O fabrică de tramvaie construită de la zero, în România, de către un mare producător european. Ideea aparține gigantu­lui Alstom și nu este nouă. Iar dacă lici­tațiile locale vor întârzia să apară, ar putea chiar să dispară cu totul. Povestea a apărut în urmă cu aproape cinci ani, când în București a fost organizată o licitație pentru achiziția a 100 de tramvaie, anulată „pe ultima sută de metri“, pe motiv că nu sunt fonduri. „Ar fi trebuit să câștige Alstom, ceea ce ar fi însemnat planuri mari pe piața românească“, punctează Ștefan Roșeanu, senior partner Club Feroviar. Planurile „mari“ de care vorbește acesta luau în calcul o investiție de aproximativ 20 milioane de euro într-o unitate de producție de tramvaie. „Proiectul, amâ­nat atunci, nu este exclus acum. Iar dacă s-ar concretiza, Alstom ar deveni un concurent foarte serios pentru omul de afaceri Valer Blidar, care construiește la Arad tramvaiul Imperio, în parteneriat cu un alt gigant european, Siemens“, spun voci autorizate din piață.
Dar elanul pe care îl aveau atunci cei de la Alstom s-a mai temperat, iar subiectul „fabrica de tramvaie în România“ a devenit unul „intrinsec“, legat de existența pieței, detaliază acum Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom Transport România. „Cum în acest moment nu există nicio evoluție semnificativă în această direcție, subiectul nu este de actualitate“, subliniază el. 
Cu alte cuvinte, dacă s-ar debloca piața, cu siguranță „veștile bune“ vor începe să apară și în acest sens. Și, cine știe? Poate vor apărea investiții și pe partea de infrastructură: în prezent, doar 13 orașe au linii de tramvai.
Licitații în marile orașe
Până una-alta, un lucru este sigur: potențialul pieței locale de tramvaie este evaluat, de specialiști, la circa 2,5 miliarde de euro, în următorii 15-18 ani, în condițiile în care vor fi înlocuite toate cele 1.400 de tramvaie vechi și vor apărea noi proiecte. „Se așteaptă acum un val de licitații. Sunt discuții pentru achiziții de material rulant în București, Arad, Timișoara, Iași și Ploiești. Aceste orașe caută soluții pentru a cumpăra vehicule noi“, mai spune Roșeanu, în contextul în care pe șinele din marile orașe circulă vehiculele îmbătrânite, achiziționate în anii trecuți la prețuri mici, din vestul Europei. Iar cauzele unor astfel de achiziții sunt explicate scurt: „lipsa fondurilor“. Ca o paranteză, ultima și singura licitație cu ecou a fost cea de la Cluj, pentru achiziția a 12 tramvaie, contract atribuit, la finele anului trecut, polonezilor de la Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Ulterior, această decizie a fost contestată de Astra Vagoane Călători Arad, companie deținută de omul de afaceri Valer Blidar. În cele din urmă, municipalitatea Cluj-Napoca a semnat în luna martie contractul cu compania poloneză, valoarea lui fiind de 18 milioane euro. 
Finanțări de la BEI și BERD
Până la acel „val“ de licitații, un prim pas care ar trebui făcut pentru a atrage mai ușor finanțări ar fi transformarea societăților care operează liniile de tramvai din regii autonome în societăți comerciale. „În acel moment, în baza contractelor de operare între societăți și primărie, care asigură un flux de venituri, băncile, care acum sunt reticente să împrumute municipalitatea pentru achiziții de material rulant, vor fi dispuse să finanțeze și astfel de proiecte. Mă refer la BEI, BERD“, explică Ștefan Roșeanu.
Acum, toți marii producători europeni de material rulant stau cu ochii pe România, orașele țintă fiind București, Timișoara și Cluj. „Ne vom înscrie la toate licitațiile organizate“, declarau într-un interviu anterior canadienii de la Bombardier Transportation, care au și propus un model special pentru șinele din România: gama de tramvaie Flexity Outlook. Așa că producătorul local Astra Vagoane Călători Arad intră în competiție cu cei mai cunoscuți jucători europeni, nu doar pe plan extern – Blidar intenționează să ducă tramvaiul Imperio la toate târgurile internaționale de profil, ci și la nivel local. Bineînțeles, odată cu dezvoltarea acestui segment – producția locală de tramvaie – se vor finaliza și proiectele de infrastructură pentru ca șinele să susțină tramvaiele moderne care, ipotetic vorbind, se vor construi în România. Și atunci, țara noastră nu se va mai compara cu Europa Occidentală din anii ’60.
În România sunt 1.400 de tramvaie cu o vechime de peste 15 ani. În ultima perioadă, marii producători au venit cu modele noi, care se potrivesc și pieței locale
2,5 miliarde de euro este potențialul pieței locale de tramvaie în următorii 15-18 ani