În primele nouă luni ale acestui an, exporturile României au ajuns la aproape 36,5 miliarde de euro, cu 8,8% mai mari decât în aceeași perioadă a anului trecut. Peste 40% din total reprezintă exporturile de mașini și echipamente de transport, ceea ce înseamnă aproximativ 15,3 miliarde de euro.
Primii exportatori ai țării sunt Automobile Dacia și Ford România. Este de apreciat urcarea în clasament a producătorului auto din Craiova, care anul trecut nu se afla în primii 10 exportatori, potrivit datelor remise Capital de Institutul Național de Statistică (INS). Totuși, clasamentul de la finele acestui an ar putea fi diferit de cel pentru perioada ianuarie-august, din cauza faptului că producătorul din Bănie a fost nevoit să oprească producția pentru câteva zile și în septembrie, și în octombrie, și nu este exclusă o măsură asemănătoare și în ultima luna din acest an.
Dacă despre Dacia era lesne de ghicit că este cel mai mare exportator, lucrurile se schimbă când vine vorba de locurile 3 și 4. Puțini români bănuiesc că printre primii cinci exportatori ai României se află cele două mari companii petroliere: Rompetrol și OMV Petrom. Dacă Rompetrol și-a menținut poziția față de aceeași perioadă a anului trecut, OMV Petrom a reușit să urce de pe poziția 7 (primele 9 luni din 2012) pe locul 4 – clasament pentru primele opt luni din acest an. Raportat însă la întregul an trecut, conform datelor INS, OMV Petrom și-a păstrat poziția.
Peste 2 milioane de tone de carburanți
OMV Petrom a exportat în primele trei trimestre ale acestui an o cantitate de 1,22 milioane de tone de produse rafinate, în principal benzină și motorină. Exporturile „au ajutat” compania să obțină, în perioada menționată, vânzări în creștere față de perioada similară a anului trecut, într-un context nu tocmai favorabil. Conform datelor remise Bursei de Valori București (BVB), vânzările totale de produse rafinate ale OMV Petrom au crescut cu 8%, de la 3,63 mil. tone la 3,91 mil. tone. Pe plan intern, vânzările de carburanți au scăzut cu aproape 6%, în timp ce vânzările realizate peste hotare au crescut cu 58%, conform calculelor Capital pe baza datelor comunicate BVB.

O altă companie cu o contribuție semnificativă la exporturile României este și Petrotel Lukoil. Doar că, potrivit datelor INS, Lukoil a ieșit din primii 10 exportatori. În primele nouă luni ale anului trecut, Petrotel Lukoil se afla pe locul 9, în coborâre de pe locul 5, deținut în anul 2011. Reprezentanții companiei ne-au declarat că exporturile s-au cifrat la 468 mii de tone, în ușoară scădere față de aceeași perioadă a anului trecut.
Rompetrol, liderul petroliștilor la export
Cea mai mare parte a carburanților exportați de Petrotel Lukoil ajung în statele învecinate României, în care compania nu deține rafinării. Astfel, acestea sunt Republica Moldova, Ungaria, Serbia, dar și Ucraina. Mai mult de jumătate din cantitatea exportată este benzină, în proporție de 55%, motorina ajungând la aproximativ o treime din exporturi.
Compania care se clasează însă pe primul loc în rândul petroliștilor este Rompetrol Rafinare, compania fiind de altfel și desemnată anul trecut cel mai mare exportator al României de produse petroliere de către Asociaţia Naţională a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR). Volumul total al vânzărilor pe pieţele externe a depășit anul trecut 1,7 miliarde de dolari, pentru o cantitate de 1,3 milioane de tone. Față de 2011, vânzările de produse petroliere realizate în 2012 au fost în creștere cu 7%. Vânzările de carburanţi ale companiei au fost realizate atât către companii ale grupului din Moldova, Bulgaria, Ucraina, Georgia, cât şi către alţi parteneri tradiţionali din regiunea Europei Centrale şi de Est (Turcia, Serbia sau Grecia). În primul semestru al acestu an, exporturile companiei s-au diminuat cu 15%, de la 684 mii de tone la doar 584 mii de tone. Totuși în al doilea trimestru, vânzările externe au început să crească față de perioadă similară a anului trecut, de la 321 mii de tone la 334 mii de tone de carburanți.

Acest articol a apărut în Suplimentul PETROL realizat de Capital și a fost distribuit cu ediţia print numărul 46 a revistei Capital din săptămâna 18-24 noiembrie 2013