Mai concret, Ministerul Turismului a elaborat un proiect de act normativ pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 24/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Turismului, care prevede, pe lângă modificări de organigramă, desființarea reprezentanțelor externe ale acestei instituții. ”Măsura este luată în contextul în care Ministerul Turismului își asumă responsabilitatea eficientizării activității la nivelul întregii instituții, și își propune ca promovarea României ca destinație turistică în lume să fie făcută după reguli clare, coerente, conform normelor legale privind reprezentarea țării în plan extern”, potrivit unui comunicat de presă.

Totodată, conform sursei citate, necesitatea desființării birourilor externe ale Ministerului Turismului și regândirii modului de reprezentare turistică pe plan international a României este dată atât de analizele interne făcute de la preluarea mandatului de către Ministrul Mircea-Titus Dobre (foto), cât și de datele relevate de raportul Curții de Conturi privind activitatea fostului ANT în 2015. ”Instituția de control a constatat o serie de nereguli grave în privința modului de funcționare a birourilor de promovare externă și a cheltuirii banilor publici, care confirmă rezultatul analizei interne făcută de conducerea Ministerului Turismului”, s-a mai arătat în comunicat.

”S-au constatat, de asemenea, discrepanțe majore la chiriile pentru birouri și locuințele angajaților între reprezentanțe din țări comparabile ca nivel de trai, acestea variind între 1347 Euro și 5357 Euro/ lună. Astfel, s-a ajuns la situația ca peste 70% din totalul bugetului alocat birourilor externe să reprezinte cheltuieli cu chiriile. Unele reprezentanțe nu au prezentat, la solicitarea conducerii instituției, contractele de închiriere a spațiilor sau anexele la acestea pentru prelungirea duratei lor”, potrivit comunicatului. De asemenea, conform sursei citate, parte importantă a cheltuielilor făcute de reprezentanțele externe ale Ministerului Turismului nu au fost înregistrate în contabilitatea instituției, făcându-se deconturi fără documente justificative în spate.  Astfel, ”pe parcursul anilor, suma nejustificată a ajuns la peste 500.000 euro”.

Astăzi, șefii mai multor birouri externe au transmis replica lor la acest anunț.

 

”Comunicatul transmis de Ministrul Turismului Mircea Titus Dobre este o justificare si un raspuns al acestuia la nemultumirile reprezentantilor mediului privat cu privire la propunerea de HG pentru modificarea structurii organizatorice a ministerului. Initial, in propunere se vorbeste doar de inchiderea birourilor. La nemultumirea reprezentantilor din industria turistica, acesta a schimbat declaratia, spunand ca le va redeschide.

Suntem indignați de afirmatiile nefondate ale Ministrului Turismului, care îi acuza ‘in bloc’ pe sefii birourilor de promovare externa ca au efectuat cheltuieli nejustificate. Toate cheltuielile facute au fost necesare si legale si au fost insoțite de documente justificative. Omisiunile si inregistrarile eronate în evidentele contabile ale Autoritatii Nationale pentru Turism Bucuresti nu pot fi imputate birourilor din strainatate.
In conditiile in care suntem acuzati pe nedrept, suntem nevoiti sa ne aparam prestigiul personal si profesional. In altă ordine de idei, atunci cand Curtea de Conturi constata o abatere, stabileste și cine este responsabil si ce masuri trebuie luate. Birourile de promovare NU au fost acuzate de incalcarea vreunei prevederi legale.

 Domnul ministru a preluat selectiv paragrafe dintr-un raport de audit si le-a prezentat ignorand explicatiile care au fost transmise de mai multe ori si care prezintă realitatea obiectiva. Practic, domnul ministru isi acuză predecesorii de neglijentă în serviciu.

 Birourile de turism nu au avut si nu au bugete proprii, toate sumele necesare pentru desfasurarea activitatii sunt virate de minister in baza necesarului de fonduri aprobat de directiile de specialitate.

 Discrepanta dintre chirille platite pentru sediile birourilor este rezultatul conditiilor pietei imobiliare si nu a alegerii sefilor de birou. Faptul ca nivelul chiriei la Varsovia este inferior celui de la Londra este ceva normal, deci ‘discrepantele’ de care vorbeste domnul ministru nu sunt rezultatul vreunui abuz. Mentionăm ca inchirierea sediului biroului sau a locuintei de serviciu se face cu aprobarea ministerului dupa o procedura in care sunt implicate mai multe directii si ordonatorul de credite.

 

 Suntem convinsi că nivelul cheltuielilor birourilor este similar sau inferior cu cel al altor reprezentante in strainatate ale Romaniei, din tarile respective. Faptul ca birourile nu primesc fondurile necesare de la minister pentru achitarea facturilor si ca urmare se acumuleaza restante nu este imputabil sefilor de birou. Domnul Ministru acuza ca birourile nu au pus la dispoziție conducerii contractele de inchiriere. In fapt, la solicitarea ministerului contractele au fost trimise de trei ori în 2016 si de doua ori în 2017.

Decizia de reorganizare a ministerului e desigur un atribut al ministrului insa asupra legalitatii activitatii birourilor este necesar sa se pronunte organele specializate.

 Semnat: Adina Secara – Sef birou Berlin, Alena Dodon – Sef birou Moscova, Ioana Podosu – Sef birou Roma, Mihaela Mihet – Sef birou Paris, Razvan Marc – Sef birou Londra, Ruxandra Ana – Sef birou Varsovia, Simion Alb – Sef birou New York, Simion Giurca – Sef birou Viena”.