E destul de dificil să explici cuiva cum este posibil să îți placă mai mult varianta break decât cea hatchback sau sedan a unui model. În România, mașinile break sunt considerate vehicule potrivite doar pentru familiștii convinși, acei șoferi pentru care viața nu se mai împarte decât între locul de muncă, locuință și rarele concedii în care copii și bagaje lor ocupă până la refuz spațiul din habitaclu. Nici designerii marilor producători auto nu s-au dovedit în ultimii ani prea inspirați atunci când au avut în sarcină dezvoltarea unor caroserii break, e drept. Cu mici excepții. A existat o perioadă în care Honda Accord Tourer arăta chiar mai bine decât sedanul. La fel și BMW, Mercedes-Benz sau Volvo au reușit de câteva ori să imprime variantelor „de familie” ale mașinilor proprii un aer exclusivist, mai puțin butucănos. Ei bine, acestor excepții de la regulă li se poate adăuga acum și Renault Megane Estate, un vehicul cel puțin la fel de elegant și bine proporționat ca și varianta sedan. Trebuie menționat că, în majoritatea cazurilor enumerate, designerii au reușit să ocolească parțial regula „forma urmează funcția” înclinând către spate plafonul mașinilor, fapt ce a dus la deja des utilizata formulă „shooting-brake”. Nu, Megane Estate nu este un shooting-brake, ci o combinație reușită între acest concept – care definește un vehicul de diferite dimensiuni cu aspect de coupe – și un break clasic. Desigur, tocmai pentru că în cazul vehiculului testat forma urmează doar parțial funcția, Megane Estate nu oferă un spațiu pentru bagaje atât de generos cum ar fi de așteptat. Datele tehnice arată că portbagajul are o capacitate de doar 521 de litri (1.504 cu bangheta din spate pliată), foarte aproape de valoarea pusă la dipoziție și de Sedan și ceva mai puțin decât oferă Peugeot 308 SW (556 litri), Volkswagen Golf Variant (605 litri) sau Skoda Octavia (610 litri).

 

În ton cu drumurile

Dacă tot am stabilit că Renault Megane Estate este un vehicul pentru familiștii care n-au renunțat încă la ideea de dinamism atât în viața personală cât și pe șosea, să menționăm că postul de conducere al vehiculului este identic cu cel al variantelor hatchback sau sedan. Asta înseamnă că toate lucrurile se află „la locul lor”, ergonomia este la cote ridicate, iar „head-up display-ul” – chiar și în varianta cu ecran dedicat, diferită de cea cu proiecție pe parbriz – își dovedește rapid utilitatea.

În trafic, Renault Megane Estate este cât se poate de docil și prietenos cu șoferul. Grație propulsorului Energy dCi 130, vehiculul are tot timpul rezervele necesare de putere, însă, dacă vrei să modifici caracteristicile propulsorului sau ale sistemului de direcție, sistemul „Multi-Sense” este cât se poate de util. Pentru autostradă, modurile „Eco” sau „Confort” sunt ideale însă, odată intrat pe șoselele pline de viraje din zona montană, modul „Sport” îți asigură reprize rapide și un răspuns prompt al direcției. Și, dacă tot vorbim de viraje, cu siguranță pe drumurile de munte ar fi fost utilă și o calibrare ceva mai dură a suspensiei care să contracareze balansul destul de accentuat. Cum inginerii francezi au mizat pe confort în loc de sportivitate, așa cum se întâmplă în majoritatea cazurilor atunci când este dezvoltat un break, Renault Megane Estate se înclină amenințător atunci când virajele sunt abordate agresiv, însă roțile se încăpățânează să rămână pe asfalt.

 

Cert este că, la finalul unei călătorii de câteva sute de kilometri, atât șoferul cât și pasagerii se pot declara mulțumiți de prestația vehiculului și de confortul oferit. În plus, fiind la fel de frugal ca întreaga gamă Renault, noul Megane Estate rămâne și un prieten al buzunarului. Nici prețul de achiziție nu este unul de speriat prin comparație cu concurenții direcți.

Caracteristici tehnice Renault Megane Estate:

Motor                                      Energy dCi 130

 

Capacitate cilindrică            1.598 cmc

Putere                                    130 CP

Combustibil                           motorină

Viteza maximă                      198 km/h

Accelerație 0-100 km/h       10,6 sec.

Consum mediu                    4 l/100 km

Emisii CO2                            104 g/km

Preț       21.000 euro