Acordul dintre statele membre şi Parlamentul European trebuie să primească avizul formal al celor două părţi, precizează un comunicat al Consiliului UE.

Noile reguli acoperă emisiile navelor de peste 500 de tone brute, inclusiv nave militare. Începând cu 1 ianuarie 2018, proprietarii navelor vor fi obligaţi să le controleze emisiile poluante la fiecare călătorie şi anual. Aceste informaţii vor fi transmise Comisiei Europene.

Noul regulament va permite ameliorarea schimbului de informaţii privind emisiile de CO2 legate de consumul de combustibil şi asupra eficacităţii energetice a navelor, precizează comunicatul.

"Acest acord ne va permite să jucăm un rol influent în negocierile în cadrul Organizaţiei maritime internaţionale (OIM) în vederea găsirii unor soluţii ambiţioase care combină protecţia mediului şi dezvoltarea", a declarat ministrul italian al mediului, Gianluca Galletti, a cărui ţară asigură preşedinţia semestrială a UE.

Discuţiile privind un astfel de mecanism de măsură a emisiilor poluante ale navelor au fost lansate de Comisie în 2012.

Contrar taxelor impuse de UE asupra emisiilor poluante în sectorul aerian, decise fără consultarea Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI), în acest caz Comisia va colabora cu OIM pentru a obţine un acord asupra proiectului său normativ.

Sectorul maritim contribuie cu 3% la emisiile mondiale de gaz cu efect de seră, aviaţia reprezentând acelaşi procentaj.

"Este un prim pas către includerea sectorului maritim în efortul de reducere a emisiilor gaze cu efect de seră pentru a limita creşterea încălzirii la 2 grade Celsius", se menţionează în comunicat.

Comisia Europeană trebuie să acţioneze în cadrul OIM şi trebuie să obţină un acord agreat de toate ţările membre pentru că este foarte uşor pentru un armator să schimbe pavilionul.

Influenţii armatori greci, care au găsit aliaţi în China în acest dosar, se luptă de ani de zile împotriva oricărei măsuri regionale în domeniu, evocând caracterul mondial al sectorului maritim, notează AFP.

AGERPRES