Astăzi (marţi, 23 decembrie) la Piteşti a avut loc o întâlnire a autorităţilor locale cu reprezentanţii a circa 20 de companii producătoare de componente auto. Organizată de Prefectura Argeş împreună cu Consiliul Local şi ACAROM (Asociaţia Constructorilor de Automobile din România), masa rotundă a avut ca scop găsirea unor soluţii pentru ca industria auto din România să poată supravieţui crizei dar şi stabilirea unei poziţii comune care să susţină actuala variantă a taxei pe poluare pentru autovehicule.

 

Speriaţi de posibilitatea ca noul guvern să modifice sau chiar să anuleze actuala taxă pe poluare, fapt ce ar duce, în opinia participanţilor la întrunire, la prăbuşirea industriei auto din România, reprezentanţii mai multor companii producătoare de componente auto împreună cu prefectul judeţului Argeş, Ion Popa, cu vicepreşedintele consiliului judeţean, primarul Piteştiului, membri ai sindicatelor şi alte autorităţi locale, au tras un nou semnal de alarmă în legătură cu criza în care se zbate un sector al economiei care a adus în 2008 circa 8,3% din PIB-ul României.

 

Conform preşedintelui ACAROM, Constantin Stroe, după ce în 2007, cifra totală de afaceri a industriei auto a depăşit 7,3 miliarde de euro, iar în 2008 a atins 10,7 milioane, dintre care nu mai puţin de 4,17 miliarde de euro aferente judeţului Argeş, pentru primul trimestru al anului viitor este de aşteptat o scădere drastică a veniturilor. “Noi nu cerem protecţie pentru industria auto din România, nu vrem sa fie eludate directivele Comisiei Europene şi nici nu avem interese personale. Noi vrem în primul rând menţinerea celor 175.000 de locuri de muncă existente în industria de automobile din România. Nu vrem să ratăm şansa unică a acestei ţări de a fabrica 700 de mii de maşini la nivelul anului 2010”, consideră Stroe.

 

Preşedintele ACAROM, care este şi vicepreşedinte al Automobile Dacia este de părere că şi în condiţiile unui început bun al anului 2009, industria auto se va dezmorţi abia din luna martie încolo. Dacia se apropie de cota minimă critică de 25% pe piaţa românească şi poate avea atât probleme de imagine, cât şi dificultăţi de funcţionare. „Ce imagine are un producător auto care nu vinde nimic pe piaţa lui, dar care vinde bine la export? Evident că nu una pozitivă. Nu cred că Renault este dispus să înceapă 2009 tot în şomaj tehnic şi nu cred că vrea să plătească 85% din salarii fără să producă nimic”, a adăugat Constantin Stroe.

 

 

Ministrul mediului în vizor

 

O declaraţie făcută de noul ministru al mediului, Nicolae Nemirschi pare să fi pus paie pe focul aprins de criza din industrie. Acesta a declarat la preluarea portofoliului că va analiza în ianuarie problema taxei auto şi consideră că “varianta din decembrie trebuie suspendată şi reaşezată pe anumite paliere”. Ca răspuns la această declaraţie, preşedintele ACAROM a menţionat că este “uimit şi dezamăgit că prima declaraţie a actualului ministru al mediului a fost că va modifica taxa. Înainte de a spune aşa ceva şi pentru a înţelege care sunt adevăratele probleme ale economiei, el ar trebui să se consulte întâi cu Dacia, cu cei 500 de furnizori ai săi, cu Ford, care va începe producţia în nouăluni şi chiar cu ACAROM. Dacă se anulează această taxă, debutul lui 2009 în industria auto va fi identic cu cel de la finalul lui 2008, adică cu mii de oameni stând acasă în şomaj tehnic. Asta va însemna probleme sociale, lipsa alimentării bugetelor locale şi centrale şi, foarte grav, stoparea unor noi investiţii majore. Cerem Guvernului să nu se manifeste populist şi să anuleze taxa din cauza celor câteva sute de persoane care au manifestat pe străzi în detrimentul unei întregi industrii”.

