Capital: De cand intrati oficial in paine?
Liviu Stoicescu: O sa va dezamagesc, dar functia de presedinte al BAAR este una de reprezentare, deci neretribuita. Mandatul meu este pentru un an, incepand cu 1 februarie 2003, dupa care vor fi din nou alegeri. Cautam in continuare sa formam o persoana care sa ocupe aceasta functie pe termen lung si sa nu aiba alt loc de munca decat cel de la BAAR.
Capital: Cat de mare mai este pericolul ca Romania sa fie exclusa din Conventia Interbirouri Carte Verde?
Liviu Stoicescu: As spune ca, fata de inceputul anului, pericolul este mai mic, pentru ca am reusit sa achitam aproape in intregime cei 2.220.000 de euro reprezentand datoriile pe care le aveau in strainatate Metropol si Grup As. In acelasi timp insa, pericolul nu a disparut, el exista in continuare, pentru ca inca mai vin dosare de dauna neplatite in contul celor doua firme, iar noi am sistat platile o data cu achitarea celor peste doua milioane de dolari.
Capital: Cat sunt de mari, asadar, datoriile celor doua firme?
Liviu Stoicescu: E greu de spus, pentru ca pe o Carte Verde emisa in anul 2000 pot veni daune si in 2004. Se intampla accidentul, se instrumenteaza cazul, se judeca la tribunal. Hotararea judecatoreasca definitiva se poate obtine dupa multa vreme.
Capital: Cum veti reusi, in aceste conditii, sa platiti restul de bani?
Liviu Stoicescu: Conform legii (Norma 8 emisa de CSA), suntem obligati sa achitam un procentaj de 1,5% din primele brute incasate in anul 2001 la Carte Verde si, in plus, din momentul aparitiei Normei 8 in Monitorul Oficial, adica din octombrie 2002, sa platim lunar o contributie de 6% din incasarile la acelasi tip de asigurare. Se vor mai strange, ,asadar, niste bani cu care speram sa scapam de datorii si sa constituim si un fond de rezerva.
Capital: N-ati mai recuperat nici un ban de la Grup As si Metropol?
Liviu Stoicescu: Nu. Cele doua companii n-au platit nici un euro si nici noi n-am putut recupera vreun ban de la ele. Exista deja o hotarare judecatoreasca investita cu titlu executoriu, impotriva companiei Metropol, pentru primele plati (circa 68.000. euro). Numai ca pe langa acesti bani noi am mai platit in plus circa 1.150.000 euro. I-am chemat la conciliere pe reprezentantii celor doua firme, dar raspunsul lor a fost transant: Nu platim. Vorba unui coleg din BAAR: „S-au asezat la masa la restaurant, au mancat, au baut si s-au ridicat fara sa plateasca”.
Capital: Cati membri are BAAR?
Liviu Stoicescu: In momentul de fata, zece. Ei sunt: Omniasig, Asirom, Allianz-tiriac, Ardaf, Atlassib, AGI, Asitrans, Astra, Unita, Asirag.
Capital: Exista propunerea de unificare a Cartii Verzi cu raspunderea civila auto, dupa modelul occidental. Cum ar trebui sa functioneze aceasta asigurare?
Liviu Stoicescu: Noi vom comunica Consiliului Birourilor Carte Verde ca polita RCA din Romania este valabila si in strainatate. Astfel, cei care pleaca in strainatate nu vor mai avea obligatia de a cumpara Cartea Verde, daca au asigurare RCA. In fond, ambele polite acopera raspunderea civila, numai ca acum una e valabila pe teritoriul Romaniei, iar alta in afara tarii.
Capital: Nu vor creste prea mult tarifele la RCA? Nu toti romanii calatoresc in strainatate.
Liviu Stoicescu: Aici e problema. Eu ma consider un individ apartinand clasei medii si pot sa va spun ca nu plec in strainatate cu masina mai mult de o data pe an, in concediu. Pentru o luna platesc Cartea Verde o suta de dolari. Ca sa incarci numarul mare de pensionari sau firmele care au parcuri de masini (cum sunt cele de taxi) cu o cota suplimentara de prima la RCA este injust, pentru ca aceste categorii nu calatoresc in strainatate cu masina. Sigur ca dispersia ar putea creste volumul de prime, dar din punct de vedere economic, nu cred ca suntem pregatiti pentru acest pas.
Capital: Sa inteleg ca BAAR nu sustine acest proiect?
Liviu Stoicescu: Nu stiu inca, pentru ca n-am apucat sa discutam in cadrul Biroului. Va trebui sa ne punem de acord si cu Comisia de Supraveghere.
Capital: E mai scumpa o Carte Verde in Occident?
Liviu Stoicescu: As spune ca e mai ieftina in Romania. Numai ca in tarile UE nu exista limite de despagubire, cel putin in ce priveste vatamarile corporale. Aici sunt, de altfel cele mai mari despagubiri, mai ales cand e vorba de plata unor pensii viagere. Inchipuiti-va ca puteti plati 60 sau 100 de dolari Cartea Verde, bani care in anumite conditii va pot scuti de plata a jumatate de milion de euro in strainatate.
Capital: La noi sunt limite de despagubire mici, iar in Occident aproape nelimitate. Cum de mai putem sa facem parte atunci din acelasi sistem?
Liviu Stoicescu: Cartea Verde are un specific. Daunele se solutioneaza conform „legii locului”. Daca un strain care are Carte Verde loveste o masina la noi, romanul va fi despagubit conform limitelor de raspundere civila auto valabile in Romania. Invers, strainul va beneficia de limitele de raspundere din tara sa. Fiecare este tratat ca la el acasa.
Capital: E rentabil pentru o firma de asigurari sa emita Carte Verde?
Liviu Stoicescu: E rentabil, la un anumit tarif. De aceea am si stabilit tarife minime obligatorii. Ele ne permit sa asiguram fondul de despagubiri al companiilor si sa punem si deoparte pentru Fondul comun Carte Verde.

Carte de vizita

· Varsta: 38 de ani
· Casatorit, 2 copii
· Profesia: inginer auto
· Functii: Presedinte BAAR (de la 1 februarie 2003), Director asigurari auto Omniasig
· Pasiuni: masinile