Un contract de circa 1,5 miliarde de euro, două branduri britanice cu rezonanţă intrate în portofoliul Tata şi o importantă lovitură de imagine sunt doar primele efecte vizibile ale intrării Jaguar şi Land Rover sub stăpânire indiană.

Preluarea celor doi giganţi ai industriei auto britanice, Jaguar şi Land Rover, de către indienii de la Tata Motors reprezintă, dincolo de afacerea în sine, un semnal de alarmă pentru statele occidentale în care costurile de producţie sunt foarte mari. Britanicii se luptă de mult cu această problemă, iar evoluţia unuia dintre cele mai importante sectoare economice demonstrează că istoria tinde să se răzbune. Aceeaşi este şi impresia indienilor. În prima zi de după semnarea acordului între Ford şi Tata Motors, titlurile ziarelor din Delhi sunau triumfător. „Jaguar este acum o bestie indiană“ sau „Tata conduce Britania“ sunt doar două dintre ele. Iar textul este şi mai relevant: „Şi ce dacă regina Marii Britanii deţine încă Kohinoor, cea mai faimoasă bijuterie luată din India în perioada colonialismului? Tata are acum Jaguar şi Land Rover, simbolurile luxului britanic“, scria The Times of India. De cealaltă parte, englezii deplâng situaţia în care au ajuns, singura încurajare venind tot de la indieni, care au declarat că nu vor muta producţia celor două mărci în afara Marii Britanii.

Englezii au ieşit din cursă

98-12511-18auto1.jpgConform SMMT (Asociaţia Producătorilor şi Comercianţilor de Autovehicule din Marea Britanie), producţia de autovehicule din insulă a intrat în impas în ultimii ani. Astfel, dacă în 1999 erau produse 1,8 milioane de autoturisme, în 2003 numărul de maşini fabricate a scăzut la 1,65 milioane, pentru ca în 2006 să iasă de pe liniile de asamblare numai 1,44 milioane. Şi, dacă nu era de ajuns scăderea producţiei, vânzările de maşini se află şi ele pe un trend descendent încă din 2003.

Pe teritoriul Marii Britanii îşi desfăşoară activitatea opt producători majori, însă niciunul nu are rădăcini locale. Rapoartele SMMT menţionează ca principal producător de autoturisme pe japonezii de la Nissan, cu peste 300.000 de unităţi, urmat de Toyota (280.000) şi Mini (sau mai exact BMW) cu 180.000 de unităţi. Conştienţi de situaţia dificilă în care se află industria auto, reprezentanţii guvernului au decis la începutul lui aprilie să comande un studiu care să ajute constructorii să îşi dirijeze producţia către segmentele cele mai căutate de public. Comisia va da publicităţii un plan de acţiune în primăvara anului viitor.

Concernul Tata

98-12512-18auto2.jpgPentru europeni, Tata este o companie apărută parcă de nicăieri. Însă realitatea este cu totul alta. Afacerile grupului reunesc, la nivel mondial, peste 90 de companii din şapte sectoare ale industriei, cel mai important fiind siderurgia. Pentru anul 2008, sunt estimate venituri din vânzări de circa 32 de miliarde de euro, iar din 2000 până acum Tata a cheltuit nu mai puţin de 12 miliarde de euro pentru achiziţionarea unor noi companii. Numărul de angajaţi ai grupului indian este estimat la 333.000 de persoane. Printre cele mai mari afaceri ale grupului se numără cumpărarea, anul trecut, a companiei Corus, de către Tata Steel, cu aproximativ şapte miliarde de euro, achiziţionarea în 2000 a companiei britanice Teley Tea pentru 255 milioane de euro, dar şi a unui mare producător nord-american de sodă caustică, Wyoming’s General Chemical Industrial Products, la începutul acestui an.

Noi achizitii, noi probleme

În ciuda unei creşteri exponenţiale la capitolul imagine, odată cu achiziţionarea Jaguar şi Land Rover, mamutul Tata pare a avea picioare de lut. Încă din luna martie, investitorii se declarau „îngrijoraţi“ că strângerea sumei necesare cumpărării mărcilor britanice va îndatora prea tare grupul indian. La începutul lunii aprilie, şi cei de la Standard & Poor’s au modificat calificativul acordat companiei Tata Motors de la „BB+“ la „BB“, din acelaşi motiv. Ashukant Taneja, analist de credit la compania de consultanţă S&P, consideră că „modificarea ratingului pentru Tata Motors este motivată de creşterea îndatorării companiei ca urmare a împrumuturilor făcute pentru a finanţa cumpărarea Jaguar şi Land Rover de la Ford“.

Capital – Editia nr.15, data 16 aprilie 2008