'Investiţiile planificate în ediţia 2010-2019 a Planului se regăsesc, cu excepţia celor finalizate, în ediţia 2014-2023, cu actualizări ale termenelor de finalizare pentru câteva proiecte, în funcţie de evoluţia lor până în prezent. Planul actual include, de asemenea, un număr semnificativ de proiecte noi, implicând un efort investiţional pe zece ani de peste 5,5 miliarde lei, mai mare cu 40% faţă de ediţia 2010-2019', potrivit unei sinteze a Planului, elaborată de Transelectrica.

Planul cuprinde proiecte necesare pentru a păstra adecvarea reţelei, astfel încât aceasta să fie corespunzător dimensionată pentru transportul de energie electrică prognozată a fi produsă, importată, exportată şi tranzitată, cu respectarea normelor tehnice în vigoare, se mai arată în document.

Se vor realiza două categorii de investiţii: o extindere a reţelei electrice de transport prin construcţia de linii noi (aproximativ 1.000 de kilometri), creşterea capacităţii de transport a liniilor existente, extinderea staţiilor şi creşterea capacităţii de transformare în staţii, precum şi retehnologizarea staţiilor existente.

Astfel, sunt vizate proiecte de întărire a interconexiunilor cu ţările vecine şi de întărire a capacităţii sistemului mai ales în zona Dobrogea, unde eolienele puse în funcţiune în ultimii ani au creat probleme de congestie.

'Investiţiile din Planul de dezvoltare a RET pe zece ani oferă suportul necesar pentru evacuarea, fără restricţii majore, a puterii preconizate în CEE (centrale electrice eoliene – n.r.), presupunând aproximativ 3000 MW instalaţi în CEE în Dobrogea şi Moldova, 750 MW în Banat şi aproximativ 250 MW în alte zone (ex. Buzău, sudul Munteniei). În cazul în care se vor instala puteri mai mari în zonele menţionate, necesităţile de dezvoltare a reţelei vor fi mai mari, o influenţă decisivă având în acest sens localizarea geografică a noilor centrale. Din punct de vedere al reţelei, volumul instalat în CEE poate fi mult mai mare, dacă localizarea centralelor se va face şi în alte zone', mai spun oficialii Transelectrica.

AGERPRES