Raport ANCOM: Scădere cu 1,5% a numărului de cartele active pentru servicii de telefonie mobilă în România, în S1

Numărul de cartele active pentru servicii de telefonie mobilă a ajuns în România la 22,2 milioane, în primul semestru al anului, în scădere cu 1,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2016, iar în medie un utilizator activ a vorbit într-o lună patru ore şi 14 minute şi a transmis 59 de mesaje SMS, potrivit raportului de date statistice publicat, marţi, de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Conform ANCOM, din totalul cartelelor active înregistrate în intervalul ianuarie – iunie, 11,8 milioane erau utilizatori pe bază de abonament (+7% faţă de anul anterior), iar 10,4 milioane utilizatori pe bază de cartele preplătite active (-10%). 

"Uşoara scădere a numărului total de cartele SIM active s-a reflectat şi în evoluţia traficului total de voce (exclusiv roaming internaţional) efectuat de aceştia pe parcursul semestrului I 2017, acesta înregistrând o scădere de 4% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2016, până la 34,3 miliarde minute. În funcţie de categoriile de trafic, doar traficul către alte reţele mobile a înregistrat o creştere, de aproape 12%, până la 11 miliarde minute, celelalte categorii de trafic înregistrând scăderi în prima jumătate a acestui an: traficul în reţelele proprii de telefonie mobilă cu 11%, până la 20 miliarde minute, traficul către reţele din afara României cu 6%, până la 1,9 miliarde minute, iar traficul către reţelele fixe cu 1%, până la 1,1 miliarde minute", notează arbitrul pieţei telecom, transmite Agerpres.

Totodată, pe parcursul primului semestru al acestui an, s-a accentuat scăderea numărului total de mesaje SMS (-16%), comparativ cu aceeaşi perioadă din anul anterior, ajungând la 8 miliarde de mesaje, cel mai probabil ca urmare a utilizării tot mai intense a aplicaţiilor de tipul mesagerie instant. În medie, un utilizator activ a vorbit într-o lună patru ore şi 14 minute şi a transmis 59 de mesaje SMS. 

În ceea ce priveşte utilizarea serviciilor de roaming internaţional, datele ANCOM arată o intensificare semnificativă în prima parte a anului 2017, în principal ca urmare a aplicării prevederilor Regulamentului de roaming internaţional. 

Astfel, traficul de apeluri efectuate aproape s-a dublat, de la 222 de milioane de minute în primul semestru din 2016, până la 430 de milioane de minute în primele şase luni din acest an (+94%), traficul de apeluri primite a crescut cu 81%, până la 839 milioane minute, numărul de mesaje SMS a înregistrat o creştere de 31%, până la 87 milioane mesaje, cea mai importantă creştere fiind înregistrată de consumul de servicii de date în roaming, de 191%, până la 1,1 PB. 

La categoria telefonie fixă, gradul de utilizare a continuat să scadă pe parcursul primului semestru al anului 2017, înregistrându-se scăderi, atât la nivelul numărului de linii de acces (-5%, până la 4,1 milioane), cât şi la nivelul traficului de voce. 

La data de 30 iunie 2017, rata de acoperire a telefoniei fixe la 100 de gospodării se situa la valoarea de 43%. 

De asemenea, traficul total de voce realizat prin intermediul reţelelor fixe s-a diminuat până la aproape 1,5 miliarde de minute în prima jumătate a anului 2017, în scădere anuală cu aproximativ 15%. Toate categoriile de trafic de voce au înregistrat scăderi: traficul către reţele publice fixe a scăzut cu 18% până la 0,9 miliarde de minute, traficul către reţele publice mobile s-a diminuat cu 5% până la valoarea de 0,4 miliarde de minute, iar traficul către reţele din afara României s-a redus cu 21%, până la 0,1 miliarde de minute. 

Media lunară a traficului originat de la o linie fixă a continuat să scadă, ajungând la o oră, mai puţin cu 7 minute faţă de valoarea medie din primul semestru al anului 2016, iar un apel a avut o durată medie de trei minute şi două secunde. 

Raportul de date statistice privind piaţa de comunicaţii electronice din România pentru prima jumătate a anului 2017 este realizat de ANCOM pe baza datelor statistice raportate semestrial de furnizorii care au obligaţia de a transmite către Autoritate valorile indicatorilor corespunzători categoriilor de servicii.