Comisia Europeană consideră că decizia luată în 2008 de Guvernul României de a-l demite pe preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei şi ulterior, în ciuda unei hotărâri judecătoreşti care suspenda această decizie, de a restructura şi de a redenumi instituţia, reprezintă o gravă nerespectare a independenţei autorităţii de reglementare.

După avertismente repetate, Comisia a lansat astăzi împotriva României procedura privind încălcarea dreptului comunitar (infringement) prin transmiterea unei scrisori de punere în întârziere Guvernului României, în conformitate cu articolul 226 din Tratatul CE.

Comisarul pentru telecomunicaţii, Viviane Reding, a avut ieri dimineaţă o convorbire telefonică cu Gabriel Sandu, noul ministru român al Comunicaţiilor şi Societăţii informaţionale, care a preluat această problemă de la guvernul anterior, pentru a discuta despre modul în care se poate corecta actuala situaţie de ilegalitate   din România, astfel încât să devină conformă cu litera şi spiritul legislaţiei UE.

„Autorităţile naţionale de reglementare independente reprezintă o adevărată coloană vertebrală pentru normele UE în sectorul telecomunicaţiilor şi sunt, prin urmare, esenţiale pentru o reglementare corectă a pieţei unice europene în domeniu”, a declarat Viviane Reding, comisarul european pentru telecomunicaţii.

În septembrie 2008, Curtea de apel Bucureşti a suspendat decizia luată cu o lună înainte de premierul României de a-l înlocui pe preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei. În urma hotărârii judecătoreşti, preşedintele Autorităţii ar fi trebuit să fie reinstalat în funcţie.

Cu toate acestea, hotărârea nu a fost aplicată, deoarece chiar în ziua  în care a fost făcută publică Guvernul României a adoptat o ordonanţă de urgenţă prin care a decis restructurarea şi redenumirea autorităţii naţionale de reglementare, precum şi numirea unui nou preşedinte. Acest lucru a anulat efectele hotărârii judecătoreşti.

Comisia a transmis două scrisori administrative, datate 19 septembrie, respectiv 14 octombrie 2008, pentru a atrage atenţia Guvernului României asupra gravităţii situaţiei. Cu toate acestea, nu s-a primit un răspuns satisfăcător la aceste scrisori. În consecinţă, Comisia a transmis României o notificare de punere în întârziere, prima etapă a procedurii de infringement, conform articolului 226 din Tratatul CE.

Comisia consideră că este crucial să se evite o nouă restructurare pripită a autorităţii de reglementare în telecomunicaţii din România şi să se identifice o soluţie instituţională mai durabilă, care să reflecte integral, în litera şi spiritul lor, reglementările UE privind independenţa autorităţilor de reglementare.

În 2006, chiar înainte de aderarea României la UE, guvernul a mai reorganizat autoritatea de reglementare prin adoptarea unei ordonanţe de urgenţă. Se împiedica astfel aplicarea unei hotărâri judecătoreşti care impunea reinstalarea în funcţie a preşedintelui autorităţii, demis de către premier în 2005.

Pe lângă procedura declanşată în cazul României, Comisia a lansat anterior şapte proceduri similare împotriva altor state membre, tot pentru nerespectarea independenţei autorităţilor de reglementare din telecomunicaţii.

Dintre acestea, cele referitoare la Bulgaria (IP/08/1018), Slovenia, Cipru (IP/06/948), Slovacia IP/08/142) şi Luxemburg (IP/09/163) au fost între timp închise, ca urmare a măsurilor luate la nivel naţional în vederea soluţionării problemelor. În iulie 2008, cazul Poloniei a fost adus de către Comisia Europeană în instanţa Curţii Europene de Justiţie. Procedurile împotriva Letoniei şi Lituaniei, lansate în septembrie 2008, sunt în curs de desfăşurare (IP/08/1343).

UPDATE:

Solicitat de redacţia Capital.ro, preşedintele ANC, Liviu Nistoran, a transmis următoarea reacţie:

„Comisia Europeană nu declanşează procedura de infringement decât atunci când este vorba de o încălcare importantă a regulilor europene. Infringementul care tocmai a fost anunţat arată importanţa Autorităţii pentru piaţa de comunicaţii din România şi importanţa independenţei acestui organism. Este vorba de Autoritatea care reglementează o piaţă de 7 miliarde de euro şi 8% din PIB.

Este vremea ca Guvernul, Parlamentul şi mai ales oamenii politici care formează aceste instituţii să realizeze, la rândul lor, importanţa independenţei acestei Autorităţi.

 

În mesajul dat astăzi României se arată că pentru Comisie este de importanţă crucială să se evite o altă restructurare grăbită a Autorităţii şi să se găsească o soluţie instituţională mai sustenabilă care să reflecte în întregime litera şi spiritul regulilor UE pentru independenţa autorităţilor de reglementare. Consider că numai trecerea sub control parlamentar va satisface aceste cerinţe şi va crea o Autoritate pentru Comunicaţii independentă şi stabilă. Acest lucru se poate face cel mai uşor prin amendarea OUG 106/2008″.

 

UPDATE 2:

 

Punctul de vedere al Ministerului Economiei

 
În situaţia  în care România va primi în mod oficial  avizul motivat al Comisiei Europene  aferent  procedurii de infringement, autorităţile române au la dispoziţie un termen de 2 luni pentru transmiterea răspunsului.

România a transpus parţial directiva 2006/32 privind eficienţa energetică la utilizatorii finali şi serviciile energetice, prin OUG nr.22/2008 privind eficienta energetica si promovarea utilizării la consumatorii finali a surselor regenerabile de energie. Unele prevederi ale OUG nr.22/2008 necesită pentru aplicare emiterea unei Hotărâri de Guvern. Proiectul de HG este elaborat şi se află în analiză şi promovare în cadrul Ministerului Economiei.

Ministerul Economiei apreciază că până la termenul care va fi indicat de Comisia Europeană pentru transmiterea răspunsului la avizul motivat, actul normativ care asigură preluarea integrală a directivei va fi adoptat şi notificat oficialilor comunitari.