Prin noua reglementare, oficializată astăzi, în locul tarifelor aleatorii, care pot fi excesiv de mari, percepute de firmele de arhivare, vor exista limite tarifare stabilite legal. Inițial, se propusese decontarea cheltuielilor de către casele de pensii, Parlamentul a decis eliminarea acestei facilități deoarece ar presupune costuri prea mari și ar fi nevoie de mai mulți angajați ai statului care să se ocupe de chestiune. Pentru ca noile măsuri să fie pe deplin aplicabile, autoritățile trebuie să actualizeze normele din domeniu, termenul-limită fiind luna februarie.

Legea va intra în vigoare sâmbătă

Legea 26/2023 pentru modificarea și completarea Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996 și a legii nr. 53/2003 – Codul muncii a fost publicată astăzi în Monitorul Oficial, urmând să intre în vigoare de sâmbătă. Cu toate acestea, măsurile conținute de noua lege se vor putea aplica efectiv doar după ce sunt modificate și normele metodologice ale Legii Arhivelor Naționale, termenul stabilit de actul normativ pentru asta fiind 30 de zile de la intrarea acestuia în vigoare, respectiv data de 13 februarie 2023.

Legea prevede, printre altele, o limitare a tarifelor percepute de firmele autorizate să presteze servicii de arhivare Fără a se indica propriu-zis niște limite, s-a stabilit că aceste tarife maximale vor fi indicate, anual, de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Inițial, se propusese ca tarifele să fie scutite de TVA, dar deputații nu au fost de acord.

Actualii și foștii salariați au reclamat, în repetate rânduri, costurile uriașe ale serviciilor de arhivare private și faptul că, pentru a-și reconstitui vechimea pentru stabilirea cât mai corectă a pensiei, sunt nevoiți să scoată și mii de lei din buzunar.

De aceea, propunerea inițială prevedea că, o singură dată pe an, casele de pensii vor deconta cetățenilor cheltuielile făcute cu aceste servicii arhivistice. Deputații nu au fost de acord nici cu acest lucru, așa că, din cauza costurilor ridicate și a lipsei de personal, au eliminat prevederile respective din text.

Aceștia au eliminat, de asemenea, prevederea care ar fi pus în sarcina Arhivelor Naționale costurile implicate de predarea documentelor în baza cărora se eliberează copii, certificate și extrase privind stagiile de cotizare la pensiile publice.

Potrivit Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, în cazul falimentului unei societăți, „documentele cu valoare practică, în baza cărora se eliberează copii, certificate și extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurările sociale ale cetățenilor, se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice”. Aceeași lege prevede că documentele cu valoare practică, „în baza cărora se eliberează copii, certificate și extrase privind drepturile cetățenilor referitoare la stagiile de cotizare în sistemul unitar de pensii publice, aflate la casele teritoriale de pensii, se predau cu prioritate, pe bază de contract, operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice, la cererea acestora”.

Prevederile noii legi

Legea apărută astăzi stabilește că obligarea celor care predau aceste documente spre arhivare să menționeze toate denumirile pe care le-au avut în toată perioada de la înființare și până la desființare sau radierea din registrul comerțului.

Documentul mai prevede și că cei care dețin documentele (creatorii sau deținătorii lor, inclusiv succesorii în drepturi ai acestora) vor fi obligați să elibereze, la cererea celor interesați, certificate, adeverințe, copii ori extrase de pe acele documente, în cel mult 60 de zile calendaristice – acum, legea nu prevede un termen maxim.

De asemenea, legea mai prevede modificarea în Codul muncii a unei prevederi care a fost introdusă în 2021, prin care firmele vor fi obligate, în cazul insolvenţei, falimentului sau lichidării să emită în cel mult 60 de zile calendaristice adeverințele de activitate salariaților și să facă închiderea carnetelor de muncă, riscând altfel o amendă între 300 și 1.000 de lei.