Valurile-record de căldură și furtunile din 2020 au confirmat ceea ce oamenii de știință anticipau de mult: schimbările climatice sunt în curs și riscă să producă o catastrofă de neimaginat.

Și pentru că dioxidul de carbon captează căldura în atmosferă timp de secole, creșterea temperaturii și efectele sale sunt abia începutul.

În timp ce incendiile sălbatice transformau anul trecut cerul din San Francisco în portocaliu, un om de știință afirma: „Peste 10-20 de ani, cu siguranță vom privi în urmă și vom spune:„ Wow, 2020 a fost un an groaznic, dar aș vrea să mai fie la fel”.

Oamenii subestimează amenințarea climatică

O mână de ziare importante acordă atenție schimbărilor climatice. Dar cele mai multe continuă să subestimeze amenințarea climatică, considerând-o prea complicată, descurajantă sau controversată.

De aceea a fost creată în 2019 Covering Climate Now, o organizație de presă menită să spargă zidul tăcerii climatice din mass-media. De atunci, Covering Climate Now a devenit un consorțiu de sute de știri cu o audiență de aproximativ două miliarde de oameni, iar acoperirea în presă, a fenomenului schimbărilor climatice, în ansamblu, s-a îmbunătățit considerabil.

Dar pentru a transmite publicului că civilizația este literalmente atacată, presa ar trebui să redea povestea climatică mult mai exhaustiv, să difuzeze mai multe povești. În special despre modul în care schimbările climatice afectează din ce în ce mai mult vremea, economia, politica și alte sfere ale vieții. Știrile ar trebui să explice mult mai clar, prezentând schimbările climatice drept o amenințare iminentă, mortală.

În Statele Unite, doar 26% din public este „alarmat” de schimbările climatice. Un motiv ar putea fi că mai puțin de un sfert din americani aud despre schimbările climatice în mass-media, cel puțin o dată pe lună.

Veste bună a venit săptămâna trecută, când instanță din Olanda a ordonat companiei petroliere Royal Dutch Shell să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 45% până în 2030 în conformitate cu Acordul de la Paris. Anterior, Agenția Internațională pentru Energie a declarat că toate noile dezvoltări de combustibili fosili trebuie să se oprească pentru a preveni distrugerea ireversibilă a climei.

Urgența climatică trebuie să detroneze politica, economia și practic toate celelalte subiecte pe care le acoperă jurnaliștii.

Peste 30 de organizații de presă au semnat Declarația de urgență climatică emisă de CCNow, dar unele au susținut că nu o vor semna, pe motiv că expresia „urgență climatică” suna a activism. În schimb, spun ele, vor lăsa acoperirea climatică să vorbească de la sine. Primul paragraf al declarației spune că „a venit timpul ca jurnalismul să recunoască că urgența climatică nu mai trebuie ignorată”.