Afacerile agenţiilor de turism au crescut, în 2007, ca efect al majorării puternice a vânzărilor de excursii externe şi de bilete de avion. Tour-operatorii autohtoni au realizat, în 2007, o cifră de afaceri cumulată de peste 700 de milioane de euro, reprezentând o creştere de până la 15% faţă de anul anterior, potrivit estimărilor Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

Litoralul, Paştele şi sărbătorile de iarnă aduc cei mai mulţi bani în buzunarele tour-operatorilor. În structura încasărilor, cea mai mare pondere o au vânzările de vacanţe externe şi cele de bilete de avion, în vreme ce pachetele de servicii pentru destinaţiile interne continuă să aibă o contribuţie modestă.

Primii zece mari tour-operatori au realizat împreună vânzări de 300 de milioane de euro. De exemplu, Happy Tour estimează, pentru acest an, o cifră de afaceri de 40 de milioane de euro, în timp ce Paralela 45 mizează pe venituri de 35 de milioane de euro. „Unele agenţii şi-au crescut afacerile cu 15% anul acesta. Numai din ticketing, agenţiile de turism membre ale ANAT (750 de firme, n.red.) au rulat 300 de milioane de euro“, declară pentru Capital Traian Bădulescu, consilier de presă al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism. Potrivit acestuia, segmentul de ticketing a crescut în 2007 cu 10% comparativ cu anul precedent.
Pe de altă parte, numărul de locuri în cursele aeriene de tip charter a crescut anul acesta cu 50%, iar perioada sărbătorilor de iarnă va aduce un nou record al rezervărilor pe acest segment.

În 2007, vânzările de excursii în străinătate au crescut cu 25%, evoluţie explicată de reprezentanţii agenţiilor de turism prin intrarea României în Uniunea Europeană. Plecările vizitatorilor români în străinătate, înregistrate la punctele de frontieră, au fost în primele zece luni ale anului în număr de 9,364 milioane, în creştere cu 24,6% comparativ cu perioada corespunzătoare din anul precedent. Mijloacele de transport rutiere au fost cele mai utilizate de turiştii români pentru plecările în străinătate: 84,5% din total. Potrivit datelor BNR, factura aferentă serviciilor de turism externe s-a ridicat, în primele nouă luni, la 799 de milioane de euro, cu aproape 100 de milioane de euro peste cea din perioada similară a anului trecut.

81-9258-27turism50.jpgMajoritatea românilor care au contractat sejururi în Europa în perioada verii au ales Turcia, Bulgaria şi Spania. În plus, pe parcursul acestui an, agenţiile şi-au majorat vânzările de pachete turistice pentru destinaţii îndepărtate, practicând preţuri de peste 1.000 de euro pe sejur. Tour-operatorii au vândut peste 5.000 de astfel de concedii numai pentru Revelion, precum şi peste 1.000 de pachete turistice pentru destinaţii exotice, precum Seychelles, Mauritius sau Bali. Şi vânzarea de bilete pentru petrecerea vacanţelor în ţară a înregistrat o majorare de 15%. Pentru iarna 2007-2008, reprezentanţii agenţiilor previzionează, la acest capitol, încasări de peste 57 de milioane de euro.

Destinaţia România nu este la mare căutare

Deloc surprinzător, sosirile turiştilor străini în România nu au contribuit prea mult la încasările agenţiilor de turism în 2007. Conform Institutului Naţional de Statistică, intrările vizitatorilor străini în România, înregistrate la punctele de frontieră în perioada ianuarie – octombrie 2007, au fost în număr de 6,443 milioane, în creştere cu 28% faţă de perioada corespunzătoare din anul precedent.

Deşi se observă o majorare, aceasta nu se datorează turiştilor străini dornici să viziteze ţara, ci oamenilor de afaceri care călătoresc în România în interes de serviciu. O mare parte din investiţiile străine provin din statele Uniunii Europene. Astfel, numai din ţările membre s-au înregistrat 62,1% din totalul sosirilor de vizitatori străini în România.

De asemenea, şi românii stabiliţi în afara graniţelor ţării şi care vin să îşi viziteze rudele sunt înregistraţi ca „vizitatori străini“. „Turiştii străini vor contribui la creşterea veniturilor operatorilor din domeniu abia după 2009“, conchide Traian Bădulescu.

Ne place în Europa


25%
atât este creşterea numărului excursiilor în străinătate contractate de către români. Anul acesta peste 120.000 de români au decis să-şi petreacă concediile în afara ţării.