Dificultăți cu alegerea ținutei pentru un eveniment special? Un personal shopper – sau, mai pe româneşte, consilier de stil – vă poate fi de folos. Probleme cu combinatul hainelor din dulap și cu asortatul accesoriilor? Tot el are soluția. Şi cum cererile de acest fel sunt din ce în ce mai multe, personal shoppingul începe să nu mai fie considerat o ocupație marginală, un moft.
Pentru clarificarea limbajului, un personal shopper este „un fel de
coach de stil, nu este doar cineva care te asistă în momentul în care te duci la cumpărături, și nu este persoana care îți cară pungile în magazine. Îți realizează un profil stilistic și, în funcție de bugetul disponibil, îți creează niște ținute foarte clar definite. Te învață să te îmbraci în armonie cu înfățișarea ta și pentru a-ți exprima personalitatea“, lămurește Irina Markovits, fondatoarea Image Matters, primul birou de consiliere de imagine deschis în România.
Experiența pe care a căpătat-o în anii în care și-a golit cardul prin magazine s-a dovedit a fi foarte folositoare în momentul în care s-a hotărât să pună bazele propriei sale companii de consultanță de stil. De profesie jurnalist de modă, înainte să cheltuie banii altora, Irina Markovits și i-a cheltuit pe ai ei. „Am locuit o perioadă în străinătate și cheltuiam exagerat de mult…nu cred că trecea zi fără să-mi cumpăr ceva (..) Am primit la un moment dat, cadou de ziua mea, o zi întreagă cu un consultant de stil. A fost primul contact cu aceste tipuri de servicii… până atunci nu știam că există această profesie, imi imaginam că în modă poți să fii doar designer sau eventual critic de modă“, mărturisește Irina.
Dar odată descoperirea făcută, s-a apucat de învățat: s-a specializat în consultanță de imagine și stilism la Londra, a făcut cursuri de psihologia stilului la Viena, plus alte câteva cursuri de fashion business, iar la sfârșitul lui 2004 a deschis firma Image Matters. Cu pregătirea profesională cu tot, lansarea businessului a costat-o 20.000 de euro, bani pe care i-a recuperat după doi ani.
„La vremea respectivă chiar nu se știa ce înseamnă consultanță de stil. Lumea era foarte reticentă. Eram confundată ba cu designerul vestimentar, ba cu croitoreasa, ba chiar și cu un salon de coafură“, face o paranteză antreprenoarea.
În timp, lucrurile s-au schimbat. Cum mediul de afaceri românesc este la fel de axat pe imagine ca oricare altul, companiile au devenit mult mai interesate de programele ei de consultanță de stil. Astăzi, Irina Markovits lucrează în egală măsură cu persoane ficize și pentru firme. Şi afacerea merge: veniturile, estimate să ajungă anul acesta la circa 70.000 de euro, provin atât din servicii de stil personale (40%), cât și din servicii corporate (30%-35%), plus diverse colaborări (cu magazine sau reviste).
Cât despre cum ar trebui să se desfășoare o ședință de consultanţă de stil, Irina afirmă că un profesionist trebuie mai degrabă să pună întrebări decât să înceapă să dea sfaturi. „Consilierul de shopping trebuie să îşi cunoască foarte bine clientul. De la dimensiunile corpului până la pasiuni şi mediul în care se învârte. Doar aşa va reuşi să îi cumpere nu doar ce i se potriveşte, ci şi ce îi place“. Iar onorariul său este și el pe măsură. „Evaluarea de garderobă și serviciile de personal shopping sunt cele mai cerute. Pe lună, se poate ajunge, doar din partea de personal shopping, la 800-1.000 de euro“, spune Irina.
În vremuri tulburi, consultanța de stil poate fi percepută ca o cheltuială inutilă. Replica Irinei Markovits: „Calculați câte haine ați cumpărat în ultimele șase luni, cât ați cheltuit și pe câte dintre ele le-ați purtat. Și-o să vedeți la ce e bun un personal shopper“. Alina Tanasă de la Absolutely Fabulous PR&Events e mai tranșantă: „De multe ori, femeile tind să cumpere foarte multe lucruri de care nu au nevoie și de calitate proastă. Și atunci, cumva, cheltuiesc mai mulți bani decât dacă și-ar lua un consilier de shopping care să le învețe să cumpere deștept“.
„Investiția în timpul petrecut cu un personal shopper – o completează partenera ei de afaceri, Diana Enciu – poate să fie de fapt acea economie la cumpărături.
În altă ordine de idei, poate că haina nu-l face pe om, dar îl ajută să urce în ochii celorlalţi, să fie apreciat şi tratat ca atare. „Ceea ce îmbrăcăm poate să ne creeze un anumit tip de imagine, poate să ne deschidă anumite uși“. Totuși, „dincolo de haină – conchide Irina Markovits – contează foarte mult ce avem noi de spus. Până la urmă, îmbrăcămintea este un ambalaj, important e și ce se întâmplă după ce deschidem ambalajul“.
20 euro/oră este comisionul minim al unui personal shopper. Prețul crește direct proporțional cu experiența stilistului şi poate ajunge la 90 de euro/oră