În peninsula Taimîr, în nordul îndepărtat al Rusiei, au început lucrările la cel mai mare șantier în aer liber din istoria Siberiei și a Extremului Orient. Macaralele vor fi în mișcare până în 2035, data de încheiere provizorie, construind noi orașe, fabrici, drumuri și coridoare de comunicații și vor lucra la dezvoltarea zăcămintelor bogate, dar încă neexplorate, de petrol și gaze din Taimîr.

Proiectul, cel mai ambițios și mai scump elaborat vreodată de Kremlin și de marile corporații, a fost redenumit Vostok și face parte din marea strategie pentru Arctica publicată recent de Moscova care, în ultimele luni, a contribuit la implementarea unor politici pentru repopulare, pentru atragerea investițiilor străine și pentru dezvoltarea internetului și a militarizării punctelor cheie ale așa-numitei rute a Mării Nordului, scrie Il Giornale.

În ce constă proiectul

Începutul lucrărilor a fost anunțat pe 25 noiembrie de Igor Sechin, CEO al Rosneft, gigantul petrolier rus. Șantierele vor rămâne deschise până în 2035 și vor fi răspândite pe întreaga peninsulă Taimîr; un loc care, în planurile lui Sechin, ar trebui să devină „noua provincie a petrolului și gazului”.

Vostok a fost numit „piatra de temelie” a agendei rusești pentru regiunea arctică, iar cifrele care îl caracterizează ajută la înțelegerea motivelor acestei definiţii: întregul proiect va avea un cost estimat la 10 trilioane de ruble (111 miliarde de dolari americani), pe şantierele de construcţii vor fi angajaţi 400.000 de muncitori și vor fi create cel puțin 130.000 de locuri de muncă permanente.

Această imensă masă de muncitori va lucra la o lungă listă de proiecte, printre care două aeroporturi, cincisprezece orașe industriale, un port și o conductă de 770 de kilometri. Oraşele și infrastructurile vor servi la îndeplinirea a două obiective: primul este pe termen scurt și constă în exploatarea petrolului, gazului, mineralelor și metalelor prețioase conținute în subsolul Taimîr; cel de-al doilea este pe termen mediu-lung și vizează înflorirea unei regiuni care va juca un rol esențial pe ruta Mării Nordului și care, prin urmare, nu poate continua să fie nici nelocuită şi nici subdezvoltată.

Care va fi impactul?

Cartarea subsolului Taimîr nu este completă încă, însă cu toate acestea există două motive solide pentru succesul Rosneft, care, după un an de lobby, a convins Kremlinul să susțină un proiect titanic precum Vostok: primul este că în peninsulă ar exista rezerve de petrol care pot fi traduse în cel puțin cinci miliarde de barili; al doilea este că Taimîr reprezintă capul de pod ideal pentru explorarea Oceanului Arctic, ale cărui adâncimi ar putea garanta extracția la nesfârșit a cel puțin 100 de milioane de tone de petrol pe an și accesul la 47 trilioane de metri cubi de gaz.

Pentru a înțelege importanța celui de-al doilea motiv din calculele companiei Rosneft și ale Kremlinului este esențial să facem o reconstituire a situației actuale. Zăcămintele petroliere disponibile în prezent la Moscova se epuizează treptat și este urgent să se găsească altele noi; în 2021, va fi atins apogeul extracţiilor (aproximativ 570 milioane de tone), după care, dacă nu se fac noi descoperiri, va începe un declin lent și inexorabil. În 2035, potrivit unor estimări făcute publice de fostul ministru al energiei, Alexander Novak, extracțiile ar putea să se înjumătățească și să ajungă la 310 milioane de tone.

În termeni monetari, acest lucru înseamnă că, între 2021 și 2035, bugetul de stat ar pierde anual 4,6 trilioane de ruble. Impactul asupra economiei naționale ar fi imens, iar întregul model s-ar putea prăbuși, ducând Rusia spre scenarii de tristă amintire sovietică.

Cu toate acestea, Taimîr nu înseamnă doar petrol; ci şi gaze, metale prețioase și resurse minerale. Potrivit lui Sechin, în această peninsulă „ se va detremina locul și rolul țării în lume”.

Finalizarea Vostok este, prin urmare, mai mult decât importantă, este fundamentală; prin urmare, Rosneft a convins guvernul rus să aprobe o lege ad-hoc pentru a atrage investiții străine și pentru a participa la împărțirea costurilor.

Proiectul este gigantic, la fel ca și efectele sale probabile asupra economiei naționale și internaționale, motiv pentru care au început să sosească deja primii investitori: Trafigura, o companie multinațională cu sediul în Singapore, a achiziționat 10% din Vostok și o firmă indiană, al cărui nume nu a fost dezvăluit, negociează pentru cumpărarea acțiunilor.

Participarea la lucrările din Taimîr echivalează cu pre-achiziționarea unui loc în primul rând pentru un alt spectacol: ruta Mării Nordului. Traficul comercial crește de la an la an, fiind favorizat de retragerea ghețarilor arctici şi se estimează că până în 2024, pe această rută ar putea tranzita cel puțin treizeci de milioane de tone de mărfuri.