a fi mai puţin importante, specificitate susţinută şi prin nivelul relativ ridicat de confuzie între marcă şi producător. Cei care efectuează lucrări de vopsire şi lăcuire ţin, în foarte mare măsură, să aleagă produse ce îndeplinesc anumite cerinţe: asigură protecţie împotriva apariţiei mucegaiului, se usucă rapid după aplicare, pot fi utilizate cu uşurinţă, nu necesită mai multe aplicări, protejează împotriva ruginii, sunt rezistente la intemperii.

Albul predomină în preferinţele românilor, fiind opţiunea a aproximativ două treimi dintre cei care au realizat sau vor realiza lucrări de zugrăvire sau vopsire a locuinţei. Printre cele mai folosite mărci, inclusiv la nivel de intenţie, au fost menţionate: Spor, Danke!, Savana, Deko, Apla, Ecoplast, Ecolor, Aqualux, Casa Bella.
Prima menţiune spontană („top of mind“) în ceea ce priveşte producătorii de lacuri şi vopsele cunoscuţi este düfa-DEUTEK, urmată de Köber  şi Policolor.

105-13755-13_alizkosza2.jpg«Beneficiarii finali urmăresc cu prioritate aspectul estetic şi durabilitatea vopselelor în timp.»
Aliz Kosza, director general executiv la Fabryo Corporation

Capital – Editia nr. 21, data 28 mai 2008