Cota de piaţă a comerţului modern din Romånia s-a majorat cu peste 25% în acest an, pentru 2009 fiind previzionată doar o uşoară încetinire a expansiunii, în contextul crizei economice mondiale.

Deşi potenţialul comerţului modern rămåne impresionant, criza economică schimbă priorităţile din domeniu. Dacă pånă acum marile lanţuri de magazine au mizat pe o creştere puternică a vånzărilor şi, implicit, pe o extindere teritorială, de anul viitor sunt şanse mari ca strategia lor să se modifice, atenţia îndreptåndu-se mai degrabă spre o profitabilitate sustenabilă. „Piaţa romånească de retail se maturizează rapid“, spune Michael Weiss, country manager A.T. Kearney, ceea ce înseamnă că, practic, acum se aliniază modului de funcţionare şi structurilor din pieţele mature ale Europei.

„Este de aşteptat ca această tendinţă să fie relevantă pentru următorii ani, iar oamenii care spun astăzi că surprizele crizei financiare vor stopa totul sau poate chiar inversa tendinţele vechilor structuri să fie surprinşi cånd vor arunca o nouă privire, după trei-cinci ani“, afirmă Weiss. Fără îndoială, investiţiile ar putea fi încetinite de actualul nivel al nesiguranţei din sectorul financiar, de politica de risc a lanţurilor internaţionale de magazine şi a competiţiei cu alternative investiţionale la nivel internaţional. „Pe măsură ce extinderea teritorială încetineşte, jucătorii de pe piaţă trebuie să încerce să obţină cåt mai mult din infrastructura deja existentă“, opinează oficialul A.T. Kearney. Cu certitudine, însă, chiar dacă o vor face mai selectiv, „retailerii internaţionali îşi vor continua expansiunea în Romånia, punånd o presiune tot mai mare asupra dezvoltatorilor, pentru a obţine condiţii comerciale care să le permită să îşi minimizeze riscurile“, spune şi Oana Iliescu, head of retail department al DTZ Echinox, citată de Mediafax. „2009 va fi un an de grea încercare pentru retaileri. Lipsa de lichidităţi, accesul din ce în ce mai dificil la finanţarea bancară, scumpirea creditelor de investiţii şi dezvoltare îi vor determina pe aceştia să se gåndească de două ori înainte să semneze contracte pentru unităţi noi“, a adăugat ea.

137-23070-2021retail1.jpg

Hipermarketurile nu vor să-şi schimbe obiectivele

În ciuda unor astfel de prognoze, reţelele de comerţ modern par decise să nu se lase înfrånte de noile condiţii de pe piaţă. Reprezentanţii Carrefour au declarat că nu se schimbă nimic în planurile lor, adică vor inaugura magazine noi şi în 2009, în vreme ce operatorul lanţului Real a sugerat că planurile de extindere pentru anul viitor ar putea fi influenţate de dificultăţile întåmpinate de dezvoltatori la contractarea creditelor bancare. „Sunt unii dezvoltatori care mai întåi iau credite bancare şi apoi încep construcţia de centre comerciale, iar unii dintre aceştia au avut dificultăţi în a împrumuta bani de la bănci. Cinci dintre ei au asigurat fondurile şi sperăm ca şi ceilalţi să reuşească să contracteze credite la începutul anului viitor“, a declarat directorul general al Real Hypermarket Romånia, Tjeerd Jegen.

„Suntem hotăråţi să continuăm expansiunea şi să investim în deschiderea de noi magazine şi avem în vedere între cinci şi opt magazine pentru anul viitor. Totul depinde, însă de obţinerea la timp a autorizaţiilor, de modul în care evoluează lucrările, de oportunităţile pe care ni le oferă piaţa imobiliară“, subliniază Adriana Piţa, PR Manager. Există o explicaţie pentru care Real va continua să investească masiv: piaţa romånească de retail nu a atins dimensiunile pieţelor central-europene. „Vom asista totuşi la o reducere a ritmului de expansiune după 2009, ca urmare a tendinţei fireşti de maturizare a pieţei. Oricum, obiectivul nostru este să acoperim întreaga ţară, să fim prezenţi în toate oraşele cu minimum 100.000 de locuitori şi să ne întărim poziţia în Bucureşti“, afirmă Adriana Piţa. În 2008, firma germană, parte a grupului Metro, a inaugurat patru noi magazine în Romånia, ajungånd astfel să fie prezentă cu 18 unităţi pe piaţa autohtonă. Ultima dintre ele a fost deschisă pe 3 decembrie, la Oradea (al doilea magazin Real din oraş).

Cåt priveşte Auchan, anul acesta va fi încheiat planul de extindere, aşa cum a fost iniţial prevăzut: două noi magazine, cel din Suceava (deschis pe 15 noiembrie) şi cel din Bucureşti Militari (cu deschiderea programată pe 11 decembrie). „Şi pentru 2009, planurile de expansiune rămån neschimbate. Pe långă cele două magazine deja anunţate, la Timişoara şi Constanţa, mai avem cåteva proiecte în derulare“, arată Mariana Drăgan, manager de comunicare al Auchan Romånia. În ceea ce priveşte eventuala influenţă a crizei economice, Mariana Drăgan consideră că preţurile mici la toate produsele reprezintă „un concept comercial cel mai bine adaptat situaţiei de acum“.