 

“Importăm cheltuieli”

 

Dincolo de toate controversele legate de sistemul de calcul al taxei pe poluarea provenită de la autovehicule, Stroe a făcut un calcul sec. “În Europa circulă 260 de milioane de automobile. Dintre acestea 63 de milioane sunt mai vechi de 11 ani şi, din acestea din urmă, câteva milioane sunt în Germania. Toate ţările au reglementate costuri pentru soaterea din uz a maşinilor uzate. În statul menţionat, costul este de circa 1.000 de euro per maşină. La nivel European, asta înseamnă 63 de miliarde de euro cheltuiţi pentru “înmormântarea” maşinilor. Vă las pe dvs. să decideţi dacă poate exista un interes pentru a muta aceste costuri din statele vestice către ţările slab motorizate precum România sau Bulgaria. Un scurt exerciţiu cu cifrele din primele 11 luni din 2008 în care s-au importat aproape 250 de mii de maşini de ocazie înseamnă că România a preluat de la alte state un pachet de 250 de milioane de euro din aceste costuri de reciclare”.

 

 

Sindicatele, gata de a ieşi în stradă

 

 

 

 

Adoptând o poziţie de forţă, liderul sindicatului de la Automobile Dacia, Nicolae Pavelescu a declarat că oamenii săi sunt gata de a începe protestele. “Industria auto nu are culoare politică. Ea este un bun naţional şi trebuie păstrat. Vă garantez că în condiţiile în care actualul guvern va duce o politică nestimulatorie pentru producătorii auto şi de componente vom fi primii care vom face mitinguri adevărate. Dorim de la guvern să fim respectaţi ca salariaţi şi să îşi respecte cuvântul dat în campania electorală. Dacă aşa se fac legile în România, vom ieşi în stradă, începând cu judeţul Argeş şi terminând cu Bucureşti. Mie nu mi-e teamă de cele câteva sute de protestatari care au cerut eliminarea taxei auto. Noi suntem mai mulţi şi, dacă trebuie să protestăm pentru a obţine ce vrem, atunci o să o facem şi pe asta”. Conform lui Pavelescu, oprirea producţiei la Dacia aduce după sine probleme pentru toţi muncitorii din judeţul Argeş pentru că lipsa banilor se va resimţi peste tot.

 

Ca răspuns la afirmaţiile că Dacia se poate susţine din exporturi, Pavelescu a menţionat că fără vânzări pe piaţa internă producţia nu poate continua. “Nu poţi pune pe bandă doar câteva sute de maşini pentru comenzile din Franţa sau Germania şi apoi să ţii oamenii degeaba până la următoarea comandă. Asta trebuie înţeles”, a declarat liderul de sindicat. Afirmaţiile acestuia au fost susţinute şi de Nicolae Creţu de la CSDR care a afirmat că din datele pe care le deţine “în 2009 vom avea un şomaj care nu a mai fost văzut de la Revoluţie încoace. Credeţi că dacă Dacia cade va mai veni Ford? Dacă industria de componente se duce la vale americanii mai au motive să vină în România? Şi aşa suntem o piaţă de desfacere. Cu câţiva ani în urmă nimeni nu credea că ARO se va desfiinţa şi totuţi s-a întâmplat”.

 

Furnizorii, pe muchie de cuţit

 

Prezent şi el la întrunire, Nicolae Badea, directorul general al Grupului Industrial Componente Auto Piteşti (GIC), este de părere că “nu mai avem timp de simulări cu taxa pe poluare. În urmă cu câteva zile noi am distribuit deja 400 de avize de concediere. Să laşi oamenii acasă cu trei zile înainte de Crăciun e foarte dificil. Dacă situaţia va continua este posibil ca în curând să ajungem la pragul limită de rentabilitate şi să luăm decizii de genul îngheţarea activităţii şi recuperarea investiţiilor. Orice prelungire a discuţiilor pe tema taxei auto, după şase luni de dezastru, echivalează cu a trage un glonţ în capul industriei auto”, a spus Badea. Componente Auto Piteşti, parte a GIC, a renunţat la 800 de locuri de muncă de la 1 ianuarie, iar în primul semestru al anului viitor sunt vizate alte 300 de posturi, dacă situaţia economică nu se va redresa şi dacă Dacia va mai întrerupe producţia.

