Privești mașina din exterior și încerci să înțelegi ce o face deosebită de alte breakuri. Liniile nu diferă mult de cele ale unui CLA Shooting Brake obișnuit. Aceleași arcade largi ale plafonului, spatele plonjat care dă impresia unui coupe deși mașina este, fără doar și poate, un break și, desigur aceleași panouri laterale cu linii intense. Și totuși ceva este „altfel“. Vezi emblema AMG poziționată strategic atât pe grila radiatorului cât și pe hayon, apoi observi prizele de aer enorme și difuzorul-spate complet modificat. Din spatele jantelor răzbate culoarea roșie a etrierelor supradimensionate. E limpede că breakul din fața ta, pe lângă faptul că este un Mercedes-Benz, face parte dintr-o specie cu totul aparte. Urci la bord și privirea îți este atrasă de centurile de siguranță roșii, asortate cu cusăturile scaunelor din piele și cu inserții subtile pe bord. Învârtirea cheii în contact aduce după sine un zgomot surd, ieșit parcă de nicăieri, și o nouă reprezentație cu inițialele AMG (Aufrecht, Melcher și Großaspach, numele inițiatorilor proiectului și orașul de baștină al unuia dintre ei) apare pe afișajul de pe bord. Te așezi bine în scaunul sport, reglezi oglinzile – și atunci observi dimensiunile generoase ale habitaclului și spațiul de 495 de litri al portbagajului– și apeși cu grijă pedala de accelerație. Un muget nervos și scurt, urmat de o pornire de pe loc care te lipește de scaun îți demonstrează încă o dată – dacă mai era necesar – că breakul în care tocmai te-ai urcat poate deveni dintr-un simplu vehicul de familie (cam asta e idea care susține mașinile combi) un animal feroce gata să înghită asfaltul. Iar datele tehnice susțin asta cu prisosință.

CLA 45 AMG Shooting Brake accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 4,3 secunde, iar viteza maximă pe care o poate atinge este de 250 km/h. Și asta doar pentru că inginerii AMG au decis să o limiteze electronic. Pentru comparație, un CLA Shooting Brake 250, fără implicarea inginerilor AMG, atinge 100 km/h în 6,7 secunde, iar cel mai puternic break al familiei Renault Megane face același lucru în circa de 10 secunde. E mai greu de stabilit cine are nevoie de astfel de performanțe pe o mașină de familie, însă oficialii Mercedes-Benz consideră că există suficienți clienți pentru un astfel vehicul. Revenind la caracteristicile tehnice ale lui CLA 45 AMG Shooting Brake să spunem că are în dotare cel mai puternic motor supraalimentat cu 4 cilindri aflat în producţia de serie, acesta dezvoltând nu mai puțin de 380 CP. Pentru a susține performanțele acestei uzine de forță, inginerii au montat pe vehicul o cutie AMG SPEEDSHIFT DCT cu 7 trepte de viteză, ESP în trei etape, suspensie sport, direcţie sport sensibilă la viteză, radiator suplimentar în pasajul roţii, sistem de frânare de înaltă performanţă și punți cu fuzete independente faţă şi cinematică AMG specifică.

Pe șosea, toate aceste caracteristici își fac simțită prezența la fiecare kilometru parcurs. Accelerările sunt fulminante, mai ales când este selectat modul S, iar sistemul de frânare și suspensia par perfect configurate pentru a contracara eventualele excese ale șoferului. Tocmai pentru a vedea la lucru întreaga operă a celor de la AMG pe un teren propice, am decis să testăm mașina pe un traseu care a inclus, aglomerări urbane, autostradă și viraje înlănțuite pe traseul București-Brașov-Bicaz-Buzău-București. Dacă pe autostradă am remarcat schimbările aproape fără cusur ale cutiei și accelerația amețitoare, pe drumurile înguste și virajate de munte am „chinuit“ suspensia și sistemul de direcție fără a reuși în vreun moment să scoatem vehiculul de pe trasa ideală. Asta deși ne așteptam ca spatele alungit și mai greu, caracteristic unui break, să pună mici probleme. În privința consumului, logica spune că acesta ar trebui să fie destul de mare. Rezultatul, după parcurgerea a mai bine de 800 km, a fost mai mult decât onorabil, 8,0 l / 100 km. Desigur, nu putem trece cu vederea capitolul preț. Conform Mercedes-Benz România, pentru un Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake trebuie achitați, cu taxe incluse, 58.652 de euro, valoare prohibitivă dar logică pentru tehnologia și performanțele înglobate.

(Articol apărut în revista Capital din 5 octombrie 2015)