Nici cei mai mari doi jucători autohtoni de pe piaţă nu dau semne că ar avea de gånd să se lase descurajaţi de veştile rele care vin dinspre economia mondială. Cornel Penescu, unul dintre proprietarii reţelei de hipermarketuri Pic, spune că firma sa încheie anul cu cinci unităţi, faţă de patru în 2007. Li s-a adăugat proiectul finalizat la Călăraşi, în luna noiembrie, după o investiţie totală de 60 de milioane de euro (hipermarket, galerie comercială şi magazin Bricostore, acesta din urmă avånd planificată deschiderea în 2009). „Anul viitor vom deschide încă trei magazine: unul într-un spaţiu pe care îl deţinem (parcul de retail Ploieşti), iar două în alte parcuri de retail, care aparţin unor dezvoltatori. Pentru toate cele trei magazine vor fi angajate circa 1.800 de persoane“, a menţionat Penescu.

Dacă anul acesta nu a adus nimic nou pe piaţă, fondatorul lanţului comercial Trident, Constantin Mateescu, şi-a planificat pentru 2009 deschiderea Trident Shopping Center Sibiu şi a patru supermarketuri. În primul caz, este vorba de un centru comercial de 21.000 de metri pătraţi, cuprinzånd un hipermarket de 8.500 de metri pătraţi, o galerie comercială de 5.500 de metri pătraţi şi 2.000 de metri pătraţi de birouri, plus o vastă parcare subterană şi supraterană, investiţia totală fiind de 15 milioane de euro. „Din cele patru supermarketuri, primul dintre ele va fi deschis pånă în martie 2009 în Complexul Galleria Piatra-Neamţ, iar celelalte trei vor fi livrate în ultimul trimestru, fiind, de asemenea, incluse în proiecte de malluri“, explică Adela Vinereanu, coordonator PR al companiei.

Lanţurile cash&carry nu se dau bătute

137-23071-2021retail2.jpgPionierii comerţului modern în Romånia, reţelele Metro şi Selgros, nu au renunţat nici ele la extindere, chiar dacă o fac într-un ritm ceva mai scăzut. Selgros a deschis, în martie, un magazin la Brăila, iar pentru 2009 are planificate două inaugurări, ceea ce înseamnă că reţeaua va ajunge la 19 unităţi. „În cadrul companiei noastre nu s-a simţit pånă în prezent nicio influenţă a crizei financiare. Toate activităţile decurg conform planurilor, iar eventuale modificări ale acestora din urmă pot apărea doar dacă vor avea loc schimbări majore pe piaţa romånească de retail“, spune Carmen Kern, asistent marketing manager al Selgros.

Anul în curs a adus noutăţi şi din partea Metro. După trei ani în care nu a fost deschis niciun magazin, avånd loc doar cåteva renovări, în noiembrie şi-a deschis porţile, la Deva, cel mai mare centru de distribuţie deţinut de companie în Romånia. Proaspăt inaugurata locaţie are o suprafaţă de vånzare de 8.700 de metri pătraţi şi le oferă clienţilor 17.500 de produse. Tot luna trecută, unul din cele două magazine din Constanţa a fost redeschis după un proces de extindere şi reorganizare care a presupus o investiţie de circa şase milioane de euro. Printre altele, suprafaţa de vånzare a crescut cu 26%, la 8.650 de metri pătraţi. „Am identificat un potenţial ridicat pentru conceptul nostru de cash & carry din Romånia“, a explicat directorul general Metro Cash&Carry Romånia, François Oliver, decizia de a investi în continuare în extindere.

În 2001, la intrarea pe autostrada Bucureşti-Piteşti se deschidea primul hipermarket din Romånia. Şapte ani mai tårziu, Carrefour Militari şi-a pierdut poziţia privilegiată. El a ajuns să fie doar unul din cele 21 de hipermarketuri pe care firma franceză le deţine în ţara noastră şi unul din cele 91 de hipermarketuri care funcţionează, sub şapte branduri diferite, pe piaţa locală. Lor li se adaugă circa 600 de supermarketuri, discounteri şi magazine cash& carry, parte a unor reţele mai mari sau mai mici sau jucători independenţi.

În ciuda cifrelor impresionante, mai este destul loc de creştere. De exemplu, dacă astăzi avem 4,2 hipermarketuri la un milion de locuitori, în Cehia această rată este de 22 la un milion de locuitori. Ce-i drept, primul hipermarket a fost deschis acolo în 1996, pånă în 2000 fiind inaugurate 50 de unităţi.

«Piaţa romånească de retail se maturizează rapid. Pe măsură ce extinderea teritorială încetineşte, jucătorii  trebuie să încerce să obţină cåt mai mult din infrastructura deja existentă.»
Michael Weiss, manager A.T. Kearney

«Pentru 2009, planurile de expansiune rămån neschimbate. Pe långă cele două magazine deja anunţate, mai avem cåteva proiecte în derulare.»
Mariana Drăgan, manager de comunicare Auchan Romånia

CELE ZECE TEMERI ALE RETAILERILOR ÎN 2009

• lipsa de lichidităţi
• accesul din ce în ce mai dificil la finanţarea bancară
• scumpirea creditelor de investiţii şi dezvoltare
• scăderea vånzărilor, implicit a consumului
• lipsa terenurilor optime proiectelor
• dificultatea obţinerii autorizaţiilor de construcţie
• pierderea unor furnizori
• falimentul dezvoltatorilor
• concurenţa tot mai acerbă
• scăderea accentuată a marjelor de profit

90.547 de magazine existau în Romånia la sfårşitul anului trecut, cu un procent mai puţin decåt în anul anterior. Şi asta deoarece extinderea hiper şi supermarketurilor atrage clienţii comerţului tradiţional

20 milioane de euro este, în medie, investiţia în construcţia, amenajarea şi inaugurarea unui hipermarket. Suma poate fi mai mare în cazul magazinelor situate în zone de top, din cauza preţului terenurilor