 

Luminiţa Sâmbotin de la Sealynx Automotive România, o societate cu 300 de salariaţi care fabrică elemente din cauciuc pentru Logan, consideră şi ea că firma sa a ajuns la limită. “ De două luni, oamenii noştri nu lucrează. Eu consider că principala cauză pentru care cei 175.000 de angajaţi români din industria auto sunt în pericol nu este criza ci fosta taxă de mediu. Nu mai avem nici un minut de pierdut. Actuala taxă trebuie să rămână aşa cum este.”

 

Pe lângă menţinerea actualului sistem de calcul al taxei de poluare, unii producători de componente aşteaptă şi măsuri fiscale de ajutor din partea guvernului. „Dacă nu vom fi susţinuţi financiar şi dacă nu vom avea o relaxare fiscală, vom fi nevoiţi să concediem şi noi, aşa cum au făcut alte firme din industrie”, spune Dragoş Lunescu, directorul firmei Ronera Rubber.

 

Efecte dramatice în Argeş

 

Directorul executiv al Autorităţii Judeţene pentru  Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM), Mihai Oprescu a prezentat cu cifre câteva dintre evoluţiile din ultimele luni şi perspectivele pentru prima parte a lui 2009 din punctul de vedere al forţei de muncă. “Peste 45.000 de oameni lucrează în industria auto în judeţ raportat la o populaţie activă de 272.000 de persoane. Cifrele transmise de companii către Autoritate nu sunt încă foarte îngrijorătoare, dar pot deveni. 12 producători din industria auto au anunţat concedieri colective în număr total de 2.300 de persoane. Atât se preconizează a fi valoarea concedierilor între decembrie 2008 şi aprilie 2009. În viitor putem avea o problemă socială serioasă”, a declarat Oprescu.

 

De la vorbe la statistică

 

Conform ACAROM, în 2008, sunt angajaţi în indiustria auto naţională circa 175.530 de persoane, iar companiile au înregistrat o cifră de afaceri totală de 10,7 miliarde de euro. Argeşul este de departe judeţul cu cea mai mare cifră de afaceri rezultată din această industrie la nivel naţional, cu 4,17 miliarde de euro, urmat de Timiş, Bucureşti, Sibiu, Arad, Brăila şi Sălaj. Şi al nivel de angajaţi, Argeşul este lider cu 26% din total.

 

Cifra de afaceri totală din industria auto reprezintă circa 8,3% din PIB, iar contribuţiile la Buget din TVA au fost în acest an de 2,96 miliarde de euro, la care se adaugă din impozitul pe profit încă 202,86 milioane de euro. Exporturile realizate de întreaga industrie producătoare de maşini şi componente auto au atins în acest an 3 miliarde de euro.

 

În perioada ianuarie-august 2008 au fost importate 141.123 de maşini second-hand, dintre care 68,6% au fost de provenienţă germană, 5,16% franceze, 4,54% – italiene, 2,05% – belgiene şi 0,67% au provenit din Ungaria.

 

Dacă varianta taxei auto aplicată până în iunie a împărţit piaţa second-hand în 64% maşini între 4 şi 10 ani, 29% maşini mai noi de patru ani şi 7% mai vechi de 10 ani, după 1 iulie 2008, au intrat în România 42% maşini mai vechi de 10 ani, 41% maşini între 4 şi 10 ani şi doar 17% mai noi de patru ani.