Criza financiară se va resimţi în acest an şi în bugetele ONG-urilor, pe fondul reducerii sponsorizărilor şi donaţiilor de la corporaţii, dar şi a finanţărilor externe din ţările ce se confruntă cu recesiunea.

Cele mai afectate organizaţii nonguvernamentale vor fi cele care nu şi-au diversificat sursele de venituri, cu precădere fundaţiile finanţate din donaţii sau sponsorizări. Acest tip de finanţare a fost preferat de ONG-uri în ultimii trei ani, pe fondul creşterii bugetelor programelor de responsabilitate socială corporativă şi a celor de sponsorizări. „Companiile au prins curaj în privinţa sumelor cu care s-au implicat şi, dacă în urmă cu câţiva ani a obţine 15.000 de euro era un succes, în 2008 au fost organizaţii care au primit pentru programele lor sume de 200.000 de euro şi chiar mai mari, de până la 500.000 de euro. Acest trend ar fi continuat în 2009 dacă nu s-ar fi ivit criza“, spune Mario Demezzo, director executiv al Fundaţiei Principesa Margareta a României. În acest context, Demezzo spune că, anul acesta, companiile vor fi precaute atunci când îşi vor face bugetele de CSR şi vor finanţa proiecte sustenabile şi care oferă vizibilitate, dar eficiente din punctul de vedere al costurilor.

În 2008, potrivit cercetărilor Foru­mului Donatorilor din România (FDR), companiile au donat pentru programele ONG-urilor suma de apro­ximativ 7,6 milioane de euro, cele mai mari sume fiind cheltuite de companiile Petrom şi Vodafone. În total, Petrom a cheltuit în 2008 pentru proiecte de responsabilitate socială aproximativ cinci milioane de euro, buget ce va fi menţinut şi anul acesta.  “Vom continua programele » Parcurile Viitorului « şi « Resurse pentru Viitor », vom demara un concurs naţional între şcoli, a doua ediţie a taberei “Ţara lui Andrei”, plus alte activităţi concrete pentru colegii noştri din Petrom şi pentru publicul extern”, spune Mona Nicolici, CSR Manager al Petrom. 

Din partea fundaţiei Vodafone, organizaţie ce a gestionat, în 2008, proiecte în valoare de 3,5 milioane de euro, Elena Şerban, director executiv, spune că va continua să se concentreze pe programe din domeniul sănătăţii, prin îmbunătăţirea dotărilor şi serviciilor medicale. “Până acum, în domeniul sănătății, am susținut o serie de proiecte care vizează îmbunătățirea conditiilor din spitalele românești, prin renovarea unor secții de pediatrie, oncologie și dotarea acestora cu echipamente medicale performante. Unul dintre acestea a fost programul „Stop cancer” inițiat de Fundația Scheherazade, în cadrul caruia Fundatia Vodafone Romania a susținut renovarea completă și dotarea secției de pediatrie-oncologie a spitalului „Marie Curie” cu aparatura medicală performantă”, explică directorul executiv al Fundației Vodafone.

Şi companiile care deţin proiecte proprii le vor continua. „În 2009, vom continua implicarea fundaţiei Ringier în susţinerea centrului Sf.Luca din sectorul 5 şi programul Catedra Ringier”, spune Adela Popescu, Corporate&PR Manager al Ringier România.

148-26752-19societate09.jpgONG-urile care nu mai pot spera la sprijin privat ar trebui să mizeze pe accesarea de fonduri europene structurale, în parteneriat cu instituţiile publice, sau pe proiecte de tip grant, pe cont propriu, este de părere Ciprian Ciucu, PR Manager al Fundaţiei pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (FDSC). „Mai sunt active câteva fonduri destinate strict ONG-urilor, precum NGO Fund, gestionat de FDSC, finanţările CEE Trust (Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe) şi cele Black Sea Trust“, adaugă Ciprian Ciucu.

Printre sursele de finanţare, Magdalena Ciobanu Stoian, director exe­cutiv la FDR, menţionează sumele provenite de la finanţatorii indigeni, internaţionali şi unele misiuni diplomatice în România (precum Ambasada Olandei) şi Mecanismul Financiar SEE, alimentat de Norvegia. „O altă soluţie sunt activităţile lucrative, generatoare de venituri, pe care fiecare organizaţie le desfăşoară în funcţie de specificul ei“, spune directorul executiv al Fundaţiei Principesa Margareta a României, care resimte la rândul ei efectele crizei. „Reţeaua internaţională de fundaţii – care a furnizat în 2008 circa 60% din granturi, restul provenind din donaţii autohtone (jumătate de la persoane fizice, cealaltă jumătate de la companii) – a anunţat deja că ţintele de finanţare vor fi mai mici decât anul trecut, pentru că situaţia economică este dificilă. Acest lucru pune presiune asupra noastră pentru strângerea fondurilor pe plan local“, adaugă reprezentantul fundaţiei.

ONG-uri mici, probleme mari

Cu probleme serioase se confruntă ONG-urile specializate în servicii sociale, cele mai numeroase din România, unde susţinerea financiară a autorităţilor locale s-a redus în acest an, spune Ionuţ Sibian, directorul FDSC.

Pentru fundaţia Estuar, 2009 este încă un an finanţat din fonduri europene de preaderare, bugetul organizaţiei ridicându-se la aproape jumătate de milion de euro. „Cea mai mare problemă este rambursarea TVA în avans pentru fiecare proiect, sumă pe care o recuperăm greu“, spune Ame­­deea Enache, director financiar.

În concluzie, în 2009, ONG-urile mici din zona serviciilor sociale vor fi cele mai afectate de criză, unele putând fi chiar obligate să-şi închidă porţile. Salvarea lor poate veni din prestaţii voluntare şi din campaniile de colectare a 2% din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice. Potrivit lui Mario Demezzo, până la jumătate din bugetul unui asemenea ONG poate fi asigurat din colectarea donaţiilor 2%. Dar chiar şi acestea se vor reduce, pe fondul diminuării salariilor şi al disponibilizărilor.

148-26751-19_mariodemezzo_fundaprin.jpg«Reţeaua internaţională de fundații a anunţat deja că ţintele de finanţare vor fi mai mici decât anul trecut, pentru că situaţia economică este dificilă.»
Mario Demezzo, director executiv, Fundaţia Principesa Margareta a României 

6.000 de ONG-uri sunt active în prezent în România, potrivit estimărilor Fundaţiei pentru Dezvoltarea Societăţii Civile